Köpråd havsfiskespö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd havsfiskespö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Köpråd havsfiskespö

    Hej,

    Jag ska åka till Norge och fiska skreitorsk i vår så då tänkte jag köpa ett nytt spö. Jag äger en Accurate BX-400x rulle sen tidigare.

    I princip kommer jag bara fiska med stora jiggar som t.ex big bob 730g i tron på att detta ska leda till färre men större fiskar.

    Så nu skulle jag gärna vilja höra andras tankar och erfarenheter av olika spön.

    Spöet som jag fastnat för är ett 2-delat Savage Gear Nordic Big Game 7' 30-70lbs.

    - Är 7' för långt?
    - Kommer det bli för styvt?
    - Vilka för- och nackdelar finns det med flerdelade spön? Dom blir oftast tyngre och varje skarv känns som en svag punkt, men det kanske man inte ska oroa sig för?

    Skriv alla era tankar och idéer! Rekommendera gärna andra spön också.

    Skitfiske!

    /Johan

  • #2
    Westin verkar trevligt. https://m.youtube.com/watch?feature=...&v=QjbT_mB8QbY
    Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Fisktutte Visa inlägg
      Tack för tipset!
      Jag har kollat på det också men det verkar tyvärr bara finnas som 20-30lbs (150-400g).
      Men det kanske kanske fungerar bra även till 730g jiggarna?

      Kommentera


      • #4
        Missade betesvikten I första inlägget, då är det nog inte dumt med ett rejält spö klassat till 70-80lbs.
        Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av johan.eklund Visa inlägg
          Hej,

          Jag ska åka till Norge och fiska skreitorsk i vår så då tänkte jag köpa ett nytt spö. Jag äger en Accurate BX-400x rulle sen tidigare.

          I princip kommer jag bara fiska med stora jiggar som t.ex big bob 730g i tron på att detta ska leda till färre men större fiskar.

          Så nu skulle jag gärna vilja höra andras tankar och erfarenheter av olika spön.

          Spöet som jag fastnat för är ett 2-delat Savage Gear Nordic Big Game 7' 30-70lbs.

          - Är 7' för långt?
          - Kommer det bli för styvt?
          - Vilka för- och nackdelar finns det med flerdelade spön? Dom blir oftast tyngre och varje skarv känns som en svag punkt, men det kanske man inte ska oroa sig för?

          Skriv alla era tankar och idéer! Rekommendera gärna andra spön också.

          Skitfiske!

          /Johan
          Hej Johan;

          Fördelen med ett flerdelat spö är att det tar mindre plats och är därmed lättare att transportera i bil och via flyg...

          Nackdelarna är att spöholkarna är stumma förstyvningar av spöt och medför dessutom att spöt kan vrida sig och glida isär i skarvarna om man glömmer att tejpa över skarvarna...

          http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Old Firehand

          www.trumman.com

          Kommentera


          • #6
            jag skulle leta efter ett spö runt 6' 50-80lbs alt klassning runt 300g om det är ett jiggingspö (speedjigging). Mitt speedjiggingspö på 5'2" -150g bär lätt upp 600g pilkar (Black Hole Cape Cod Special 2-piece).

            Jag skulle undvika flerdelat utan sikta på odelat alt delat i handtaget. Nordic Big Game skulle jag hoppa över helt

            Kommentera


            • #7
              Okuma har ett som ska va nytt för i år. 50-100lb. Va pris hamnar på eller hur det är o fiska med har jag ingen aning om. Men såg trevligt ut. Är det lika skönt o fiska med som mitt andros 20-30lb så har dom lyckats.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av RichardR Visa inlägg
                jag skulle leta efter ett spö runt 6' 50-80lbs alt klassning runt 300g om det är ett jiggingspö (speedjigging). Mitt speedjiggingspö på 5'2" -150g bär lätt upp 600g pilkar (Black Hole Cape Cod Special 2-piece).

                Jag skulle undvika flerdelat utan sikta på odelat alt delat i handtaget. Nordic Big Game skulle jag hoppa över helt
                Tack för bra svar!

                Då kanske något av följande skulle passa bättre?
                http://www.miekofishing.se/havsfiske...-8-450-gr.html
                http://www.miekofishing.se/havsfiske...0-100-lbs.html
                http://www.miekofishing.se/havsfiske...80-220-gr.html
                http://www.miekofishing.se/havsfiske...50-300-gr.html

                Kommentera


                • #9
                  Jag skulle glo i Smith sortiment. Tycker Smith gör riktigt bra grejer. Nu kör jag iofs haspel till havsfisket och kombinerar ett speedjiggingspö Smith WRC-55 Nirai ihop med Quantum Cabo 80. Jag tycker detta är en grym combo! Ser inte att spön för multi skulle vara sämre.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av jockegbg Visa inlägg
                    Jag skulle glo i Smith sortiment. Tycker Smith gör riktigt bra grejer. Nu kör jag iofs haspel till havsfisket och kombinerar ett speedjiggingspö Smith WRC-55 Nirai ihop med Quantum Cabo 80. Jag tycker detta är en grym combo! Ser inte att spön för multi skulle vara sämre.
                    Jag ska kolla upp detta!
                    Hur tunga jiggar använder du till detta spö?
                    Det hade ju underlättat om det fanns en normal klassning av båtspön där det framgick vilken vikt på betet som var lämpligt.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    6 svar
                    1 043 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Öresundsfiske  
                    Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
                    10 svar
                    606 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lejestrand  
                    Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
                    0 svar
                    124 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RSpecial  
                    Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
                    5 svar
                    464 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B
                     
                    Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
                    6 svar
                    542 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Arbetar...
                    X