Brax fråga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Brax fråga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Brax fråga

Jag vet en sjö där det finns brax
    Nu skulle jag vilja veta vad använder jag för bete till Brax
    funkar majs ?
    Hur är Braxen nu när det blivit kallt …är de hugg galna eller mycket slöa och försiktiga ?
    Denna sjö är väldigt grumlig och mörk …hur kan jag förstärka mitt met bete ?
    (hoppas ni förstår vad jag menar )

Ursprungligen postat av cath ej inloggad
    Jag vet en sjö där det finns brax
    Nu skulle jag vilja veta vad använder jag för bete till Brax
    funkar majs ?
    Hur är Braxen nu när det blivit kallt …är de hugg galna eller mycket slöa och försiktiga ?
    Denna sjö är väldigt grumlig och mörk …hur kan jag förstärka mitt met bete ?
    (hoppas ni förstår vad jag menar )
    Att mäska runt ditt bete brukar vara toppenB för braxen, majs fungerar bra vilket också mask gör eller dessa två ihop. Mäsket kan köpas i de flesta fiskebutiker och är det en färdigblandning tillsätts i enklaste fallet bara vatten.

Braxen brukar (iaf i sjön Örlen) glida ut mot djupare vatten i takt med att vattnet kyls av. Händer att dom får STORA fiskar på båtpimpel under hästen. Faktiskt var en ggr i tiden en 5kg båtpimpelbrax från just Örlen svensk rekord en tid
    sigpic

Kommentera

Vid mete är fungerar majs, mask och maggot utmärkt. Mäska gärna med bröd och majs.

I förrgår fick jag en 3.2 kilos Brax när jag kastade efter Havsöring. Den högg på ett 30 grams HÖ-drag. Detta har inte hänt mig tidigare.

Kanske misstar mig eller minns fel, bodde inte du i Södertälje trakten? Vatten pölen bakom Scania (Scania sjön) är utmärkt för att b.l.a meta Brax.

Det finns lite olika dofter att spreja på betet, tycker att det fungerar bra men det är mer en känsla än vetenskap.

"Braxen tillhör karpfiskarna och är inte aktiva under vintern, så dom måste äta upp sig för vintern, har jag för mig"

// Ivman

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
      670 svar
      50 127 visningar
      1 gilla
      Senaste inlägg efc__
      av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
      17 svar
      1 851 visningar