Havfiske) Villken rulle ska jag köpa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havfiske) Villken rulle ska jag köpa?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Finns en utställare på mässan med bra riktiga Italenska havsfiskerullar, inte "får hoppas att det funkar ett par år" grejor. jäkla fina grejor, funderar på att gå och titta igen. han sa dessutom att vänsterkört finns också. från den där blå bassängen, inåt mot vänster, snett bakom Täby sportfiskebod. kommer inte ihåg vilken monter exakt.

Kommentera

Finns bara ett alternativ Shimano Trinidad 20 vilken rulle säger jag bara....
      Senast ändrad av pimpelkungen; 2006-04-02, 09:43.

Kommentera

slömetaren

köpte en gtr t25L på http://www.fiskedepan.se/ kan kaske vara något stor och rejäl , men vet inget om kvaliten så jag har flera reserv rullar att ta till om den brakar ihop , vet någon nått om rullen får ni gärna hojta till mvh girren
        sigpic

Kommentera

Vad tror ni om den här rullen?
          Hjonsson

Kommentera

Äntligen, någon som är villig att köpa något bra... Alldeles för många är intresserade av att övertyga sig själva om att man får bra grejor för dåliga pengar... Yeah, right.

Jodu, rullarna på mässan som omnämns ett par poster upp var mina, och montern var Lundgrens. De heter Everol. Everol har tillverkat uteslutande spakbromsade havsfiskerullar längre, större och starkare än någon annan tillverkare över huvudtaget. De vet hur man gör. Många efterapningar har gjorts; få har lyckats.

Rullarna är gjorda efter ett simpelt koncept: De skall fungera, och de skall hålla. För nu och för alltid. Simpel mekanik som inte går sönder, och som kan underhållas. Inga små kosmetiska plastdetaljer, inga onödiga kullager. Varför? Därför att kullager i saltvatten kan rosta sönder inom några år. Bronslager håller i decennier. Backspärrar och axlar är över lag dubbelt så stora som hos någon annan. Tyck vad man vill om vikten, men jag har då aldrig sett en som är böjd eller utsliten. Bromsarna är omåttligt starka, och silkesmjuka därtill.

Den överdrivna dimensioneringen gör att rullarna inte är lika mjuka i vevningen som hos vissa japanska. Men visste ni att officiell praxis hos en större japansk tillverkare, är att reservdelslagret förverkas sju år efter avslutad rullserietillverkning? Jo tack. Undra varför.

AVET rullen du länkade till: Jodå. Bra grejor. Infosidan är lånad från Charkbait, en butik vars ägare jag är bekant med sedan länge.

Rullarnas starka sida är att de tagit den beprövade mekanismen från TLD-serien och bara gjort det bättre. TLD:n är en plastrulle; Avetarna är mycket väl bearbetade anodiserade aluminium, och resten av komponenterna tillverkas av de själva till mycket hög kvalitet. En stor del av deras framgång kommer av att vara USA-tillverkade, men den enkla sanningen är att det är helt enkelt bra grejor. Välgjord produkt för ett bra pris. Fina bromsar också. Träffade för övrigt en svensk representant på mässan. Trevlig snubbe.

Och det faktum att man talar väl om en eventuell konkurrent tyder även det på att rullarna är bra.

Oavsett vilket du väljer, gör du rätt i att anstränga dig lite. Köp bra grejor, så slipper du ångra dig.

Doc.

och PS, läs den här tråden. Mer info bara.

och PS igen, www.Everol.com och www.Avetreels.com
            Senast ändrad av Dr. Rob; 2006-04-04, 10:08.

Kommentera

Tack för tipset blev välldigt intresserad av Everol rullen verkar vara bra grejor, Är du återförsäljare eller?
              Ursprungligen postat av Dr. Rob
              Äntligen, någon som är villig att köpa något bra... Alldeles för många är intresserade av att övertyga sig själva om att man får bra grejor för dåliga pengar... Yeah, right.

Jodu, rullarna på mässan som omnämns ett par poster upp var mina, och montern var Lundgrens. De heter Everol. Everol har tillverkat uteslutande spakbromsade havsfiskerullar längre, större och starkare än någon annan tillverkare över huvudtaget. De vet hur man gör. Många efterapningar har gjorts; få har lyckats.

Rullarna är gjorda efter ett simpelt koncept: De skall fungera, och de skall hålla. För nu och för alltid. Simpel mekanik som inte går sönder, och som kan underhållas. Inga små kosmetiska plastdetaljer, inga onödiga kullager. Varför? Därför att kullager i saltvatten kan rosta sönder inom några år. Bronslager håller i decennier. Backspärrar och axlar är över lag dubbelt så stora som hos någon annan. Tyck vad man vill om vikten, men jag har då aldrig sett en som är böjd eller utsliten. Bromsarna är omåttligt starka, och silkesmjuka därtill.

