Torskhäckla till Norgeresan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Torskhäckla till Norgeresan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ta med några 400 grams pilkar finns sk speed jigging pilkar som man vevar i frivattnet .

Är det strömt så kommer man inte ned till botten med lättare grejer .

Ta med lite mer än du tror det går åt har man otur kan man sätta 5-10 pilkar/jiggar per dag .

Fiska från grunt till djupt å inte tvärt om så brukar det gå bra .

/Fredrik

Kommentera

jiggen knyter man direkt i flätlinan? samma sak med pilk ? ...om man nu inte ska använda häckla/gummimakk innan pilken. Vad fiskar ni mest med när ni är i Norge ? Jigg ?

Kommentera

Du har ett kraftigt lekande i båda ändarna på nylontafsen som bör vara runt en spölängd. I det nedersta lekandet sätter du en kraftig fjäderring. Sen trär du på en flytkula lr liknande på flätlinan innan du knyter flätlinan i det andra lekandet. Kulan är till för att skydda topplglan från skador som skulle kunna uppkomma om man vevar in lekandet i toppöglan.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Nej du knyter ALDRIG ett bete direkt i flätlinan. Precis som jimmy85 skriver så ska du han en nylontafs längst ned. 1 mm nylon med grova lekande i varje ände (inte beteslås). Använde en kraftig fjäderring för att fästa jiggen i tafsen. Kula för att skydda toppöglan på spöet är bra. Jag använder inte så lång tafs som jimmy85 rekommenderar. Jag tycker det är opraktiskt att hantera. En meter tycker jag räcker.

Jag har aldrig varit med om att sätta så mycket pilk/jigg. Max ett par på en dag. Så här fiskar jag:
          Katt - Pilk med agnad enkelkrok på tafs.
          Hälleflundra - Jigg
          Torsk - Jigg men oftast mete med hel sej.
          Uer/Lubb/Långa - Agnat tackel med pilk som vikt
          Storsej - Jigg

Du kan gå in och läsa mer om fisketeknik här:

Var ska du åka?
          Senast ändrad av Anders (Team Lilla My); 2012-02-23, 21:44.
          Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Klart man inte behöver en spölängd men man bör inte gå under 1 meter. Sen är det kvalitets grejer som gäller. Hjälper inte att ha en värstingrulle om man köper dåliga lekande lr ringar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Anders (Team Lilla My) Visa inlägg
              Nej du knyter ALDRIG ett bete direkt i flätlinan. Precis som jimmy85 skriver så ska du han en nylontafs längst ned. 1 mm nylon med grova lekande i varje ände (inte beteslås). Använde en kraftig fjäderring för att fästa jiggen i tafsen. Kula för att skydda toppöglan på spöet är bra. Jag använder inte så lång tafs som jimmy85 rekommenderar. Jag tycker det är opraktiskt att hantera. En meter tycker jag räcker.

Jag har aldrig varit med om att sätta så mycket pilk/jigg. Max ett par på en dag. Så här fiskar jag:
              Katt - Pilk med agnad enkelkrok på tafs.
              Hälleflundra - Jigg
              Torsk - Jigg men oftast mete med hel sej.
              Uer/Lubb/Långa - Agnat tackel med pilk som vikt
              Storsej - Jigg

Du kan gå in och läsa mer om fisketeknik här:

Var ska du åka?
              Jag ska till Hitra. Första gången jag havsfiskar så jag känner att jag behöver läsa på lite.

Kommentera

Kolla på www.nordnatur.se och klicka på fisketips, där finns det mesta som du behöver veta om fisket på Hitra/Frøya.

Kommentera

Ok. Jag har aldrig varit där. Hör med BBRF här på forumet. Har för mig han har varit på Hitra/Fröya ett antal gånger. Är det stortorsk du är ute efter borde du dock åka längre norrut. På Hitra är det mer varierat fiske efter många mindre arter med chans på stor långa och sej. Men vill du bända mycket stor fisk är det Lofoten och norrut som gäller.
                  Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Instämmer i de duktiga havsfiskarnas tips ovan, förutom en liten grej. Man MÅSTE inte köra med ring och lekande istället för beteslås vid Norgefisket (som NSA gärna vill ha det till). Det finns beteslås som är tillräckligt säkra och starka för att även klara av fajter från stora flundror – och fördelen med detta är förstås smidigheten i att slippa klydda med en tång varje gång man byter bete. Däremot, en tjock nylon- eller fluorocarbontafs längst ner får nog ses som ett måste ja. Och så gäller det naturligtvis att vara noga med knutarna.

Kommentera

Visst finns det beteslås. Men risken att ett beteslås falerar ser jag som betydligt större än en kraftig fjäderring. Sen är det ju inte som vid vanligt spinnfiske att man byter bete lika ofta. Har man tillräckligt stor ring så behöver man inte alltid använda tång. Sen är ordentliga knutar superviktigt o att man ser över tags/knutar med jämna mellanrum o provdrar. Bättre byta tafs en gång för mycke än för lite. Knyter man 1-2dm stora lglor i ändarna på tafsen så går den fort att byta o man kan med fördel knyta ett gäng kvällen innan.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
                      5 svar
                      960 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg davidmartin  
                      Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                      4 svar
                      739 visningar
                      0 gillar