Gädrulle till havsfisket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädrulle till havsfisket?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gädrulle till havsfisket?

Har tre rullar som skulle kunna få följa med till Norge för lite lättare havsfiske (spinnfiska sej i mellanstorlek, jigga bleka, pilka kolja etc). Vilken av följande är bäst rustad för att klara den typen av fiske?

Amb.5500 C3

Amb.5500 CS Rocket

Amb.5601 JB

Är ingen Ambassadeur-nerd så det kan jag inte riktigt svara på. Tror de funkar bra så länge du inte har för tunga beten. Men är det någon av de där som har högre utväxling än standard? Ett jädrans vevande blir det annars med en så liten rulle...

Kommentera

JB eller Rocket, dom är starkare i stativ m.m., JB´n är väl den tåligaste av dom. Men som sagts tidigare blir det ett satans lyftande och vevande med en så pass liten rulle, men visst funkar det....

Kommentera

Ok, tack. Då lutar det åt Rocketen eftersom den har mycket högre utväxling än JB:n. Kom på att jag har en gammal Amb.6500C också från 90-tal som jag inte är rädd om, men jag tycker inte jag får nåt förtroende för den när jag känner på den. Eller är den ett bättre val?

Kommentera

Har du ingen vettig haspel då? Oftast trevligare utväxling.

Kommentera

Jag har tagit hyggligt stor torsk (12kg) på min 6500 rocket, men ett hett tips är att komplettera med power handle. Jag köpte min från blackdog tackle på e-bay för en dryg hundring. 5000-storlek är kanske i minsta laget?

// Fredrik

Kommentera

Jag har en Baitrunner xtea 5000, är nog största haspeln i mitt förråd. Har fått låna en Calcutta också som jag tror kan funka. Jag har inte tänkt använda de här grejerna till stor fisk eller fiske på lite djupare vatten, det har jag tyngre grejer till. Men man vet ju förstås aldrig riktigt vad som kliver på när man fiskar i Norge.

Kommentera

haspel är för att kasta med, inget som passar för de fiskar du kan stöta på där i norge.
                5000 serien av amb. är för spinn casting som det kallas, alltså för kastspö och insjöfiske, även om en o annan gigantgädda kan nappa.
                6000 serien av amb. är för havsfiske, dock inte tungt fiske, den är mycket väl lämpad för ditt norgefiske. om den är lämplig att kasta med vet jag inte.
                7000 serien av amb. som jag har är inte riktigt tilltänkt till att kasta med, de är för havsfiske i form av torskpilkning samt till trolling.

Kommentera

Det där argumentet med utväxling verkar inte hålla. Calcuttan och Rocketen tar in lika mycket lina/vevtag som min Penn Commander 20 när jag gör ett test. Frågan blir då alltså vilken av mina "smårullar" som klarar fisket bäst utan att backspärr, lager, broms och vad det nu kan vara havererar. Finns det någon kompetent rulldoktor som vågar sig på en kommentar om det?

Kommentera

ska du köra beten över 100 gram och kasta ta jbn.
                    under 100 kör raketen.
                    pilkning jbn. jbn är den starkaste 5000 rullen ur kartong. (med reservation för prediatorn)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lyly19, 2026-02-23, 08:40
                    2 svar
                    234 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HarpoonMan  
                    Startad av rosebl22, 2026-04-01, 08:13
                    3 svar
                    190 visningar
                    0 gillar