Gäddutrustning för lättare havsfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddutrustning för lättare havsfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gäddutrustning för lättare havsfiske

    Fiskar mestadels makrill med abborreprylarna, men det händer ibland att vi åker längre ut för torsk/sej/bleka och behöver snabbt komma ner på djupen. Denna sommaren har jag kört med wiggler hurricane isfiskespön med bra resultat, rekommenderar dessa för makrillfisket om ni inte har testat.
    Jag söker nu ett längre gäddspö som är tänkt att klara vikter runt 200-250g. Föredrar gäddspön för denna typ av fiske då dom många gånger är känsligare och inte lika stumma som vanliga havsfiskepåkar är.

    Tanken med spöet är att köra med häckla och pilk. Några förslag i prisklassen upp till ca 2000kr?
    My wife says she is gonna leave me if i go fishing one more time,
    lord how i will miss that woman...

  • #2
    Skulle testa något jerkspö för detta, vi har inte så bra torskfiske i mina vatten längre men det lilla jag testat senaste åren så har jag kört med jerkspö och rulle samt hängt på lämpligt bete och det har funkat bra tycker jag.

    Kommentera


    • #3
      Vanlig gäddpåk funkar fint. Vilken som egentligen. Polarn fiskar alltid med gäddpåk när vi fiskar torsk. Typ upp till 160g eller nått i den stilen o runt 8-8,6 fot. Blir betydligt roligare än jerkpåk.

      Kommentera


      • #4
        Tjena använde din fråga som lite nattterapi & säger =
        ABU Garcia - Verdict Spinn - 8,6" XH 60-180g!!

        Utan jämförelse den mest prisvärda produkt bland all fiskeutrustning jag någonsin prövat...




        Lite andra spön att jämföra med...
        Daiwa Prorex AGS Baitcasting 8'3'' 200g = ca 3000kr
        Daiwa Prorex AGS "Big Rubber" 8'6" -150 g ca 3000kr
        Daiwa Prorex AGS 8.3ft -180g ca 2500kr
        Westin W4 Powershad 8.6ft 60-180g ca 1800kr
        Westin Fishing W4 Jigging-T 5'8" L 80-220g ca 1300kr
        Abu Garcia Beast X Pike Spinn 8'4ft 50-220g ca 1500kr BFT Roots G2 7'9'' -170 g Ca 1700kr

        Har väldigt svårt förstå varför detta verdict spöt inte mycket mer omtalat...??
        I förhållande till pris, betalade 1200kr för några år sedan & funnits tillgängligt för 795kr & den bemärkelsen kan iaf dessa spön kasta sig i väggen..

        Tycker mitt Daiwa Prorex AGS -120 är fantastiskt till allt utom att jerka beten över 50g. De topp-sviktar lite för mycket för att klara rätt ”känsla”. Men mitt w4 powerkast 40-130g funkat kanon med beten strax över 70g & fiskar inte jerks över 80g ändå och kastar inte tyngre än 90/95grams beten för tycker inte att det är roligt överhuvud taget med tyngre, går extremt sällan över 75g sträcket tom. Samt Jerkspön!! Ett spö som ”måste vara 6.6ft av någon anledning för att få en bra gång på jerkbetet, alla som står fast bakom den åsikten kan ni genuint stå bakom dessa åsikter genom att verkligen tex prövat spö med “normallängd” & mycket trevligare arbeta med nät de tex kommer till kastlängd mm?
        Går fort lära sig en bra teknik & bra gäng på ett jerk med ett haspelspö, orkar man inte hålla på & jobba med spöt så förbaskat är de bara & blicka mot USA & se att de använder sig i mycket större utsträcknig av ”vev-jerkning”.... Inte ute efter att verk spydig utan tycker ni det finns verkliga fördelar med ett jerkspö, orkar & vill lyssnar jag gärna på lite personliga förklaringar vad som blir så fördelaktigt i att skapa någon viss gång, kontakt eller liknade som inte funkar med ett längre spö på samma vis. Samt jag tycker de är betydligt enklare allt som oftast få till ett betydligt distinktare mothugg med ett längre spö, känns ju som får svinga & dra med ett kort jerkspö i lite trånga positioner så man håller på göra bakåtvollter eller andra snygga svingar utan slut i ivern så man ska göra ett par piruetter innan ett störtdyk i backen & slå ihjäl sig (lätt överdrivet..) Iaf...
        Så sålt av allt som är förutom ABU Verdict - 8,6" 60-180g som bara står OM jag skulle få för mig fiska tungt igen men lär nog inte ske.