Den överdrivna dimensioneringen gör att rullarna inte är lika mjuka i vevningen som hos vissa japanska. Men visste ni att officiell praxis hos en större japansk tillverkare, är att reservdelslagret förverkas sju år efter avslutad rullserietillverkning? Jo tack. Undra varför.

AVET rullen du länkade till: Jodå. Bra grejor. Infosidan är lånad från Charkbait, en butik vars ägare jag är bekant med sedan länge.

Rullarnas starka sida är att de tagit den beprövade mekanismen från TLD-serien och bara gjort det bättre. TLD:n är en plastrulle; Avetarna är mycket väl bearbetade anodiserade aluminium, och resten av komponenterna tillverkas av de själva till mycket hög kvalitet. En stor del av deras framgång kommer av att vara USA-tillverkade, men den enkla sanningen är att det är helt enkelt bra grejor. Välgjord produkt för ett bra pris. Fina bromsar också. Träffade för övrigt en svensk representant på mässan. Trevlig snubbe.

Och det faktum att man talar väl om en eventuell konkurrent tyder även det på att rullarna är bra.

Oavsett vilket du väljer, gör du rätt i att anstränga dig lite. Köp bra grejor, så slipper du ångra dig.

Doc.

och PS, läs den här tråden. Mer info bara.

och PS igen, www.Everol.com och www.Avetreels.com
              Hjonsson

Kommentera

"Är du återförsäljare eller? "

Nej. Jag sysslar huvudsakligen med design & prototyputveckling av rullarna, samt import.

Närmaste Everol-återförsäljare blir Lundgrens i Stockholm eller Vika Sportfiske i Falun.

Avetrullarna vet jag inte.

Doc.

Kommentera

Okej, Vad har du att säga om eventuela nackdelar på everol rullen.
                  Varför jag frågade om du var återförsäljare är för att jag är välldigt sugen på den. =D

Ursprungligen postat av Dr. Rob
                  "Är du återförsäljare eller? "

Nej. Jag sysslar huvudsakligen med design & prototyputveckling av rullarna, samt import.

Närmaste Everol-återförsäljare blir Lundgrens i Stockholm eller Vika Sportfiske i Falun.

Avetrullarna vet jag inte.

Doc.
                  Hjonsson

Kommentera

Okej, nackdelar... Både gott och ont; fair enough.

Skavise... Jo, mjukhet- den där smidiga, vispa-i-smör känslan man finner i en Trinidad eller ny Ambassadeur saknas till en del. Vi har visserligen gått över till en speciell helical gearset för att vinna smidighet, men de är helt enkelt inte lika mjuka som Shimano:na eller Penn International:arna. Kalla det för mekanisk kosmetika måhända, men så är det ändå. Min kollega på Amerikasidan tog fram en serie med IAR-lager och fler supportande kullager, men den har inte kommit i serieproduktion. Finns risk för malfunktion, säger fabriken. Har de väl rätt i, i och för sig.

Detaljutförande: Detaljer som polerade skruvskallar eller perfekt detaljpassform kommer i andra hand. Det stör mig ibland, men det hör inte till rullarnas designtänkande. Å andra sidan är detaljpassformen hos Land-Rover inte helt hundra heller. Maskinbearbetning med invändigt fasade kanter på insidan av gaveln saknas, mest därför att det är helt jävla ointressant. Det är en rulle, inte ett konstverk.

Obsa dock att det finns två serier- vet inte vilken du gillar- WP-serien och Special-serien. Special-serien är ögonstenen som får lite mer kärlek från fabriken; det märks på den är lite finare överallt.

Vikt / storlek: Den lilla 6-12:an har genomgått ett bantningsprogram som gör den lite lättare än förr. De andra är kanske lite tunga för sin storlek, i och med att materialen man ser är massiva och lika tjocka de ser ut att vara. Inget aluminiumskal på plastchassi.

Kastdynamik: Igen, minstingen 6-12 har en lite lättare spole, men de andra har ganska bastanta spolar skurna ur massiv stång. Så att förvänta sig Ambassadeurisk kastprestanda vore förgäves.

Jaa, det var väl det.

Doc.
                    Senast ändrad av Dr. Rob; 2006-04-06, 13:04.

Kommentera

En rulle som har blitt veldig populær i norge den siste tiden er Okuma Titus Gold 2 speed. Mange "proffe" havfiskere som bruker disse nå.

Michael
                      'dawg, mans best friend!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                      4 svar
                      754 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg dianereese  
                      Startad av Krisochpanik, 2025-05-14, 15:14
                      7 svar
                      545 visningar
                      0 gillar