Nån som brukar meta ål utmed hallandskusten? Vad brukar ni ssk tänka på?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ålafiske på västkusten
Collapse
X
-
Välkommen in i stimmet!Ursprungligen postat av VästkustfiskarenNån som brukar meta ål utmed hallandskusten? Vad brukar ni ssk tänka på?
Jag vet inget om ålfiske. Har aldrig prövat det. Det jag möjligen känner till är vad jag läst här.
Så kanske hittar du användbar info om du klickar på sök (search) och söker på ålfiske, ålmete, ål. Det finns säkert uppgifter att hämta om teknik, taktik, beten, utrustning och fiskeplatser.
Börjar det inte bli sent på året för ålfiske nu?Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Beträffande säsong för ålfiske tror jag att det skiljer sig en del mellan havslevande och sötvattenslevande ål. Bland de lokala yrkesfiskrna i Varbergstrakten anses sena september och oktober som högsäsong för havsormsfiske
Å andra sidan tror jag också att de ålar som fångas i havet håler en lägre genomsnittsvikt än uppe i de djupa skogsvattnen.-->midre intresse för rekordjagaren.
Kommentera
-
hamnbassängerna där fiskare slänger sitt rens är grymt bra platser, men nu för tiden är det vad jag vet förbjudet att kasta rens i hamnbassänger och då är lixom ålen inte där på samma koncentrerade vis. Men hamnbassänger är trots detta kanonbra platser pga all bråte, bojstenar osv som den kan gömma sig i.....
Ålen på västkusten har lägre medelvikt, mkt skosnären finns det s.a.s, men stora ålar finns det och dem som vandrar långväga från inlandets vattensystem provianterar det sista i havet och således finns det även riktigt grova ålar bland skosnörena.
Men om jag vore du, skulle jag koncentrera mitt ålmete till åmynningar och liknande platser, där måste vandringsålarna passera ut och ja, du hajjar galoppen.
Teknik, skitenkelt, ett glidande bottenmete, karpkrok, 0,40 tafs, graftigare spön osv. (du bör hitta massa info om du söker i trådarna)Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se
Kommentera
-
Ja riktiga krokar är viktigt! Fiskade ål med Kamazankrokar som inte var gjorda för så pass grovt fiske vilket slutade med att kroken "bändes ut" och det blev inget nytt PB på ål! Efter det är det kraftigare grejer som gäller.
Märkte i sommras att ålen var mycket känslig för motstånd och att glidande tackel med lina som släpps lös MYCKET enkelt var melodin för att lyckas kroka dem.
I övrigt håller jag med att hamninlopp är heta platser...Har dock inte fiskat så långt upp utan hållt mig runt Malmö-Helsingborg.
Tight lines!
Kommentera
-
Ett tips till bebest
test nån / några kvällar- nätter i maj-augusti vid järnboden så ska nog saken vara biff!! Vi brukar köra 17 - 02,03 Men de flesta ålar vi fått har tagits vid 21-24 tiden
Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.
Kommentera
-
I sommras fiskade jag och några vänner runt i Halland efter ål. Vi provade sjöar, dammar och hamnbassäng. Vi fick bra med ål vart vi än satte oss, hur långt upp i vattensystemet vi än fiskade.. På 5 nätters fiske fick vi 82 ålar om jag inte minns fel.. Dock är storleken inte den bästa på västkusten, och det var inte många som klarade sig över 1 kg.
Hamnbassänger är fortfarande mycket bra, även om man itne får slänga fiskrens! Fiskebåtar och turbåtar spolar av sina däck i hamnen, så allt fiskblod och diverse fiskrens också, spolas ut i hamnen. Detta håller mycket fisk. Men det går många snören på ett regg där nere.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
656 svar
48 787 visningar