Funkar vår utrustning till havsöring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funkar vår utrustning till havsöring?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Funkar vår utrustning till havsöring?

    Jag är lite sugen på att ta dottern till västkusten i september för att fiska havsöring. Jag har aldrig gjort det innan, och är ingen erfaren fiskare heller så jag vet inte om vår utrustning duger för havsfiske.
    Jag har ett Westin W3 spö avsett för 5-25g betesvikt och en Daiwa Fuego 2500 rulle. Dottern har ett Daiwa Kids spö avsett för 10-30g och en Daiwa Crossfire 2000-rulle.
    Funkar detta för havsöring eller bör vi ha kraftigare spön eller rullar för havsöring. Funkar det bra att kasta från land i september, eller bör man ta båt ut? Vilka drag är bäst? Vanliga Toby eller ska man fiska uppe vid ytan med flytande wobbler?

  • #2
    Hej.
    Utrustningen fungerar alldeles utmärkt.
    Några långsmala drag silver ( sill) grönton ( tobis , horngäddeyngel) och några med lite mer färg om vattnet är lite mörkt ex rött/svart , grönt/gult.
    Att ge ngt klart svar på båt/landfiske är svårt, utan att veta var ni skall fiska.
    Jag kör uteslutande från land( vadfiske ) södra hallandskusten och det funkar bra. Andra halvan av september söker sig öringen närmare kusten o sötvatten då vattentempen sjunker och öring ska leka. Sätt gärna tbaks lekfärgad öring om ni får nån , så finns det fler att fånga framöver. Kör hårt.
    Peter b

    Kommentera


    • #3
      Eftersom vi inte har båt så blir det från land. Men går det bra utan vadare eller blir det svårt att komma ut långt nog? Alla klipp jag sett där man inte fiskar från båt så har man vadare, men det har vi tyvärr inte möjlighet till. Jag kanske är dålig på att googla men jag hittar inte hur man ser hur en öring är lekfärgad. Har du några tips?

      Kommentera


      • #4
        Beror ju på kustavsnitt, fiskar östkust och just där jag fiskar kan man köra från klippor och nå ut tillräckligt även om vissa, mer långrunda partier fiskas av bäst med vadarstövlar/byxor.

        Så även i närheten av Göteborg där jag fiskade en gång för säg 10 år sedan. Googla den trakt du avser pröva och zooma in med satellitbild så får du hum om strandlinjen är lämplig från land utan vadare.

        Sökte på havsöring blank och lekfärgad och bl a denna dök upp, ett exempel, alla lekfärgade inte så mörka.
        Click image for larger version  Name:	stadier.jpg Views:	0 Size:	59,9 KB ID:	2628179
        Senast ändrad av anteman; 2023-08-25, 20:23.

        Kommentera


        • #5
          Kraftigare spö/rulle behövs inte, särskilt inte på västkusten där man med fördel kan använda lite mindre beten. Skulle säga att 5-25g och 2500-rulle är helt perfekt. Från land vill man helst ha minst 9 fot, men det funkar givetvis med ett kortare om man bara vill testa på det. Säger som de andra, använd kartan med satellitbild och kolla ut ett område där det inte är alltför långgrunt. Använd med fördel viking herring 13gr, ta med någon blank, någon naturlig och någon skrikig
          ska du fiska I göteborgstrakten så är du välkommen att pm:a mig så ska jag ge dig ett par tips på platser. Skitfiske!

          Kommentera


          • #6
            Hej , igen.
            Inga som helst problem att hitta lokaler där du kan fiska från land , men med " specen " västkusten så blir omöjligt att komma med konkreta tips.
            Du kan själv se eller ana vilka lokaler som inte passar : är det en väldigt låg strandlinje med mycket blåstång då kan det va bökigt ( även med vadare. Rena klippor som sluttar ner i vattnet brukar innebär mer djup nära på.
            Fiska ett tag händer inget byt lokal kan räcka med 100 m - inga måsten men känns alltid bra att börja om på nytt ställe.
            Antemans bilder tydliga sen finns hela spektrat däremellan.
            På sommaren börjar öringen förbereda sig för uppgång i sötvatten = lek. De får alltfler stora svarta prickar, blir lite metalliska i färgen en del bronzefärgade , kroppen blir till ytan lite " slemmig " , kroken växer till sig .
            Att veta när man skall sätta tbaks en lekfärgad fisk handlar om erfarenhet viss kunskap och framförallt omtanke om fisken( beståndet).
            Hoppas infon hjälper
            Peter b

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
            6 svar
            1 058 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Öresundsfiske  
            Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
            10 svar
            612 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Lejestrand  
            Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
            0 svar
            125 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg RSpecial  
            Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
            5 svar
            464 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B
             
            Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
            6 svar
            545 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
            Arbetar...
            X