Spö och Rulle till Vrakfiske/Norge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö och Rulle till Vrakfiske/Norge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö och Rulle till Vrakfiske/Norge

Jag ska investera i en ny havsfiskeutrustning då den gamla har blivit utsliten.
    Jag har en amb 7000 och ett 30 lbs RT spö av äldre modell som jag har slitit ut och personligen så tycker jag att det är lite för klent när stortorsken sitter i andra änden...Därför undrar jag om någon här har lite tips på ett bra spö och en bra rulle som pallar med lite rejälare fiske???
    Jag vet att Shimanos 4000 kr rullar är bra men har inte råd med såna summor.

Tack på förhand!

Skicka ett PM till Calle sierra här på forumet! han plockar hem saker från Usa och då kanske du kan få en bra mycket bättre rulle till dom pengarna du hade tänkt lägga än här i Sverige.
    Och där är inget strul han är 100 % ärlig så inget jidder det kan många här intyga tror jag då jag vet att många köpt saker av han.
    Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Jag fyndade en Avet lx 2 speed på ebay för en förhållandevis billig peng, runt 1700 om jag minns rätt. En rulle som har två växlar är att föredra när storfisk kliver på 200 m under båten.
      Fick även tag på ett Shimano antares braid med en Shimano trinidad för runt 2000 sek från UK. Även det på Ebay. Fördelen med att handla från Europa är att du inte behöver betala tull. Det händer ju att det blir tullfrit även från resten av världen.

Instämmer i att Carlo Sierra är helt seriös och han har en del kontakter så hör med honom vad han kan åstadkomma, annars.... kolla Ebay. Har du inte bråttom kan du fynda där.

Lycka till

Uttern_
      Senast ändrad av Uttern_; 2008-12-28, 11:10.
      Den gamle och navet
      (han som e ute å cyklar)

Kommentera

En vän till mig Daniel Nilsson han körde med en Avet nu när vi var på Söröya och det är en grym rulle som helt klart står på inköpslistan.
        Men däremot antares spöet tycker jag inte om riktigt då det är för mjukt.
        En som var med där uppe körde med det och krokningsförmågan var inte bra alls tycker jag i alla fall. Av dom fiskar han fick satt inte en enda bra krokad! Men däremot greys 24 pounds spö är kanon bra ett bra allroundspö så det hade jag satsat på om jag var dig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Boondock Saint Visa inlägg
          Jag ska investera i en ny havsfiskeutrustning då den gamla har blivit utsliten.
          Jag har en amb 7000 och ett 30 lbs RT spö av äldre modell som jag har slitit ut och personligen så tycker jag att det är lite för klent när stortorsken sitter i andra änden...Därför undrar jag om någon här har lite tips på ett bra spö och en bra rulle som pallar med lite rejälare fiske???
          Jag vet att Shimanos 4000 kr rullar är bra men har inte råd med såna summor.

Tack på förhand!

Hur djupt fiskar du? Bromsen på dom äldre ambassadeurerna är ju inte helt bra men på dom nyare modellerna ska den ju vara bättre. Avetrullarna som nämns ska ju också vara bra, däremot tror jag det funkar bra med en 1-växlad modell för Norgefisket. Vad gäller spö så räcker ett spö i 20-30 lbs klassen gott för stortorsken och har du möjlighet att ta hem från USA så kan jag rekommendera ett seeker black steel http://www.charkbait.com/cs/csrodskrBS.htm G 870-7 eller G 670-7 är lagom. Toppkvalitet med spöringar som håller bättre än vanliga keramiska mot stötar och slag.
          Senast ändrad av BBRF; 2008-12-29, 10:32.
          Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av Patrik (Team Poseidon) Visa inlägg
            En vän till mig Daniel Nilsson han körde med en Avet nu när vi var på Söröya och det är en grym rulle som helt klart står på inköpslistan.
            En som var med där uppe körde med det och krokningsförmågan var inte bra alls tycker jag i alla fall. Av dom fiskar han fick satt inte en enda bra krokad! Men däremot greys 24 pounds spö är kanon bra ett bra allroundspö så det hade jag satsat på om jag var dig.
            Tycker du verkligen så om Antares? Polaren har ett antares 20-30 om jag inte minns fel. Jag har själv ett Greys 24, mitt verkar bra mycket mjukare till en början. Först när man belastar hårt som det får sin ryggrad! Antares verkar ha mer top-aktion, mot Greys mera progresiva klinga.

Men kan verkligen rekomendera det spöt. Har iofs bara använt det en dag, men ett otroligt lätt spö som lätt pallar betesvikterna för vrakfiske/norgefiske.
            Tappar inte känslan även om mindre fisk kliver på, det är kul att drilla ändå.
            Det ända jag undrar e hur det pallar riktigt stor fisk! Det känns även väldigt exklisivt!

Kommentera

Skicka Wreckbender ett PM. Han kan det där med tungt fiske, med råge!
              Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Ursprungligen postat av Ambassadeur5000 Visa inlägg
                Skicka Wreckbender ett PM. Han kan det där med tungt fiske, med råge!
                Nej, jag är avdankad, har inte så bra koll på nya grejs. BBRF is da man.
                Senast ändrad av Wreckbender; 2008-12-29, 00:44.
                Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Patrik (Team Poseidon) Visa inlägg
                  Antares braid spöet, 30-50 lbs, som jag har krokar kanonbra, och jag tycker inte det är för mjukt. Valde det lite styvare och kortare, just för att undvika svampigheten. Men smaken är som baken...

Var ändå på jakt efter Siege edge 24 lbs i somras. Men de verkar var helt slut i Sverige tyvärr.

Uttern_
                  Senast ändrad av Uttern_; 2008-12-29, 01:21.
                  Den gamle och navet
                  (han som e ute å cyklar)

Kommentera

Ursprungligen postat av Uttern_ Visa inlägg
                    Antares braid spöet, 30-50 lbs, som jag har krokar kanonbra, och jag tycker inte det är för mjukt. Valde det lite styvare och kortare, just för att undvika svampigheten. Men smaken är som baken...

Var ändå på jakt efter Siege edge 24 lbs i somras. Men de verkar var helt slut i Sverige tyvärr.

Uttern_
                    Sportfiskegiganten i Malmö har dom hemma men det kanske är så dags nu!
                    Min polare hade inte 30 - 50 utan 20 fiskarna han fick var sej 16,1 kg och torsk 16 + som var lite större och det palla utan problem! men krokningarna var inte att jämföra med om vi tar greys 24. Men det här med spö! det Kalle tycker är bra kanske inte Gunnar tycker är bra. Bäst är att sticka till affären och känna, pilla lite så kommer man nog hem med ett bra spö.
                    Jag vet att vissa har haft problem med greys spöna och vissa uppe på Söröya har gått av i toppen men det har dom gjort direkt vid 1:a fiskepasset då! så det verkar vara något fel vid tillverkningen annars har jag bara positiva erfarenheter av dom.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                    4 svar
                    766 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg dianereese  
                    Startad av Krisochpanik, 2025-05-14, 15:14
                    7 svar
                    559 visningar
                    0 gillar