transport fryst fisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

transport fryst fisk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • transport fryst fisk

    Även om jag inte fiskar primärt för att få fisk med mig hem, så är det ju härligt att kunna ta med en del fisk hem och minnas det härlige fisket över en god middag. Har ni några tips på bra lådor/boxar för transport av fryst fisk hem från Norge?

  • #2
    Det finns ju kyllådor till cigg uttaget, bör ju finnas fryslådor också. Annars är ju dom hederliga frigolitlådorna pålitlig.

    Kommentera


    • #3
      http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fril...XL-2000034875/ har min svärfar använt när dom fiskat i Nordnorge, och bilar hem. Om fisken är filéad och klar, och är helt djupfryst håller den till frysen hemma. Finns även billigare på tex jula men vågar ej svara på hur dom håller kyla

      Kommentera


      • #4
        Vi har kört på två olika varianter beroende på hur lyftsugen reseledaren/organisatören/lastingengör'n känt sig. Det ena är en frys som ställs i släpvagnen(rätt stor sådan, med kåpa såklart)och kopplas till bilens elsystem på nåt vis(fråga inte mig hur, jag och elinstallationer är en kombination som är ungefär lika lyckad som löksill&vaniljsås med brunkolpuré). Den andra varianten har varit frigolitlådor. Av de cirka 5-10kg frigolittransporterad filé jag stoppat i mig sen min havsfiskekarriär började för snart sex år sen så har jag inte tatt nån skada. För oss har väl transporttiden från frysen i Vikna kommun till frysarna i Domsjö(c:a 60-70mil) rört sig om c:a 12 timmar, och påsarna med fileér har fortfarande varit djupfrysta vid ankomst.
        All you need is Lubb.

        Kommentera


        • #5
          Billiga kylboxar för några hundtingar av peltiertyp kylar bara 25 grader från omgivningstemp men som sagt redan fryst fisk kommer ju hålla ett tag.
          Peltierboxarna drar jävligt mycket ström ,jmf mot kompressorboxar.

          Det finns kompressorboxar , Waeco har sådana - skitbra grejer
          Drar ingen ström , en tiondel av ovan typ och fryser ned till -18 - så infrysning är möjligt också.
          En solpanel och ett fritidsbatteri klarar sommartid och hålla grejerna frysta så länge det inte är mulet många dagar i sträck.

          Kommentera


          • #6
            Åker man bil känns det som det finns många alternativ varav flera som går på el.
            Om man flyger körde jag från början med de klassiska frigolitlådorna som kompletteras med silvertejp. Men då dessa går sönder ändå har vi senaste 3-4 åren kört med mjuka kylbagar som sedan placeras i en vanlig resebag och det har funkat kanon.

            Kommentera


            • #7
              Har funkat bra för mig.

              http://www.sportfiskegiganten.se/kylboxar-2

              Kommentera


              • #8
                Jag använder en vanlig frigolitlåda med kylklabbar och vanliga tidningar, typ Norran för mig som bor i skellefteå. Jag brukar ha en restid på ca 5-6 timmar till där jag fiskar i norge. Fisken är fryst när jag kommer hem så har du inte mer tid i bilen än 5-6 timmar funkar det.

                Kommentera


                • #9
                  Jag brukar lägga fisken i dubbla plast säckar och sen i flytoverolen.

                  Sen resten av kläderna/lakan,handdukar på det, då klarar sig fisken lätt dom 12-13 timmarna vi kör från Norge.

                  Det brukar bli lite rim frost mellan säckarna men inget mer.

                  Största fördelen är att det inte blir mer skit att släpa med sig eller ha liggande hemma.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av skralle Visa inlägg
                    Jag brukar lägga fisken i dubbla plast säckar och sen i flytoverolen.

                    Sen resten av kläderna/lakan,handdukar på det, då klarar sig fisken lätt dom 12-13 timmarna vi kör från Norge.

                    Det brukar bli lite rim frost mellan säckarna men inget mer.

                    Största fördelen är att det inte blir mer skit att släpa med sig eller ha liggande hemma.

                    Flytoverallen har man också kört med och det funkar, har även kastat upp fisken i takboxen om man är där sent/tidigt på året så man har minusgrader hem över fjället.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    6 svar
                    1 032 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Öresundsfiske  
                    Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
                    10 svar
                    606 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lejestrand  
                    Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
                    0 svar
                    123 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RSpecial  
                    Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
                    5 svar
                    463 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B
                     
                    Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
                    6 svar
                    541 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Arbetar...
                    X