Köpråd haspelset Norgeresa - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd haspelset Norgeresa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Köpråd haspelset Norgeresa

    Hej alla.
    Blir snurrig på att söka efter och försöka läsa all information som finns så tänkte jag provar att försöka sätta ord på mina tankar här i hopp om lite feedback.

    Blev så att jag och en kompis landade i att åka över till Nordnorge och fiska. Blir dels fiska från båt, och där har jag spö så jag klarar mig. Däremot tänkte jag på att fiska lite från land ibland i fjorden.
    Var till Salströmmen när jag var en liten yngel och det enda vi gjorde då var att fiska från land. Och fick mest bara mindre sej. Körde med såna makk också så kunde ju få ett par stycken per kast.
    Var så liten så har ingen koll på vilka spön vi hade.

    De haspelspön jag har nu är bara för abborre och inplanterad fisk så inget med kastvikt över 20-25g.

    De jag tänkte är att mer bara för nöjes skull stå där och njuta av naturen och av att få napp. Tänker mig att när vi kör från båt så blir det vertikalfiskande efter förhoppningsvis större fiskar med större pilkar.
    Men lite kastande från land, med tanken att bara få dra nån firre, torde väl inte kräva alltför rejäl påk?

    En 5000-rulle och ett haspelspö med kastvikt upp till 80,100,120gram? Skulle det funka? Med lite mindre pilkar då? Tänker mig att mindre pilkar gör väl att den inte hinner ner lika djupt och därmed kanske inte tar lika stor fisk - och att spöet därför inte behöver vara upp till flera 100 gram?

    Tack på förhand /från en bakom flötet

  • #2
    4000/5000 har nog samma kropp/broms så en 5000 rymmer mest lina om det verkligen behövs i Saltströmmen... 8-9 fot borde funka. Ofta stark ström där har jag läst så uppåt 100g kan behövas för att nå ned om strömmen är som starkast, men man kan ju nöja sig med lite lättare fiske när så tillåts. Har du ingen grövre gäddutrustning att ta med, så skulle jag göra.

    Kommentera


    • #3
      Rulle i 4-5000 laddad med 0,25ish är good. Glöm inte att lägga på några meter med nylon. Använde som regel ett W3 powercast när jag bodde där, 40-130 eller 60-180 beroende på vad som skulle kastas. Som bete rekommenderas sandeel från sg varmt, men behöver du kasta långt så är det såklart något mer strömlinjeformat som ska till.

      Kommentera


      • #4
        Har en ABU 5000 haspel om det är intressant. Cardinal 506 ALB. Tar 140m 0.40 190m 0.35
        Har lite små märken efter förvaring, men aldrig använts.

        inte samma storlek men lite info om modellen.
        https://www.tackletour.com/reviewabu...502albpg3.html
        Bifogade filer
        Senast ändrad av Hepper2; 2024-04-27, 13:31.

        Kommentera


        • #5
          Abu Garcia Cardinal 506 ALB High PerformanceSpinning Reel The Cardinal® 506ALB spinning reel series is aperformance based spinning reel designed for durability and long life. It was designed with a Ten Ball Bearing Drive and Instant Anti-Reverse for long life performance and instant hook sets. Built with X-Craftic™ aluminum alloy providing maximum corrosion resistance even in the harshest saltwater. It has a smooth and consistent multi-disc drag system that can easily handle those hard running fish. Great for both salt and freshwater angling. Performance Features and Details Include: Rugged, lightweight One-piece aluminum body ( 10 ) Ball Bearings, Including ( 1 ) Instant Anti-Reverse Bearing for ultra-smooth performance and rock solid hook-sets Ultra Smooth Casting Aluminum Ported Aluminum Spool Powerfull Multi-Disc Sealed Caron Matrix Drag Micro 8:1 Line Capacity 12 lb / 250 yds. ( Mono ) ----- Excellent Reel for today's High Performace Braided Super Lines ----- Weighs only 14.5 ounces

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
          6 svar
          1 064 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Öresundsfiske  
          Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
          10 svar
          614 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Lejestrand  
          Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
          0 svar
          126 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg RSpecial  
          Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
          5 svar
          465 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B
           
          Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
          6 svar
          545 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
          Arbetar...
          X