Tjenare, pågrund av gäddornas frånvaro nu under sommaren har jag letat mej bort till lokala dammen(relativt liten) med mycket växtlighet och realtivt goda förutsättningar tror jag, där jag antog att det fanns mört endast.
Jag och mina polare är helt gröna på detta med mete efter all typ av vegetariska fiskar, men i hopp om ngn form av fångst mäskade vi med vanlig majs en dag innan.
Och när vi slängde i våra flöten vanligt tacklade och bröd på (varför vi körde med bröd när vi mäskat med majs vet jag ej
) så högg det hejvilt. Rudorna flög upp. Även 2 guldfiskar på ca 400g kom upp i säcken. sedan dess har vi kört med både majs och bröd.
Nu till fråga 1, rudorna som kom upp låg nästan alla mellan 300- 500 g, någon snäppet över. Detta har hänt även dom senaste två passen. Tror ni det kan gå någon större ruda i dammen? Eller är det ett så kallat "Tusenbröder"-fenomen?
Fråga 2, Senast jag var där så hade jag mäskat med majs under samma dag. Efter någon minut så började bublor gå som en linje mot flötena och cirkulerade sedan runt flötena. Detta fortsatte under hela passet. Är detta sutare som bara utforskar min majs?
Tips rent generellt för rudametet får gärna ges. Att köpa dyr utrustning speciellt för metet tänker jag dock ej göra. Det är väl i så fall betestyper och flöten o liknande då
Tack på förhand!
Jag och mina polare är helt gröna på detta med mete efter all typ av vegetariska fiskar, men i hopp om ngn form av fångst mäskade vi med vanlig majs en dag innan.
Och när vi slängde i våra flöten vanligt tacklade och bröd på (varför vi körde med bröd när vi mäskat med majs vet jag ej
) så högg det hejvilt. Rudorna flög upp. Även 2 guldfiskar på ca 400g kom upp i säcken. sedan dess har vi kört med både majs och bröd.Nu till fråga 1, rudorna som kom upp låg nästan alla mellan 300- 500 g, någon snäppet över. Detta har hänt även dom senaste två passen. Tror ni det kan gå någon större ruda i dammen? Eller är det ett så kallat "Tusenbröder"-fenomen?
Fråga 2, Senast jag var där så hade jag mäskat med majs under samma dag. Efter någon minut så började bublor gå som en linje mot flötena och cirkulerade sedan runt flötena. Detta fortsatte under hela passet. Är detta sutare som bara utforskar min majs?
Tips rent generellt för rudametet får gärna ges. Att köpa dyr utrustning speciellt för metet tänker jag dock ej göra. Det är väl i så fall betestyper och flöten o liknande då
Tack på förhand!

Kommentera