Ursprungligen postat av Storkalle
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Avet el accurate
Collapse
X
-
Du skojar va?Ursprungligen postat av Fis-Herman Visa inläggJag kollade lite på såna rullar när jag var på shoppinghumör i våras, men vikten avskräckte. Jag fiskar hellre med lätta grejer. En vanlig trollingrulle, typ Shimano Tekota 600 eller Ambassadeur 7000 rymmer ju åtminstone 600 m flätlina och mer än så behöver man ju knappast i nordiska vatten, om man inte fiskar håkäring eller nåt.
Avet MXL 6/4, 2 speed som Storkalle nämner är mindre än de rullar du tar upp och spelar i en helt annan division kvalitetsmässigt (och prismässigt).
Därmed inte sagt att det är något fel på Tekotan eller 7000 - Jag har både en Avet och en Tekota 600LC och bägge funkar i Norge men jag föredrar min MXL 2-speed eftersom det är så skönt att kunna skifta växel - sejvevning med tekotan vore segt!
Risken är dessutom att linspridaren på Tekotan ryker förr eller senare så den får gå som back-up rulle.
Mvh Hejan
Kommentera
-
Beror väl lite på om du skall köra höger- eller vänstervevat? Har för mig att
Accurate har större utbud på vänstervevat?
Båda verkar göra fina rullar, svenska återförsäljaren till Accurate var på Röst när jag var där och utprovade sina rullar, deras multi- och haspelrullar så onekligen fina ut. Accurate multirullar saknar ju linspridare ett minus tycker jag.How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
-
Linspridare är det absolut sista min vill ha på en havsfiskerulle om man inte uppskattar att att komma sist ner till botten och tycker om när saker går sönder!!!Ursprungligen postat av Alessandro Visa inläggBeror väl lite på om du skall köra höger- eller vänstervevat? Har för mig att
Accurate har större utbud på vänstervevat?
Båda verkar göra fina rullar, svenska återförsäljaren till Accurate var på Röst när jag var där och utprovade sina rullar, deras multi- och haspelrullar så onekligen fina ut. Accurate multirullar saknar ju linspridare ett minus tycker jag.
Fy fan för linspridare vid norgefiske.....[FONT="Arial Black"]Team Beast Bloggen[/FONT]
Kommentera
-
Jag har aldrig haft några problem med linspridarna, jag tycker det är jäkligt bekvämt. Har slutat använda min kära Shimano TLD-25, dels pga vikten och dels pga avsaknaden av linspridare. Tog väldigt kul fiskar på den den första säsongen, bl.a. en 15 kg blåhaj i Frankrike och en 19 kg långa i Norge, men nu när jag skaffat bra lättviktsprylar vill jag inte använda nåt annat.
Men när jag får mer stålar kanske jag köper en liten Avet-rulle också. Gillar dock linräknaren i Tekotan, så den är definitivt min favoritrulle just nu. Hade den haft spakbroms hade den varit perfekt.
Kommentera
-
Vrejken ! Jag kör alltid hårt mot hårt...och genomtänkt både teoretiskt och praktiskt.
Försöker alltid vara noggrann i planerade fisketurer.
Alla tycker vi olika beroende på olika förutsättnigar och divitioner vi spelar. ?!
Annars skulle vi ha lika allting hur skulle det se ut. Stackars fruntimmer.
Det blir några avet nu. Har checkat olika modeller och den ( "BLÅ:a" ) fungerar utmärkt om man använder den vid rätt tillfälle...
Man vill ju inte åka 125 mil med utrustning som man tvekar på, som skall användas förhoppningsvis hårt i 2 veckor 16 h / 24 h...storleken vet man ju inte bara hoppas !
Har ni några favorit spön som passar gemensamt till sej, torsk och hälle ?
ON
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
|
4 svar
753 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg