Stjärnbroms vs Spakbroms - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stjärnbroms vs Spakbroms

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Stjärnbroms vs Spakbroms

    Har nyligen startat en "jag vill köpa ny rulle, vilken ska jag välja?"-tråd, men tänker att det kan vara en idé att göra en ny tråd; Vilka fördelar och nackdelar finns med stjärnbroms respektive spakbroms?

    Kollade nyss på youtube för att se hur spakbromsade rullar fungerar. Det verkar som att när man väl ställt in bromsstyrkan för "strike" positionen så är det vad man har eftersom det tycks vara en förhållandevis omfattande process att ställa om bromsen.


    https://www.youtube.com/watch?v=jYDfIM3it60

    Det fiske jag bedriver är framförallt fiske med pilk och jigg efter torsk, sej och bleka, chansen att få kveitehugg är mer än 0%(det har hänt att folk i sällskapet jag åker med fått kveite där vi fiskar, men det händer ungefär once every blue moon). Ibland ger vi oss på djupt mete efter lubb och långa med släptackel och naturligt bete.

    Stjärnbroms har jag använt hittills, och det går väl inte sådär värst jättesmidigt att ändra bromsstyrkan med fisk på kroken, men är spakbroms så mycket bättre i just det avseendet? Hur brutal broms blir det som regel om man går till "full"?

    Nån som testat både stjärna och spak som kan säga ett och annat om dess avigsidor och fördelar?
    Senast ändrad av Bergman; 2016-02-08, 00:21.
    All you need is Lubb.

  • #2
    Spakbroms är överlägset. Du kan mäta hur många kilo som krävs för att dra ut lina vid olika postioner på spaken. Sen under fighten reglerar du enkelt hur mycket tryck du vill använda.

    Kommentera


    • #3
      Stjärnbroms ställer du in helt på måfå om du inte provdrar med en våg, vilket man ju inte gör när man drillar.

      Om du däremot har en spakbroms på strike så kan du minska lite på bromsen när du har fisk vid båten. Skulle fisken rusa så är det bara att dra upp på strike igen så har du ordinarie bromsverkan. Rusar fisken mot en annan båt, vrak, rev etc. så är det bara att dra upp bromsen på full tills du fått ordning på fisken, sedan tillbaka till strike eller vad som känns bra.

      Tänk på att du har typ dubbelt så hård broms när spolen är halvtom, så backa på bromsen när du har mycket lina ute.

      https://youtu.be/u-1EZ6BrtJA
      Senast ändrad av Låg_Profil; 2016-01-10, 11:14.
      Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

      Kommentera


      • #4
        Största skillnaden mellan spak- och stjärnbroms är för mig att med spakbroms behövs det ingen frikopplingsknapp/spak, vilket gör rullen bekvämare att använda. Likaså är det lättare att snabbt lätta på bromsen, tex om en större fisk gör en tokrusning på kort lina nära båten.

        Kommentera


        • #5
          Nu händer inte detta jätteofta med köldstela svenska fiskar, men vid långa rusningar så kan en stjärnbroms bli rejält varm, så varm att man ej kan reglera den.

          Detta är dock vanligare i tropiska farvatten.
          Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Fisktutte Visa inlägg
            Nu händer inte detta jätteofta med köldstela svenska fiskar, men vid långa rusningar så kan en stjärnbroms bli rejält varm, så varm att man ej kan reglera den.

            Detta är dock vanligare i tropiska farvatten.
            Samma sak händer med billiga spakbromsade.

            Kommentera


            • #7
              Jag fiskar båda sorterna och tycker att det är en smaksak. Fördelen med spak är, som flera redan nämnt, att det är lätt att förjustera bromsen. Nackdelen är att ganska många spakbromsade rullar, speciellt de lite mindre varianterna, kan bli trögvevade när bromsbelastningen blir hög.

              Den maximala bromskraften är nog generellt sett något högre på spakbromsade rullar. Dock tror jag att den praktiska - användbara - skillnaden är minimal.

              Kommentera


              • #8
                Spakbroms tycker jag funkar bäst. Den är enkel att manövrera. Lätt att anpassa bromskraften efter rådande förhållanden. Tex ställa in den på 1/3-1/2 linans brottstyrka. När den är inställd kan man öka o minska bromsen bäst man vill,men på strike kommer den alltid att gå tillbaka på inställda styrkan.
                Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

                Kommentera


                • #9
                  spakbroms alla dagar i veckan det går fort att ändra broms även lätt få bromsen mer exakt för visso så fiskar jag även marlin och diverse haj då är det nästan krav på spak

                  Kommentera


                  • #10
                    Spakbroms har generellt mycket större bromslameller. Större lameller = bättre och kraftfullare broms.
                    På spakbromsade rullar bromsar lamellerna oftast direkt på spolen medan på stjärnbroms bromsas dreven. Det betyder att bromsen har en 1:1 hastighet på spakrullar medan på stjärnbroms beror den på utväxlingen. Typ 1:5.3 Små belägg som snurrar fort utav h-vete betyder hög värme.

                    Spakbromsar fungerar alltså bättre vid stora belastningar i form av STOR o TUNG fisk. Med våra svenska fiskar av typen gädda så spelar det ingen roll. Inte heller lax brukar kunna slita ut en stjärnbroms. Men om du fiskar brottarstor hälleflundra i nordnorge eller blåval så är det en annan sak. För torsk och annan medeltung fisk så fungerar nog bägge. Mer en smaksak.

                    Spakbroms brukar tyvärr ofta betyda större rullar och med tyngre prylar kastar man generellt sämre. Men om det är "vertikalfiske" eller trolling så spelar det ju ingen roll
                    Senast ändrad av Mankan G; 2016-02-05, 00:30.
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    6 svar
                    1 056 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Öresundsfiske  
                    Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
                    10 svar
                    612 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lejestrand  
                    Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
                    0 svar
                    124 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RSpecial  
                    Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
                    5 svar
                    464 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B
                     
                    Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
                    6 svar
                    545 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Arbetar...
                    X