        Dock tycker jag spöt helt suveränt. Har fullgod kontakt med beten på 50g & får iväg dem med riktigt bra längd trots 0.33mm lina. Och kastat jiggar upp till 200g förvånansvärt bekvämt & kändes som de fanns betydligt mer & ge, bara & ladda så mycket man orkar om man känner för de, ingen känsla av att de var i närheten av att plåga spöt mer än va de klarar.

        Otroligt gött att hålla i tillsammans med gamla Revo Toro Beast 51’n men kunde aldrig vänja mig att fiska med en så stor rulle samt gillar inte kasta tungt, känns ju som man är med i en olympisk styrkegren... Tänkte prövar köpa den nya något mindre & lättare Revo beast’n på 270g & testar & ligger supergött i handen men nä... Dock kan jag inte såga att jag tyckte de kändes lika fenomenalt med ambassadurer, provat C4 5601 samt JB rullen enbart men va lite nja...


        Tänkte fan testar lite andra spön & ser om det går väcka nått intresse för ett tyngre gäddfiske så hade mig en ”raid” så fan trodde käringen skulle mörda mig på slutet men va kul & svårt sluta...


        Hade ju en Daiwa ags -120g sedan tidigare så tänkte -180g blir nog bra & beställde ett nytt... Herre jösses!! Tänkte måste blivit något fel, gick ju inte knappt få skiten att svikta! Fan får ju skaffa beten på flera kg till detta jävla spö, så sålde.

        Fick tag på ett daiwa ags ”Big Rubber” -150g, men jämförde de med Verdicet & nää...

        Fick bytt de mott ett W4 Powershad 60-180g med en trevlig gubbe som satte sig i bilen & körde över 30mil EnkelResa! Å sedan 30mil hem igen...

        Å prova lite & igen nä fy fan... Betesvikter över 100g samt ge sina spön klassning inom rimliga gränser de är inte Westins grej de... Och tycker de är väldiga kontraster dras produkter sinsemellan, från absolut Master-class, till så längt åt motsatt håll man att man fattat inte hur det är möjligt!?

        Dock är W4’orna helt klart mina favoritspön upp till (av dem betesviktsklassade) 40-130g och överklassade allihop men är väll allmänt känt, 40-130g spöt är suveränt upp till 90, sedan 95g betydligt obekvämare & när man når 100g så stendör de ju & går ju inte ladda med överhuvudtaget...

        20-60 spöt nått under 20g funkar & outstanding upp till 40g & funkar ett par gram till, men så sätter man på ett 48g skeddrag jag har & samma igen, fattar inte va fan som sker på de få grammen, 8g upp & går från att skicka betena runt jorden till att plötsligt försöka få iväg ett bowlingklot... Svårbegripligt...

        Sedan har jag provat daiwas ags -200g & ja 3000kr... Inte imponerad någonstans...

        Fick prova kompisens Abu Garcia Beast 8'4ft 50-220g han precis hämtat på posten & kalla de lite styvt känns som en underdrift & kommentaren ”du kan behålla skiten” ja fick när jag skulle återge spöt fick mig att känna lite lättnad de inte bara är jag som ör förbannat lipig..


        Hade vägarna förbi en gamma bekant & plötsligt hade jag dragit iväg en swish på en 5hundring på BFT Roots G2 7'9'' -170g som samlat damm hos han & inte ens sett vatten.. ((Va förresten han som nästan tvingade mig beställa Verdictet några år tidigare som han själv hade & sa till mig sluta kolla prislappen & tänka billig skit)) men de var bara ’St Cronix’ för hans del nu mer... Och erkänner att de är enda gången jag hållt i ett ’St Cronix’ & mycket möjligt de var därför jag råka ha vägarna förbi & kolla på detta omtalade underverk.. Å ja de kanske är helt grymt & väl fiska med, men att bara hålla i de & swinga lite hit & dit var inget som iaf gjorde mig speciellt upphettad men de är säkert helt jävla fantastiskt & världens absolut bästa spö....


