vilken calcutta modell? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vilken calcutta modell?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• vilken calcutta modell?

Hej!
    Jag funderar på att skaffa en ny rulle som skall främst användas till fiske efter torsk och plattfisk i öresund. Eftersom en kompis skall åka över till USA funderar jag på att skaffa en shimano calcutta av någon storlek, men vilken skall man välja? Rullarna är ju rätt billiga på andra sidan. Har många ambassadeurer från storlekar i 3000 - 7000 men har förstått att shimano är nu bäst. Märkte i somras att min 7000 inte var så bra som jag trodde, då man hade stor torsk på kroken. Shimano TE är väl den som man skall ha?

Varifrån i Sundet fiskar du ?? Båt eller från Land ????

Kommentera

Jag har Calkutta 700TE, Daiva Saltiga 40 och några ambor 7000i. Kan varmt rekomendera calcutta 700, ungefär samma storlek som amb 7000. Helt klart den bästa rullen jag fiskat med och 700storleken passar till det mesta havsfisket i norden. Saltigan har jag mest för riktigt djupt havsfiske då den tar lite mer lina men är i gengäld tyngre. Ambor har jag bara för att kunna låna ut lite billigare grejer till kompisar som är med på fiske.

Kommentera

Jag fiskar från båt

Kommentera

Jag kör Amb 6500 Rocket i Sundet tycker 7000 är för stor och klumpig, jag vet inte vad du hade emot 7000?

Kommentera

Utan att var en expert på havsfiskeutrustning , då skulle jag titta på följande rullar oxå:

Tekota TEK600
            TLD TLD15
            Torium TOR20
            Trinidad TN20A

Och liknande rullar. Shimano har alldeles för många modeller att välja bland, när det gäller havsfiske rullar.

Häls /T

Kommentera

I somras vid torskfiske hände det ibland att man fick på 2 torskar på en gång som då kunde väga runt 15 -20 kg tillsammans och då märkte jag att min ambassadeur 7000i c3 hade problem med bromsen. Jag såg att shimanos havsfiskerullar är rätt dyra i Sverige, från 3000 upp till 6000:- kr, men i USA kude man få de betydligt billigare, 1000-2000 kr. Tänkte man skulle passa på och införskaffa sig när man ändå har en kompis som skall dit....

Kommentera

Prova o byt till ut stardrag så får du bättre broms. Har haft en calcutta 700te men tyckte den kändes klumpig samt att ja föredrar rullar utan linspridare. I sundet funkar 7000 utmärkt. Själv har jag en shimano tld star 15/30s som är billig o ligger bra till i pris.
                Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Jag vill kasta även när jag fiskar i sundet från båt, 7000 kräver 11-12 fots spö och att man använder skruv-fästet man får med för dom ska bli kul, och från båt blir det en helt värdelös kombination,,, själv har jag ett grövre JB spö upp till 150 gr och 6500 Rocket rullar, ev ett daiwa grand wave upp till 150gr....

Vet inte hur många kg broms 7000 har, en 6500 har 7 kg, vilket räcker mer en väl,,,, du borde problemfritt klara dig med 400 rullar om Shimano.... Ta också en titt på Amb, 6500 TSR värkar va en riktigt stabil sak.

Vad jag upplevt med Shimano är att den har en mjukare broms en Amb och känns modernare men jag tvivlar starkt på att den lyfter 20 kg om du inte går upp på riktigt kraftiga rullar.

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
                    Prova o byt till ut stardrag så får du bättre broms. Har haft en calcutta 700te men tyckte den kändes klumpig samt att ja föredrar rullar utan linspridare. I sundet funkar 7000 utmärkt. Själv har jag en shimano tld star 15/30s som är billig o ligger bra till i pris.
                    Är det svårt att göra själv eller får man lämna in rullen till någon expert? Kostnader?
                    Vem kan utföra detta?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
                    5 svar
                    941 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg davidmartin  
                    Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                    4 svar
                    722 visningar
                    0 gillar