Fiska torsk med paravan/trolling? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiska torsk med paravan/trolling?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiska torsk med paravan/trolling?

Hej!

Jag är nybörjare på att fiska i Bohuslän (runt Bovall). Har kört med paravan och mete och fått en del makrill, men nu är jag sugen på att fånga en torsk (eller vilken annan fisk som helst som inte är makrill). Jag har en båt som gör att man kan komma lite längre ut än förut och ett enkelt ekolod.

Makrillparavanerna jag använt tidigare har varit av en enkel modell - typ en sådan här:

Click image for larger version

Name:	12190339-origpic-592018.jpg_0_0_100_100_300_327_85.jpg
Views:	1
Size:	16,5 KB
ID:	1839224

Finns det större paravaner som passar bättre för torsk? Behöver man agna med något, eller ha en annan typ av drag? Eller kan man åka runt med ett spö?

Har även några skeddrag (ett rött, ett i silver). Är det möjligt att haka på dem på paravanen istället för det lilla blänket som kom med?

Mycket tacksam för tips på utrustning för torskfiske för nybörjare.
    Senast ändrad av pkz; 2015-07-10, 17:46.

Är långt ifrån expert. Men ett makrilltackle för paravanen (den skall inte användas, bara blydank) och en rejäl tyngd i änden på tacklet så har du vad du behöver.

Sätt på en räka med skal på varje krok också för säkerhet skull bara.

Ut till ett grund någonstans och glid efter botten. Grundet bör vara så långt ut du vågar med båten. Tolkar dig som att det är en lite mindre båt.

När jag skriver grund menar jag en grundtopp på djupet. Någonstans mellan 5-25meters djup och sluttande nedåt mot större djup.
    Senast ändrad av Dominator91; 2015-07-10, 18:51. Anledning: En miss
    __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Finns ju djupparavaner att köpa. Är inte så dyra o finns i lite olika vikter. Annars funkar ju djupgående wobbler bra slm tex rapala taildancer. Har själv fått torsk på en sådan.Fast oftast jiggar jag lr pilkar om ja vill ha torsk.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Fiskar du med min lösning får du allt som rör sig på grundet riktigt kul fiske. Man vet aldrig vad som är igång när man kommer dit.
        Får du ingen torsk på själva grundet, eller bakom, sett ur strömriktningen. Så fortsätt glida ner på djupet och efter botten. Där står de med. Mer spritt men rätt som de är kliver de på. Och de är alltid liite större där.

Håller du krokstorleken nere lite grand så får man även småfirrarna, gyltorna, vitling, smålånga etc. De större kliver även på de med på de lite mindre betena. Kul bara det nappar tycker jag själv.

en och annan förvirrad pigghaj förgyller ju lite grand med ibland

Jag själv använder bara spö. Blir roligare än med dörjgrejorna.
        Senast ändrad av Dominator91; 2015-07-10, 20:32.
        __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Tack för tipsen! När du säger rejäl tyngd, hur mycket är det? Jag har en sådan här också med en blytyngd i änden:

Name:	16638527-origpic-1e5b38.jpg_0_0_100_100_280_280_85.jpg
Size:	14,6 KB
ID:	1778081

Skulle en sådan tyngd räcka tror du?

Har hittat ett ställe som ser ut ungefär som nedan. I backen upp visar ekolodet att det står fisk (eller klumpar av sjögräs, vad vet jag).

Name:	botten.jpg
Size:	36,1 KB
ID:	1778082

Kommentera

En annan person tipsade om en "Svenskepilk" - hur fiskar man med en sådan? Åker man med den efter båten eller ligger man still och fiskar? I så fall var?

Kommentera

En pilk sänker man ner till botten o vevar upp 1-2m o sen rycker man försiktigt upp o ner. Nappa de inte så kan man veva upp en bit till o försöka.
              Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Tyngden beror på strömmen, du måste komma ned till botten helt enkelt.

Men i mina trakter så behöver jag 120Gr till upp mot 300Gr tyngder. Makrilltacklen jag menar är de som inte har metall drag. Mer en krok med antingen en liten gummikropp (tror de skall likna en liten squid) eller lite fjädrar i spridda färger. Duger gott med Biltema, Jula etc. Absolut inget inget finlir.

Svenskepilken är nog rätt, har också hört detta. Aldrig testat då jag själv blir helt oxtokig på att hela tiden förlora tackel då man fiskar.
                Själv har jag ingen krok längst ned. Tror att det räddar några tackel för mig. Egentligen tror jag räkan är hela tricket. Allt hugger på den så förmodligen kan man ta vad som helst, fästa en räka vid det och vips har man firrar!

Grundet ser lovande ut. Men det bör ligga så att läsidan av strömmen helst är där du skissat upp det sas. Det är viktigt att hålla koll på strömmen. Ligger du lovart får du nästan inget. I lä sas kan man ha ett fiske bonanza!

Det jag säger är vad jag själv upplevt och fungerar runt omkring Marstrand (ivf för mig).

Covfefe

Kommentera

Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg

Grundet ser lovande ut. Men det bör ligga så att läsidan av strömmen helst är där du skissat upp det sas. Det är viktigt att hålla koll på strömmen. Ligger du lovart får du nästan inget. I lä sas kan man ha ett fiske bonanza!
                  Tack! I skissen kommer strömmen från vänster men det finns en utförsbacke på andra sidan platån också så det är kanske på den sidan man ska fiska i så fall. Om jag förstått rätt så kan jag nu testa följande:

1. Ta min makrillharpa (tror blyvikten är ca 250 gram) med små fjädrar framför krokarna och haka på en räka eller agnsill på varje,
                  2. Åka ut till grundet på läsidan, fälla ut lina tills det är bottenkänning och ligga still och fiska lite där, alt åka sakta mot platån och släpa grejerna efter båten.

Återrapporterar när jag testat några gånger.

Kommentera

Själv brukar jag lägga mig så att jag driver utmed grundet på det grunda och sas följer med ner då det blir djupare. Kanske av lättja ibland Småfisken håller ofta till på ovansidan grundet.
                    Men det kommer ju huggperioder, och kaffe skall drickas, snus skall bytas så det är mycket att stå i därute!

Skitfiske på dig! Hoppas det fungerar för dig!

Covfefe

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
                    5 svar
                    958 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg davidmartin  
                    Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                    4 svar
                    732 visningar
                    0 gillar