        Iaf BFT G2 roots -170g & test de mot verdictet så blev tanken att fraktrepor lär vara de enda slitaget detta lär få & fan jag kommer ju bara släpa runt på skiten men de löste sig för knäckte skiten i garageporten när jag kom hem senare på kvällen efter dess jungfruresa & blev änna riktigt lättad.. Kom på mig själv fundera på om jag skulle försöka göra de till ett Jekspö så slog sönder skiten fort sam fan innan jag slåss tid på sådan skit...


        Så var de dax för nästa grej... En ny rekommendation från ”eliten” hur helt otroligt detta bara 5.8ft’s korta spö gick att kasta med... Ååå gghhhaaa... För helvete Westin, varför tillverkar ni sådan här förbannad dynga & låter den besudla övriga fantastiska produkter i er w4’a serien... Jaja väck med skiten.. Sedan väck med Beast rullar & hela skiten som har med +120g ’s beten att göra...

        Men nä förutom verdictet, de kändes onödigt...


        Suttit uppe med min pojk som är ordentligt sjuk har i natt så inte haft nått att göra & trött som helvete så blev att skriva en romanjävel igen ang en kommentar ang fiskepåkar till saltvattensfiske & precis klar, skulle bara kolla en sak & upptäcker att va fan jag har sett fel, finns inga verdicte -180g att beställa längre ens ju så är ju fan ingen idé föreslå spöhelvetet...


        MEN...ok ... mitt spö kommer aldrig få se vatten så länge det är i min ägo & jäkla slöseri.. Det är absolut toppskick är använt 2pass & tar emot men kan du hämta de i Gbg så får du de för 400kr om du de låter som något som skulle kunna funka. Fan hade det varit blått & stått St Cronix på skiten hade de gått som smör i solsken för 3500kr & fått fina recensionerär ang sitt breda register gällandes beten små som stora är fan helt övertygad...

        Annars för du bara ha de så bra & hoppas du hittat nått bra!



        Mvh

        Kommentera


        • #5
          Lånar tråden,,
          Ska ut med en fiske båt som åker ifrån Hunnebostrand åker ut en bit så jag tror att man behöver pilkar som väger 300-400 g

          Ja har ett gäddspö Spinn som tar upp till 150 g, 8,6. ett jerkspö som tar upp till 120 har fått byta topp öglan så fått korta ner det ca 1-2 cm.. har även ett haspelspö 8,6 och tar upp till 130 g..

          Tänkt använda en Abu garcia elite max 40 med 0,23 flätlina.. sen har jag en Abu garcia toro 51 med 0,32 flätlina.. har även en äldre Abu multi rulle storlek 5000 .. Så frågan är går det att använda det till pilkar som väger 300-400 g?

          Har även 2 havsfiske spö såna korta som är till för tungt havsfiske... med rulle på ett av spön .

          Ör ju roligare arr ha kute lättare grejer..Men vill inte förstöra grejerna.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av celtic Visa inlägg
            Fiskar mestadels makrill med abborreprylarna, men det händer ibland att vi åker längre ut för torsk/sej/bleka och behöver snabbt komma ner på djupen. Denna sommaren har jag kört med wiggler hurricane isfiskespön med bra resultat, rekommenderar dessa för makrillfisket om ni inte har testat.
            Jag söker nu ett längre gäddspö som är tänkt att klara vikter runt 200-250g. Föredrar gäddspön för denna typ av fiske då dom många gånger är känsligare och inte lika stumma som vanliga havsfiskepåkar är.

            Tanken med spöet är att köra med häckla och pilk. Några förslag i prisklassen upp till ca 2000kr?
            .................................................. ...........

            Shakespeare Ugly Stik Tiger har bra spön upp till SEK 2.000 som kan passa dina önskemål ...

            Gå in på Google och skriv Shakespeare Ugly Stik i sökrutan så hittar du många spön att välja bland....
            Senast ändrad av Old Firehand; 2022-08-29, 15:35.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
            4 svar
            766 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Usling
            av Usling
             
            Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
            10 svar
            560 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Lejestrand  
            Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
            0 svar
            117 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg RSpecial  
            Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
            5 svar
            447 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B
             
            Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
            6 svar
            524 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
            Arbetar...
            X