Ålafiske på västkusten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ålafiske på västkusten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av kenta_85
    Ett tips till bebest test nån / några kvällar- nätter i maj-augusti vid järnboden så ska nog saken vara biff!! Vi brukar köra 17 - 02,03 Men de flesta ålar vi fått har tagits vid 21-24 tiden
    Ja varför inte?! Ligger mycket bråte på botten där. Gamla virkespråmar och annat. Finns nog en del ål där. Frågan är om jag är tillräckligt rapp i mothugget. Något riktigt bra ålbändarspö har jag inte skaffat mig. Mina gäddspön tror jag är för veka med sitt viktintervall upp till 40g.
    Men tack för tipset! Vi kanske ska ta en kväll där nästa år?

Järnboden är förövrigt en intressant plats sett ur historisk och kulturell synpunkt. Men det var inte östkustens ålafängen den här tråden gällde.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Har bott i Åhus tidigare, där sker ett stort fiske efter vandringsål. Bästa tiden är oktober-november. Förmodligen för att det är då som det är varmast i vattnet vid botten. Förtydligar, det är den perioden som temperaturen på bottenvattnet har sin topp. Sommartid lägger språngskiftet lock för utväxling av vattenmassorna. Vintertid är det för kallt. Men på hösten sker en stor omvälvning av vattenmassorna.
      Höstmörkret hjälper ålarna att undvika faror.

Sägs att det är bara hannar som är kvar i havet, de måste tydligen upp i sötvatten för att bli honor? Intressant art i alla fall. Jag skulle inte fiska i havet utan välja typ Lagan eller någon av de vattensystem som finns i inlandet. Finns riktiga specimenålar i dessa vatten.
      Senast ändrad av Guest; 2006-10-27, 22:11.

Kommentera

Har hemmavid två olika alternativ vad gäller ålen.
        Djupt och stenigt, dvs, stora klippblock med skrevor emellan vid ett djup på 4-5m. Alternativt tångbädddar på 1-2m djup.
        Vilket alternativ tror ni kan vara det mest framgångsrika.

Jag har själv vissa farhågor om att bottennapp vid båda alternativet är i stort sett oundvikligt. Vid fångst i den "djupa" miljön fruktar jag dock att ålen kan bli rent sagt för svår att ta in.

Tacksam för synpunkter.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ari
          Sedan är det bara att vålda upp ålen snabbast möjliga. Om spöt går av, testa ett kraftigare spö nästa gång tex ett 20lb havsfiskespö ;-)
          Hehe...Ja vad skall man göra, tycker en av de bästa delarna med att fiska är att få fajta fisken men om alternativet är att inte kunna fiska på annat sätt så gäller ju..."Nöden har ingen lag". Dessutom borde ju metoden i sig vara lämplig ur C&R synpunkt...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
          656 svar
          49 528 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg efc__
          av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
          17 svar
          1 824 visningar