Rulle till Norge fisket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rulle till Norge fisket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rulle till Norge fisket

Hej
    Står i valet och kvalet mellan två rullar till kommande Norge fisket på våren nästa år.
    Efter att jag läst det mesta hör på forumet om rullar till just Norge fisket so har jag kommit fram till två st. som är inom ramen vad jag anser bättre än bra?? Men jag har ändå svårt och välja, därför är era synpunkter mycket viktiga och kan t o m vara avgörande.
    Alt. 1
    Accurate 400X, pris i USA ca: 250 USD
    Alt. 2
    Avet MXJ 5.8, pris i USA ca: 210 USD
    Uppskattar synpunkter av er som har eller haft sådana rullar, d v s vet vad ni pratar om.

Utan att veta så mkt om havsfiskerullar så har iaf Olsson erbjudande på Shimano Torium som vad jag sett många anser vara en bra rulle.

Kommentera

Äre Accurate BX-400x du tänker på? Såfall är de jämt... MXJ väger 480g och BX-400x 570g, så du vinner 90g. MXJ har 5.8:1 utväxling och BX-400 finns i både 4:1 och 6:1...

Bara å se vad du sätter högst... 90g mindre å hålla i elr ett mer varv på spolen per vevtag.

Nog samma "skit" skulle jag tro, förutom att MXJ finns i roligare färger...
      Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
        Utan att veta så mkt om havsfiskerullar så har iaf Olsson erbjudande på Shimano Torium som vad jag sett många anser vara en bra rulle.
        Bra pris i vilket fall, men 200g tyngre, njaa

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
          Äre Accurate BX-400x du tänker på? Såfall är de jämt... MXJ väger 480g och BX-400x 570g, så du vinner 90g. MXJ har 5.8:1 utväxling och BX-400 finns i både 4:1 och 6:1...

Bara å se vad du sätter högst... 90g mindre å hålla i elr ett mer varv på spolen per vevtag.

Nog samma "skit" skulle jag tro, förutom att MXJ finns i roligare färger...
          Ja, det tyckte jag med att det är ganska jämnt, förutom att man betalar 40 usd extra för 90g.
          Det får iofs inte vara avgörande. Jag tänkte mer på kvaliten och kanske andra saker som folk kan ha åsikter om.

Kommentera

Kan någon förklara för mig "narrow" betyder?

Kommentera

Ursprungligen postat av BSSWEDEN Visa inlägg
              "Smal", som i mindre bredd på exempelvis spole och/eller stativ när det pratas rullar.

Kommentera

Köpte en Torium 16 på Olssons. Testat en gång bara under en heldag. Men den verkar ok. Gör verkligen skillnad med den högre utväxlingen (jämfört med Tekotan jag också använder).

Veven har två lägen så man kan öka handtagets längd om det blir lite trögt. Simpelt och smart.
                __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Ursprungligen postat av BSSWEDEN Visa inlägg
                  Smalare rulle. Inte lika bred. Har en narrow vänstervevad Accurate.

Hade otur med min Accurate rulle. Efter tre turer i Öresund (lätt fiske 8-15 kilos fisk) släppte skruvarna som höll ihop chassit. Tog nästan 3 månader få tillbaka den då de skickade den till USA. Skall ju vara bra grejor så lite besviken är man nog över kvalitén. Eller bara max otur att någon praktikant skruvar ihop den. Så tänk på att reklamationer tar tid på amerikanska rullar. Sen är bromsen grym på Accurate.

Har även Okuma Andros 2 speed och en Okuma Metaloid. Andros:en har direkta dolda konstruktionsfel. Utbytt en gång. Metaloiden har man löst det men är ändå tveksam till Okuma och riktigt tungt fiske.

Avet vet jag inget om. Hade varit intressant höra erfarenheter från deras rullar?

Shimano Torium är en intressant rulle. 20 eller 50 modellen.

Har många Shimanorullar och ingen har någonsin strulat. Nog det enda märket jag haft som jag inte behövt reklamera. Tycker Shimanos kvalitet verkar mycket bra. Det är nog det märket jag är mest nöjd med.

(detta är endast min egen personliga uppfattning)

Kommentera

Bra skrivet Silverfisk, tack.
                    Shimano Torium är säkert bra rulle men vikten avskräcker mig lite gran.
                    Funderar även på BFT Black Thunder 10 eller 12. På OFC hade dom bra pris på 12-an 2490 men nu har dom höjt till 2900.
                    Har hört att BFT är nån konverterad Kina rulle, nån som vet mera?
                    Okuma har jag kikat på men hittade inte Metaloiden som vänster, vilket är krav.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                    4 svar
                    754 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg dianereese  
                    Startad av Krisochpanik, 2025-05-14, 15:14
                    7 svar
                    545 visningar
                    0 gillar