Daiwa Saltist 6,1:1 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Saltist 6,1:1

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Daiwa Saltist 6,1:1

Vad säger ni om utväxling 6,1:1 på en havsfiskerulle?

Det är alltså en "Daiwa Saltist STTW30LCHA Levelwind Line Counter Super High Speed Reel".

Tänkte väl i ärlighetens namn mer på storlek, linräknare o linspridare än på utväxling...
    När jag spolade på mina 450 meter 0,24 PowerPro tyckte jag spolen snurrade väldigt fort
    Är nu lite fundersam på om det blir trögvevat.
    Tänkt användning är allmänt havsfiske/havsmete i Norge, ner till kanske 250-300meter.
    Har jag gjort bort mig eller?

Det tror jag inte du har. Eller hoppas menar jag då jag har införskaffade mig likadan rulle i höstas. Men det går nog bra så länge man inte har allt för tunga beten.
    /Lidberg

Kommentera

Använde mig av den idag för första gången. Fiskade med 300 g ner till 200 meter.
      Måste säga att den var som en dröm, inte tungt alls och det tog kortare tid att veva upp
      tacklet från botten till ytan än att släppa ner det från ytan till botten. Sen blir det ju
      givetvis tyngre ju mer du går upp i vikt, men 300 g var idealisk vikt

Kommentera

Och vad blev resultatet av fiskedagen Jonas, nyfiken nu när du är i Norge och härjar
        Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Säljs denna rullen i sverige? Lite nyfiken på vad den kostar här isåfall. Köpte min i höstas när jag var i staterna. Känns som om den har en riktigt stark och bra broms. Ska bli kul att få dra den i botten snart när storsejen eller hälleflundran gör sina urrusningar. Mindre än två månader kvar innan första norgeresan

Kommentera

Ursprungligen postat av Patrik (Team Poseidon) Visa inlägg
            Och vad blev resultatet av fiskedagen Jonas, nyfiken nu när du är i Norge och härjar
            Nja, det blev en långa på lite drygt 5 och en kolja på 2,2, samt lite annat smått och gott. Men förbaskat kul det där med mete på djupt vatten. Konstigt, i fjorden tycks det knappt finnas lubb, med tanke på Fröya där det finns hur mycket som helst! Till sommar blir det Mausund i 4 dagar och då bör man väl slå den där långan

Och dessutom hade jag fel innan. Min modell hade utväxlingen 6.4:1.
            Senast ändrad av mementomori; 2010-03-09, 22:57.

Kommentera

Det blir mest vikter mellan 150-300 gr som jag fiskar med, går den lätt med 300 får man väl ta i lite när man enstaka gånger fiskar med 400-500. Känns lugnare nu då.
              Tycker rullen verkar vara av god kvalité, utan glapp och ett stort bromshjul med distnkta snäpp, så den ska nog funka bara man sköter den. Det enda negativa så här långt är räkneverkets nuffror som är rätt små o dessutom gröna!! Med regn på glasögona blir det väl pensionärsavstånd vid avläsning, he he.
              Har hittat den på nåt ställe i sverige, sökte på google, men själv är jag en "E-bay junkie" och köpte min från det stora landet i väster, inte Norge då ;-)
              Hade lite flax med tullen denna gång och totalpriset med frakt blev 1700:- helt ok.

Kommentera

Jonas, var i Norge är du nu?

Kommentera

Ursprungligen postat av Hellas Visa inlägg
                  Jonas, var i Norge är du nu?
                  I Trondheim. Flyttade hit för några veckor sedan.

Tror inte att det ska vara några större problem med 500 g heller, men där går kanske gränsen.
                  Senast ändrad av mementomori; 2010-03-12, 19:01.

Kommentera

Ursprungligen postat av mementomori Visa inlägg
                    Nja, det blev en långa på lite drygt 5 och en kolja på 2,2, samt lite annat smått och gott. Men förbaskat kul det där med mete på djupt vatten. Konstigt, i fjorden tycks det knappt finnas lubb, med tanke på Fröya där det finns hur mycket som helst! Till sommar blir det Mausund i 4 dagar och då bör man väl slå den där långan

Och dessutom hade jag fel innan. Min modell hade utväxlingen 6.4:1.
                    Lubbarna finns där och dom är som regel større än vid Frøya.
                    Det gäller bara att hitta platserna men om du håller dig nära land precis i øvergången mellan leran och kanten och en bit upp i den så brukar det ge fisk.
                    Men det är mycket korall i kanterna så det är fort gjort att fastna.
                    Djup mellan 250-600m ger som regel størst fisk.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lyly19, 2026-02-23, 08:40
                    2 svar
                    236 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HarpoonMan  
                    Startad av rosebl22, 2026-04-01, 08:13
                    3 svar
                    190 visningar
                    0 gillar