ny rulle.. saltist? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ny rulle.. saltist?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ny rulle.. saltist?

Planerar att införskaffa en ny rulle och hade bestämt mig för en daiwa saltist 30 men så nu att saltisten också finns som levelwind.

Är det nått att satsa på eller kommer det bara att bli skit av det?

Hoppas på att rullen ska få smaka på fisk i norge runt 15 kg..

Beror på hur mycket du vill lägga på en rulle men kolla på en Daiwa Saltiga-Z med det är drömmen för Havsfiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av schizo Visa inlägg
      Planerar att införskaffa en ny rulle och hade bestämt mig för en daiwa saltist 30 men så nu att saltisten också finns som levelwind.

Är det nått att satsa på eller kommer det bara att bli skit av det?

Hoppas på att rullen ska få smaka på fisk i norge runt 15 kg..
      Jag köpte i vintras en Saltist 30 av modellen med lägre utväxling, inte den med röd text som har över 6:1 i utväxling.

Spolen är ganska smal på rullen och jag upplevde inte det som att jag fick sitta och styra linan hela tiden, den lade sig bra de flesta gångerna ändå.
      Bromsen var jämn och fin och den känns rejäl mekaniskt.

Det kändes faktiskt som ett bra köp. Sitter fint på ett Greys Siege 24 lbs spö.
      Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Da_Moose Visa inlägg
        Jag köpte i vintras en Saltist 30 av modellen med lägre utväxling, inte den med röd text som har över 6:1 i utväxling.

Spolen är ganska smal på rullen och jag upplevde inte det som att jag fick sitta och styra linan hela tiden, den lade sig bra de flesta gångerna ändå.
        Siktar på den med högre utväxling..

Låter ju bra annars.. får väl stå fast vid mitt förstaval. Sparar typ $20 och kanske en massa tårar om nått stort kliver på och linspridaren pajar,.

Har lite svårt att få gtrepp om storleken på rullen. hur ycket lina fick du på din?

Angående saltiga så verkar den onekligen fin men ligger utan för min prisklass.

Kommentera

Siktar på den med högre utväxling..

Låter ju bra annars.. får väl stå fast vid mitt förstaval. Sparar typ $20 och kanske en massa tårar om nått stort kliver på och linspridaren pajar,.

Har lite svårt att få gtrepp om storleken på rullen. hur ycket lina fick du på din?

Angående saltiga så verkar den onekligen fin men ligger utan för min prisklass.
          Jag spolade på 0.36 PP på min från en Bulkspole jag har hemma. Släppte i somras ut kanske 150 meter som mest så jag tror att den rymmer kanske 350 m av denna lina. Men är lite osäker.
          Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Läs min fiskeblogg:

Kommentera

ok så runt 600 meter 0.23 borde det gå på.. kanske räcker med en saltist 20 då..

Vet inte hur mycket lina som kan behövas tänkte inte använda den på djupare vatten än kanske 200 meter.

Kommentera

Skall du köra så tunn lina så räcker det garanterat med en Saltist 20.

Läs min fiskeblogg:

Kommentera

En grafitskiva pulveriserad och en mässingbricka fastbränd i bromshuset var resultatet av senaste hällen. Sikta på en större rulle med löjligt bra broms, man vet aldrig när det kliver på ett monster.

Någon tvåväxlad historia är inte heller dumt då det inte är allt för ovanligt med småtorsk på 100-150m djup. Den enda som inte svor så det osade när det klev på en fiskpinne på botten var den i gänget som fiskade med en Daiwa SLD 30-2SPD. Stygg rulle.
                www.brofiske.net

Kommentera

ok så runt 600 meter 0.23 borde det gå på.. kanske räcker med en saltist 20 då..

Vet inte hur mycket lina som kan behövas tänkte inte använda den på djupare vatten än kanske 200 meter.
                  Ska Du använda rullen för normalt torsk, sej och hälleflundrafiske ned till 200 meter så räcker det med 300 meter 0,23 PP eller liknande. Den är absolut inte för tunn för det fisket. Lägg nylon under flätlinan......Visst är en daiwa LSD30SPD skön men något tung för grundare fiske. JAg har en som jag använder för djupmete ned till 3-400 meter.
                  Hälleflundrafiskare

Kommentera

Shimano Torium då?

Köpte en sån storlek 16 och blev riktigt nöjd.
                    Den rymde 360m pp 0.28 Fast det skulle nog få plats 40-50 meter till när man hade släppt ut och spänt upp linan ordentligt.

Det som jag inte var tillfreds med var att jag inte hade nån koll på hur hårt bromsen var ställd.

Om jag hade haft den hårt och sen lossade skruven så verkade den ändå vara kvar på det hårda läget tills den började slira och då slirade den lätt.

Jag gissar att det är en enkel grej att justera, såsom att grafitera(?) bromslameller eller nåt.
                    Ola

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
                    5 svar
                    960 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg davidmartin  
                    Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                    4 svar
                    740 visningar
                    0 gillar