Frågor ang ålfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor ang ålfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Hemi
    Richtermo, håller med dig att ålen borde skyddas. Har upplyst honom att han mest fiskar efter utplanterad ål och att beståndet är hotat.
    Bra det
    gravitate et accuratissime sit virtus

Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business

Kommentera

Ålen finns lite varstans,håller ej med att den är svår att hitta!
      Är just hemkommen från ett pass i furusund,vi fisk 5 st ålar,Vikter: 855-860-1044-1184 samt en på 1426gram.Den största kommer med säkerhet att läggas ut på fotoalbumet snarast av fångstmannen(Om han får bilderna av mig,hehe) Strömmingsbitar är i mitt tycke det bästa,men i viss mån funkar även räka! Kan tala om oxå att vi var inärheten av natten's ställe för tre veckor sedan. Då fick vi 9 ålar....
      Det skall oxå sägas att vi returnerar all ål vi får,den makalöst vackra fisk har vi inte råd att förlora...

Lycka till!

Kommentera

Ursprungligen postat av janke
        Ålen finns lite varstans,håller ej med att den är svår att hitta!
        Är just hemkommen från ett pass i furusund,vi fisk 5 st ålar,Vikter: 855-860-1044-1184 samt en på 1426gram.Den största kommer med säkerhet att läggas ut på fotoalbumet snarast av fångstmannen(Om han får bilderna av mig,hehe) Strömmingsbitar är i mitt tycke det bästa,men i viss mån funkar även räka! Kan tala om oxå att vi var inärheten av natten's ställe för tre veckor sedan. Då fick vi 9 ålar....
        Det skall oxå sägas att vi returnerar all ål vi får,den makalöst vackra fisk har vi inte råd att förlora...

Lycka till!
        Tjena, läste ditt inlägg ang senaste fiskepasset, bara att gratulera.

Man håller hårt på sina ställen, självklart men tänkte höra om du kan ge mig lite starttips för att komma igång med ålfisket, vi har sommarstuga strax innan furusund men har hittils inte fått någon ål på alla pass jag varit ute så man börjar misströsta, kan du tipsa om något ställe som kan tänkas hålla ål och om du har lite nybörjartips att dela med dig av så vore det uppskattat, för egen del har det mest blivit fiske efter HÖ när man är ute och det brukar det finnas gått om i trakten och självklart lite gädfiske på sommaren, har precis kommit igång med flugfisket efter gädda och det är helt klart annorlunda

Tacksam för all hjälp, dra ett private mess om du vill

Kommentera

Ursprungligen postat av MR
          Tjena, läste ditt inlägg ang senaste fiskepasset, bara att gratulera.

Man håller hårt på sina ställen, självklart men tänkte höra om du kan ge mig lite starttips för att komma igång med ålfisket, vi har sommarstuga strax innan furusund men har hittils inte fått någon ål på alla pass jag varit ute så man börjar misströsta, kan du tipsa om något ställe som kan tänkas hålla ål och om du har lite nybörjartips att dela med dig av så vore det uppskattat, för egen del har det mest blivit fiske efter HÖ när man är ute och det brukar det finnas gått om i trakten och självklart lite gädfiske på sommaren, har precis kommit igång med flugfisket efter gädda och det är helt klart annorlunda

Tacksam för all hjälp, dra ett private mess om du vill
          Kan väl säga så mycket att om man vill fånga en speciell fisk,så är det bästa att ta reda på fisken's vanor,var befinner den sig?,vad äter den? när är den mest aktiv? osv.. Ålen är ju mest aktiv under natten på sommaren,då den lämnar sin håla på jakt efter föda!

Av detta kan man tex få fram att ålen vill ha varierande botten med stenar håler som den kan gömma sig i!
          Nära till djupt vatten är bra,sund,runt öar,gamla stenkistbryggor, etc..
          Du nämde något om en å hos er,tipset är väl att pröva mynningen mot djupare vatten där,kan nog funka!

Tänk nu bara på att när ålen väl sitter på kroken,så har du att göra med en MYCKET stark motståndare..Ger du den en chans att återvända till botten,så ä brukar den oftast ringla in sig i något,sen är det kört...

Använder själv 12-fots karpspön med en styrka på 3 ib + en stor haspelrulle med bromsen ställd i botten,ändå känns det som spöt skall ryka av när en större ål är på

Sedan när ålen är bärgad,så sitter oftast kroken djupt!,men kapa linan så nära du kan,har behållit ålar i sump för att kolla vad som hänt med kroken,det har visat sig att dom spottar ut den på något underligt vis!

lycka till (igen)

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
            Måste kännas motiverat att skriva ett A4 en ggr i veckan för att man inte orkar skiva in ÅL i sökrutan :/ Beundrare er som gör det utan att blinka
            Måste kännas motiverat att påpeka så mycket som du gör bananen...

Forumfacist ngn?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
            656 svar
            49 506 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg efc__
            av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
            17 svar
            1 821 visningar