Anordning för att fästa snara runt hälleflundrans stjärt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Anordning för att fästa snara runt hälleflundrans stjärt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Anordning för att fästa snara runt hälleflundrans stjärt

    Nån som vet vad en sån anordning kallas som man använder för att trä på en snara runt hälleflundrans stjärt och helst var man kan köpa en sån billigt?

    Jag har fått i uppgift att fixa fram en sån till Tromsö som vi ska åka till i mitten av Juli.

    Om nån har bra tips på hur man kan bygga en sån så vore det också uppskattat. Dvs ifall dom är dyra att köpa

  • #2
    Här är en variant för hälletailer.
    http://www.trollingcenter.se/shop/pr...roducts_id=353

    Kommentera


    • #3
      Tack för svaret. Va inte riktigt sån variant jag hade tänkt. Tänkte mer på en sån här: http://www.youtube.com/watch?v=EFZN6A9o3vA (3:25 in i filmen)

      Den där funkar ju säkert också. Finns det billigare alternativ dock?

      Kommentera


      • #4
        Vidofner: håller på med det där lite själv. jag kör med två attrapper, en stor enkelkrok, och en 300kn nylon(persienn) lina, finns på biltema.
        Den sätter jag i underläppen/käken flundran när den kommer upp, håller emot så den inte kan dyka ner, då tar en annan person en tamp eller liknande, som du bara har knutit ett åtdragbart lasso på, sätter runt tailen och drar åt.

        Då har du den liggandes rakt i vattnet och kan mäta den och släppa tillbaks, hoppa i och ta ett kort om du vill!

        Kommentera


        • #5
          Men då har du ingen anordning för att taila den eller missförstår jag dig?

          Kommentera


          • #6
            Vi gjorde en egen hälletailer innan vi åkte upp . Bara att köpa en typ flaggstångslina, ta ett skaft till en skurmopp eller ett lättare metallrör. Skaffa en högtrycksslangsbit på ca 45-60 cm. Sätt fast slangen i ena änden röret och dra sedan igenom linan för att sedan göra en ögla som du trär tillbaka över så att du böjer slangen så det blir som ett U . Se till att du har en ganska styv slang bara så den inte viker sig när vattenmotståndet kommer. Vi lyckades med några fina landningar i nord norge i maj. Sök hälleflundra 50 på youtube så ser du första fisken vi försökte landa med tailer.. Kan poängtera att det gick betydligt smidigare med 45:an som vi fick några dagar senare.
            Lycka till

            Kommentera


            • #7
              jävligt bra idé. JAg hade börjat skissa på en annan variant, men din är helt klart bättre. Ska se om jag hinner få tag på dom där säkerna i tid bara. Åker om 15 dar nämligen

              Skön firre föresten. Han verkade rätt lätt att dra upp i jämnförelse mot andra videos jag sett på 50 plusare

              Kommentera


              • #8
                Lillen: Snygg tailer. Men fattar inte riktigt hur ni får öglan och hur den är fäst. Ser inte det på filmen.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                6 svar
                1 063 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Öresundsfiske  
                Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
                10 svar
                613 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Lejestrand  
                Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
                0 svar
                125 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg RSpecial  
                Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
                5 svar
                464 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B
                 
                Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
                6 svar
                545 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                Arbetar...
                X