Fiske Lofoten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske Lofoten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiske Lofoten

    Hejsan.
    I Juni ska jag och några kompisar till lofoten /Henningsvaer) och vandra/fiska.
    Jag undrar vad man ska ha för utrustning med sig, vi kommer nog i stort sett bara fiska från land i närheten av huset vi hyrt och jag har inte en aning vad för fisk man kan förvänta sig att få.
    Jag kommer köpa ett billigt resespö (4-5 delat) men hur styvt ska det vara och vilken sorts rulle ska jag ta med mig?
    Jag äger en Daiwa caldia lt 2500 haspel, en Ambassadeur 5601 JB multi och en Daiwa tatula 200hd ltd multi, funkerar någon av dom rullarna?
    Resan är i princip en engångsföreteelse så jag kommer inte lägga ut några stora summor på spöt.

    Mvh Andreas.

  • #2
    Du borde satsa på en LRFutrustning (Light Rock Fishing). Grymt ställe att prova det på. Bara leta upp lite djup nära land och använd lätt utrustning. Jag kör med -10g spö, 2000 rulle med grund spole och 0.06-0.08 lina. Annars är det inte så noga vad du använder från land. Ta det du har. Du kan tex använda din Caldia rulle och skaffa ett 9 fot spö med kastvikt på 40-50g. Blir tråkigt med för påkigt spö. Vad det finns för fisk beror ju lite på var du fiskar, hur botten ser ut och hur djupt det är med mera. Men på LRF borde du kunna ta läppfiskar i form av berggylta, blågylta, snultror, torsk, sej, bleka, knot, vitling, glyskolja, olika plattfiskar mm. Med lite rejälare utrustning så är väl bleka, torsk, sej mm det som ligger närmast.

    Kommentera

    Foton

    Collapse

    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

    Relaterat

    Collapse

    Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
    6 svar
    1 056 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Öresundsfiske  
    Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
    10 svar
    612 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Lejestrand  
    Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
    0 svar
    124 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg RSpecial  
    Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
    5 svar
    464 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Peter B
    av Peter B
     
    Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
    6 svar
    545 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
    Arbetar...
    X