Teknik i Norge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Teknik i Norge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Teknik i Norge

Vilken metod är bäst i Norge?

Jag har hört folk som trollar med "gös"wobblers

Själv har jag bara suttit och driftat med pilkar och shadjiggar

hört talas om bottenmete...

Vad använder man mer för metoder och vad är bäst för vilka arter?

/Lordenek

Teknik i Norge

Ursprungligen postat av Lordenek Visa inlägg

/Lordenek

Hej!

Vilken teknik som är den bästa är nog beroende på vad man ska fiska och var man är. För så pilkade jag mycket hade då egen båt med till Norge men nu så metar jag mer hyr båt plusen skeppare en vek. Snitt vikt har ökat på den fångade fisken med mete. Jag fiskar vid Titran ofta på 150m eller mer då är det ofta mete som gäller arter så som Långa, Uer, Lubb, Pigghaj, Hågäl och Blåkäxa. Fiskar jag grundare så sker det ofta med pirk eller med någon typ av jigg då får man Bleka, Kolja, Sej, Torsk och ibland någon Kummel. Sen får man många andra arter som jag inte räknade upp här. Men på en vecka brukar man få mellan 12-17 arter det är litte olika beror på årstid och väder. Troling har jag bara prövat en gång, fick en torsk på ca 4kg på ca 8 meters djup men det var över 100m djupt där, men det ska vara effektivt med troling. Vart brukar du åka? Jag åker upp till Titran vek 22 i år. Hör av dig om du undrar något.

Mvh Trosabo1

Kommentera

Jörgen, det är inte någon speciell teknik som gäller i Norge än den i alla andra länder som har havsfiske, om det är det du tänker på.

Mest effektivt är som sagt mete med t.ex. sill, makrill eller skarpsill ("Brisling")
      Pilk funkar då och då även jigg fiske, men då bör du ha upphängare av typen plastmask eller bättre upp: Gulp-mask (berkleys) Bäst är den Gulp som är för saltvatten (ja det är skillnad på Gulp).

Annars är trolling oerhört effektivt på jagande storsej, Bleka, lax, havsöring, helleflundra m.m. Oftast med sill/skarpsill eller Makrill som agn då (på Vectra Magnum t.ex.)
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

/Lordenek

Det är som sagt väldigt olika metoder för olika arter..

Trolling med wobbler är effektivt för att hitta sej och bleka.

Långa, lubb = Bottenmete (släptackel) med sejfile.

Uer = Bottenmete (pater-nostertackel), gärna en bit ovanför botten.

Hågäle = Bottenmete (släptackel).

Blåkäxa = Bottenmete (pater-noster).

Havskatt = Agnad pilk.

Kolja = Pilk med upphängare.

Plattfisk, knot, rocka mm = Släptackel.
        Hälleflundrafiskare

Kommentera

Brukar åka är ett starkt uttryck, var till Helnessund förra året och det var jungfrufärden. Tyvärr blev det med mig som med många andra, jag fastnade totalt och har redan årets och nästa års resa inplanerad (oh, vad jag lider..:P)

Med den enorma erfarenhet jag fick på en vecka där uppe kände jag att jag behövde lite ideer för årets resa som också går till Helnessund, därav denna tråd. Det enda vi provade på där upp var pilkfiske på 30-80 meters djup och med det fick vi mestadels torsk och lubb.

Är det någon som provat wobblers att fånga sej med? En arbetskamrat på mitt nya jobb föreslog det och sa att dom fick mycket fin sej på wobblers dom annars brukar ha till Gös-fisket.

Något jag är sugen på att fånga i år är Marulk och Havskatt men har förstått att dom oftast är bifångster och svåra att rikta fisket emot, antar dock att man bör använda tekniker som håller sig nere vid botten för att ha en chans att fånga dom?

Kommentera

Brukar åka är ett starkt uttryck, var till Helnessund förra året och det var jungfrufärden. Tyvärr blev det med mig som med många andra, jag fastnade totalt och har redan årets och nästa års resa inplanerad (oh, vad jag lider..:P)

Med den enorma erfarenhet jag fick på en vecka där uppe kände jag att jag behövde lite ideer för årets resa som också går till Helnessund, därav denna tråd. Det enda vi provade på där upp var pilkfiske på 30-80 meters djup och med det fick vi mestadels torsk och lubb.

Är det någon som provat wobblers att fånga sej med? En arbetskamrat på mitt nya jobb föreslog det och sa att dom fick mycket fin sej på wobblers dom annars brukar ha till Gös-fisket.

Något jag är sugen på att fånga i år är Marulk och Havskatt men har förstått att dom oftast är bifångster och svåra att rikta fisket emot, antar dock att man bör använda tekniker som håller sig nere vid botten för att ha en chans att fånga dom?

Wobblers funkar, skulle dock föreslå större modeller än dom man normalt använder vid göstrolling. Storsejen är en snabbsimmare så trolla i hög fart, 8-10 knop, dessutom måste du få ner wobblerna rätt djupt eftersom storsejen normalt går pelagiskt där det är 50-150 meter djupt, Personligen så tror jag mer på driftfiske och snabbvevning av stor shadjigg för storsejen, däremot kan trolling funka bättre för bleka runt grundare toppar eftersom dom ofta går grundare. Trolla med wobbler som går på 5-15 meters djup runt och över grundtoppar på 10-30 meter....

Marulken är svår eftersom Du i princip måste placera betet framför munnen på dom. Bottennära fiske med en shadjigg kan funka men det är ett osäkert, slumpartat fiske.

Havskatten däremot går det rikta fisket efter. Bäst är fisket i maj-juni då dom går upp på grundtoppar på 20-30 meter. Fiska med agnad pilk, d v s ta bort trekroken och knyt fast en decimeter 0,80 nylon + en 6/0 enkelkrok på pirken, agna sedan med sej eller makrill. Dunka pirken regelbundet i botten med små lyft, pírken ska arbeta nära botten, max 50 cm ovanför. Havskatten kan även senare på året hittas på sandbottnar på samma djup och fiskas med samma teknik,
            Hälleflundrafiskare

Kommentera

Vi åker inte upp förän i början på augusti men ska leta reda på lämplig sandbotten då och prova detta, låter skoj och vill verkligen fånga några av dom fulingarna, marulken får jag väl offra något fint till Fru Fortuna för att lyckas med alltså...

Ska rota bland dom wobbler jag har liggande och se vad jag hittar, tror jag har några som bö funka ganska bra, har du någon ide om färger? skrigiga eller naturella?

Kommentera

Vi åker inte upp förän i början på augusti men ska leta reda på lämplig sandbotten då och prova detta, låter skoj och vill verkligen fånga några av dom fulingarna, marulken får jag väl offra något fint till Fru Fortuna för att lyckas med alltså...

Ska rota bland dom wobbler jag har liggande och se vad jag hittar, tror jag har några som bö funka ganska bra, har du någon ide om färger? skrigiga eller naturella?
                Testa skrikiga....eller helsvart, låter konstigt men funkar....Trolling med gäddbetet bulldawg borde också funka..
                Hälleflundrafiskare

Kommentera

Såna har jag ett gäng, ska garanaterat med ut och resa i sommar...

Kommentera

eftersom jag ska dit i juli så kanske jag kan komma med nåt tips om vi hittar på nåt brta ställe.
                    Ola

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                    4 svar
                    715 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg dianereese  
                    Startad av Andreasbd, 2025-02-03, 21:04
                    12 svar
                    997 visningar
                    0 gillar