Rulle och spö till havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rulle och spö till havsöring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Rulle och spö till havsöring

    Någon som har tips om någon bra rulle och spö till havsöring?

    Har kikat lite på Westin w3 spin 10' som finns i första och andra generationen , rulle har jag inte hittat någon än.

    Och om man skulle få på en lax, hur håller sig spöt då?

  • #2
    Jag behöver ytterligare info för att ge ett ärligt tips.

    Budget? Fiskar du i bräckt/salt/sött vatten? Generell längd du är bekväm med? Kastvikt? Några ytterligare specifikationer?

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
      Jag behöver ytterligare info för att ge ett ärligt tips.

      Budget? Fiskar du i bräckt/salt/sött vatten? Generell längd du är bekväm med? Kastvikt? Några ytterligare specifikationer?
      Har aldrig fiskat havsöring men jag har tänkt att fiska i skärgården/Östersjön, brukar köra 8' kastvikt allt från 2g till 75g på mitt vanliga fiske (borre, gös, gädda)

      Läst att spöt ska vara runt 10-12 när man kör från land och 5-30g kastvikt~ Och tänkte köra med haspel.

      Budget, säg 2 totalt

      Kommentera


      • #4
        Jag gillar kortare spön runt 8 fot om det endast ska kastas drag, skulle dock säga att 9 fot är mest allround. Längre spön blir lätt framtunga och kastlängd ökar så lite att det inte spelar någon roll. Kortare spön är även lättare att hantera vid avkrokning tycker jag. Kastvikt upp till 30g räcker gott. Gällande vilket spö är det ju högst personligt vad du gillar. Själv har jag provat flertalet spön och med den vetskapen kan du klara dig på ett spö och rulle för en lax. Över denna prisklass betalar du för finare komponenter men det betyder inte att det passar dig bättre. Mitt mest balanserade spö kostade på rea 350kr och jag fiskar hellre det än flera spön jag provat som kostar norr om 2000kr. Samma gäller rullar, jag har ännu inte lyckats döda någon oavsett prisklass.

        Kommentera


        • #5
          Rekommenderar Peter B två nya trådar om havsöringsspön där han testat och några andra tipsar om spön (och rulle om jag minns rätt) för HÖ.
          Funderar själv på ett 9'6"-10" 10-30g, en 10' kan nog funka ok till bombarda även om längre blir lbättre. En 9':a om enbart drag och ffa från båt.

          En rulle i storlek 2500-3000 gör jobbet. Kan du öka budgeten lite så ökar chansen till ett lättare spö med bättre balans.
          Senast ändrad av anteman; 2022-12-11, 22:56.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
            Jag gillar kortare spön runt 8 fot om det endast ska kastas drag, skulle dock säga att 9 fot är mest allround. Längre spön blir lätt framtunga och kastlängd ökar så lite att det inte spelar någon roll. Kortare spön är även lättare att hantera vid avkrokning tycker jag. Kastvikt upp till 30g räcker gott. Gällande vilket spö är det ju högst personligt vad du gillar. Själv har jag provat flertalet spön och med den vetskapen kan du klara dig på ett spö och rulle för en lax. Över denna prisklass betalar du för finare komponenter men det betyder inte att det passar dig bättre. Mitt mest balanserade spö kostade på rea 350kr och jag fiskar hellre det än flera spön jag provat som kostar norr om 2000kr. Samma gäller rullar, jag har ännu inte lyckats döda någon oavsett prisklass.
            Hur är det med saltvatten och dessa billigare spön och rullar?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Ormbo Visa inlägg

              Hur är det med saltvatten och dessa billigare spön och rullar?
              Skölj av grejerna efter varje fiske så ska det inte vara nåt problem.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Ormbo Visa inlägg

                Hur är det med saltvatten och dessa billigare spön och rullar?
                Jag fiskar Stockholms skärgård samt Gävlekusten och då är det ju bräckt vatten vilket inte är jättesalt. Mitt billiga spö har spöringar som påverkats lite grann men fungerar ändå, det är dock det enda spö jag haft som fått påverkan. Skulle jag köpa nytt spö idag skulle jag vara nyfiken på Troutbonanza spöt som verkar få en hel del lovord. Landsfiskar du eller båtfiskar? Vad kör du för beten? Landsfiske i pålandsvind kräver lite mer kräm i spöt för att få ut dragen, med båt är ju vinden sällan ett problem.

                Kommentera


                • #9
                  Har fiskat lite från land runt Stockholm, sällan är det så långgrunt så man behöver maxa kasten & behövt långa spön.
                  Dom ställena jag har fiskat på har 9 fot räckt utan problem.

                  Hade tittat på Savage Gear SG4 det är en riktigt trevliga serie som laddar bra skön att drilla fisk med, har provat den till borre & gädda & jag har inget att klaga på, förutom färgvalet.
                  Till det en Okuma https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...?variant=69025

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Ormbo Visa inlägg
                    Någon som har tips om någon bra rulle och spö till havsöring?

                    Har kikat lite på Westin w3 spin 10' som finns i första och andra generationen , rulle har jag inte hittat någon än.

                    Och om man skulle få på en lax, hur håller sig spöt då?

                    Jag har kört det här i ca 2 år Savage Gear Parabellum CCS 9'2'' 279cm 10-30g - 2sec (sportfiskeprylar.se) och har bara positiva erfarenheter.
                    Sett det ligga på 999kr vid flera tillfällen. Fantastiskt spö!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    4 svar
                    766 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Usling
                    av Usling
                     
                    Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
                    10 svar
                    561 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lejestrand  
                    Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
                    0 svar
                    117 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RSpecial  
                    Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
                    5 svar
                    447 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B
                     
                    Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
                    6 svar
                    525 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Arbetar...
                    X