Frågor ang båt- och havsfiskespö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor ang båt- och havsfiskespö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Frågor ang båt- och havsfiskespö

Hej
    Novis på området. Vad är det för skillnad på ett båtspö och ett havsfiskespö? Är det bara längden som skiljer?
    Vidare verkar det som om de flesta båt- och havsfiskespön inte har "trigger"rullfäste, varför inte? Borde väl bli bättre balans och skönare att hålla i med trigger?
    Har ett BeastMaster AX Boat 7´ 100-200g som jag använt till Nilabborre. Så det borde nog klara Norgefiske, eller vad tror ni? Om man ska översätta det till LB, dvs 12-20, 20-30 el 30-50lb. Vad blir det ungefär?
    Slutligen, tänkte komplettera med ytterligare spö och vill helst ha flerdelade spön som är smidiga att resa med. Finns en del dyrare Shimano-alternativ runt 2000:-, men hittade just Ron Thompson Waypoint som finns i 20 och 30lb. Någon som känner till spöt och är 6,6´ 20lb lämpligt till Röst/Helnesund?

Tack för hjälpen
    Richard

Bara olika namn på samma sak. Sedan finns det en mängd olika metoder för att fiska i havet och spön och rullar anpassade för detta.

Trigger är en smaksak, jag föredrar spön utan så jag kan växla greppet om rullfoten mer flexibelt. Det finns rullfästen med trigger där tanken är att hålla framför och få stöd för hela handen.

Beastmaster spöt fungerar säkert bra. Lite klent kanske för de tyngre jiggarna och pilkarna.

Jag använder 20-30lb spön (2-delade) mellan 7' och 8' för Norge fisket. En spötub i lämplig storlek fixar du enkelt själv så du behöver inte ha flerdelade spön.

Kommentera

Hej o tack för svaret.
      Hur ska jag tolka vad ett båtspö på 20 resp 30lb klarar i kastvikt?

Kommentera

Ursprungligen postat av RichardR Visa inlägg
        Hej
        Novis på området. Vad är det för skillnad på ett båtspö och ett havsfiskespö? Är det bara längden som skiljer?
        Vidare verkar det som om de flesta båt- och havsfiskespön inte har "trigger"rullfäste, varför inte? Borde väl bli bättre balans och skönare att hålla i med trigger?
        Har ett BeastMaster AX Boat 7´ 100-200g som jag använt till Nilabborre. Så det borde nog klara Norgefiske, eller vad tror ni? Om man ska översätta det till LB, dvs 12-20, 20-30 el 30-50lb. Vad blir det ungefär?
        Slutligen, tänkte komplettera med ytterligare spö och vill helst ha flerdelade spön som är smidiga att resa med. Finns en del dyrare Shimano-alternativ runt 2000:-, men hittade just Ron Thompson Waypoint som finns i 20 och 30lb. Någon som känner till spöt och är 6,6´ 20lb lämpligt till Röst/Helnesund?

Tack för hjälpen
        Richard
        Trigger fästet är nog mest i vägen om du fiskar i norge rullen är ju ändå så bred så man håller framför . I norge kör du med 100-400 gramspilkar eller jigg ja tror spöt är för klent för de . Jag kör Tica bela stand 15-30 Lb går bra upp till 400 gram tyngre är bara jobbigt å veva upp . Det spöt du har borde ju bara va 10-15 lb . Det kan funka om du hittar ett sejstim å om strömmen inte är så stark eller vid annat grundfiske under 20 meter , men kompletera med ett 15-30 Lb spö .

/Fredrik

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
        4 svar
        762 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg dianereese  
        Startad av Krisochpanik, 2025-05-14, 15:14
        7 svar
        555 visningar
        0 gillar