Torskhäckla till Norgeresan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Torskhäckla till Norgeresan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Torskhäckla till Norgeresan

Jag ska till Norge och fiska.

Undrar vilken häckla som fungerar bäst ? gummimakk? eller typ flashtail ? vad ska man mer tänka på ?

räcker 0.60 nylonlina i häcklorna för tunga torskar ? Drar 2 fiskar som krokar samtidigt sönder häcklan ?

Är de färdigknutna bra eller ska man knyta egna ?
    Senast ändrad av gnsmk; 2012-02-21, 21:16.

Köp makkar i några olika färger. Knyt egen häckla med 1.0mm nylon så klarar det lite nötning. Men man bör byta med jämna mellanrum för att inte riskera att tappa fisk.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Du ska inte fiska med häcklor det ger bara småfisk . Leta upp sejstim med ekolodet ofta hittar man dom på branter från 15 meter å djupare . Sen ska du fiska med stora shad jiggar på 300-400 gram å 23-30 cm som du vevar från botten å uppåt med vevstopp . Åk in till Ca karlsson på karlbergsvägen han är inte så dyr på jigg jag köpte en hel kartong förra året .

/Fredrik

Kommentera

Hur knyter man en häckla ?

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
          Du ska inte fiska med häcklor det ger bara småfisk . Leta upp sejstim med ekolodet ofta hittar man dom på branter från 15 meter å djupare . Sen ska du fiska med stora shad jiggar på 300-400 gram å 23-30 cm som du vevar från botten å uppåt med vevstopp . Åk in till Ca karlsson på karlbergsvägen han är inte så dyr på jigg jag köpte en hel kartong förra året .

/Fredrik

Okej jag har jiggar oxå men har även pilkar. ska jag strunta i pilkarna ?

De jag har är scary jerry och red ed. plus en shadjigg

Kommentera

Jag brukar köra dropper loop till häcklor. Då kan man lätt byta makkarna om man vill testa nån annan färg.
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

okej tack för tipsen.

Men räcker jigg ? eller ska man ta med sig pilk oxå ?

Kommentera

Ja, det räcker med ett urval av olika tunga jiggar (ev av olika modeller).

Om du inte skall fiska katt eller djupmeta behöver du egentligen inga pilkar men ta givetvis med någon enstaka om du känner att du vill testa. Speed jigging är kul till storsej så om du har en ok rulle/spö till detta så ta med en sådan pilk.

Upphängare/häckla använder jag nästan bara till småsej - det är inte alltid att ens 1mm nylon håller för 2 torskar/sejar som drar åt var sitt håll...

Någon gång i ren frustration och experimentlusta har jag faktiskt knutit på en upphängare vid hällflundranötning bara för att se om de gillade denna bättre än jiggen men hittills har det inte funkat - har ibland fått kolja på upphängaren istället och det är ju iofs gott... och så händer det ju något.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hejan Visa inlägg
                  Ja, det räcker med ett urval av olika tunga jiggar (ev av olika modeller).

Om du inte skall fiska katt eller djupmeta behöver du egentligen inga pilkar men ta givetvis med någon enstaka om du känner att du vill testa. Speed jigging är kul till storsej så om du har en ok rulle/spö till detta så ta med en sådan pilk.

Upphängare/häckla använder jag nästan bara till småsej - det är inte alltid att ens 1mm nylon håller för 2 torskar/sejar som drar åt var sitt håll...

Någon gång i ren frustration och experimentlusta har jag faktiskt knutit på en upphängare vid hällflundranötning bara för att se om de gillade denna bättre än jiggen men hittills har det inte funkat - har ibland fått kolja på upphängaren istället och det är ju iofs gott... och så händer det ju något.
                  Okej hur fungerar jigg på djupare vatten med mycket ström? har hört att det inte ska fungera bra då ?.

Kommentera

Jiggar på 300 gr kan du fiska med ned till 100 m utan problem för det mesta. Skippar häcklorna. Det enda de är bra till är att fiska upp småsej till agn. Ta med några pilkar på 300-400 gr. De är bra att ha till kattmete. Knyt alla tackel och tafsar i minst 1mm nylon och skippa beteslås. Använd bara lekande av grov modell. Den större torsken står ofta på 40-120 m djup på kanterna till grundtopparna. Leta efter grundtoppar som ligger nära djupt vatten utåt storhavet till.
                    Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
                    5 svar
                    957 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg davidmartin  
                    Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                    4 svar
                    732 visningar
                    0 gillar