Helnessund - vikt på jiggar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Helnessund - vikt på jiggar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Helnessund - vikt på jiggar

Hej
    Har googlat runt lite och hittat en del jiggtips för fisket efter främst hälleflundra. Ska till Helnessund med Fiskebussen.se i Augusti i år och ska börja köpa prylar. Förutom Storm-jiggar som alla rekommenderar så tycker jag Giant Jighead verkar vara mycket intressant. Men då dessa huvuden kostar en del, och finns i många viktklasser så tänkte jag försöka begränsa inköpen lite. Vad jag förstått så sker fisket vid Helnessund på grundare vatten, och man kanske inte behöver ha alla vikter 130,200,300,400 o 500g?
    Idén var att ha typ köpa 130g för att få bra häng och långsamma nedsläpp, och även 300g för större djup eller mera ström. Är det en OK chansning eller typ 200 och 400g ett bättre val?
    mvh
    Richard

Om någon undrade så blev det 200, 300 & 400g huvuden. Hellre för mycket än för lite när man väl är på plats.

Kommentera

Ursprungligen postat av RichardR Visa inlägg
      Hej
      Har googlat runt lite och hittat en del jiggtips för fisket efter främst hälleflundra. Ska till Helnessund med Fiskebussen.se i Augusti i år och ska börja köpa prylar. Förutom Storm-jiggar som alla rekommenderar så tycker jag Giant Jighead verkar vara mycket intressant. Men då dessa huvuden kostar en del, och finns i många viktklasser så tänkte jag försöka begränsa inköpen lite. Vad jag förstått så sker fisket vid Helnessund på grundare vatten, och man kanske inte behöver ha alla vikter 130,200,300,400 o 500g?
      Idén var att ha typ köpa 130g för att få bra häng och långsamma nedsläpp, och även 300g för större djup eller mera ström. Är det en OK chansning eller typ 200 och 400g ett bättre val?
      mvh
      Richard
      Ja satt å vevade 300 grams storm jigg i fler dagar där uppe förra året . Innan ja ja tänkte så här . Enda jiggen jag har förtronde för hemma är relax så varför sitter ja med storm här uppe . På med 23 cm Relax å 300 grams skalle fick vi mellanstor stor torsk 5-10 kg på ca 50 meters djup .Fick väll en lubb på storm jiggen. Ja gillar relax bättre .

/Fredrik

I flatanger fick vi bra med sej på 15 cm relax å 100 grams skalle 2007 .

Kommentera

Vilket datum ska ni åka i Augusti?
        Är själv inbokad den 7'e

Alla flundrorna (6 st) som kom upp förra året under den veckan jag var där tog på stormjiggar utom en som tog på en pilk. Det kan ju bero på att det var många som fiskade med dem men jag tror de är bland de bästa.

Kommentera

Hej

Tror det är 21-28/8 som vi åker. Vågar inte chansa så har både Storm och Giant Jighead med Relax. Sen har tror jag säkert att Storm fångat med bara för att alla kör med storm. Giant Jighead med passande jiggar tycker jag känns som ett bättre tackel.
          Fick ni 6st flundrar eller var det totalt på hela fiskebussengruppen?

Kommentera

Hej

Tror det är 21-28/8 som vi åker. Vågar inte chansa så har både Storm och Giant Jighead med Relax. Sen har tror jag säkert att Storm fångat med bara för att alla kör med storm. Giant Jighead med passande jiggar tycker jag känns som ett bättre tackel.
            Hoppas att ni kommer ut ja skulle inte våga åka 5 dar till Lofoten så sent då är det mörkt på natten å blåser det på dan kommer man inte ut .
            Men å andra sidan sägs det att fisket är bättre i augusti .
            När jag var där uppe i Juli förra året blåste det 13m/s vilket gjorde att så fort du kom ut utanför vågbrytaren så fick man 20 liter vatten över sig . Kl 0100 hade vinden lugnat ned sig så man kunde fiska ett par timmar .
            Så ta med kortlek eller annat tidsfördriv finns inte så mycket å göra om det blåser .

Skitfiske

Kommentera

Vår 1:a Norgeresa så har ingen koll på årstider/väder. Har förstått att det kan blåsa, men jävligt surt om det inte ens går att gå ut och fiska. Pallar bara båten vi får hyra med vädret så gör jag det också. Men tror att hyrbåtarna är 5-meters, så det kanske blir problem. Så fiskeresan kanske blir en krökarresa. Och öl är dyrt som f-n i Norge....

Kommentera

Hej

Även dessa verkar ju funka bra till flundran http://www.sundbybergssportfiske.se/...ction=enskild#

Kommentera

Då syns vi på bussen Rickard!vi är också inbokade 21/8,mörkt å blåsigt dämpade ju ivern lite.....

Kommentera

Prylis - såg de jiggarna och de ser också fina ut. Usch, jobbigt när det finns så mkt att köpa.

Doro, vi syns på bussen! Om det är blåsigt som f-n kanske man ska ha med lite saker för typ bottenmete efter mindre plattfisk etc?

Någon som har tips på lina till torsk o kveite? FUnderar på typ Powerpro 0,25-0,28mm. Jag fiskat med StrikeWire Extreme på alla rullar denna säsong till gädda och jigg, och är väldigt nöjd med den. Någon som havsfiskat med den?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
                    5 svar
                    960 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg davidmartin  
                    Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                    4 svar
                    739 visningar
                    0 gillar