Nybörjare Bottenmete, ge mig allt ni har! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare Bottenmete, ge mig allt ni har!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjare Bottenmete, ge mig allt ni har!

Tjenamors!

Är sugen på att testa bottenmete. Var nere på lokala fiskebutiken och han slängde ihop lite utrustning med bla. Sänke, krok och en "bom". Han förklarade hur man ska rigga allt men hängde inte alls med och det blev lite kö bakom så när jag kom hem satt jag där som en idiot.

Hur ska jag rigga? Vad har jag bommen till? Använder jag metspö eller tex ett Dropshotspö?

Ge mig alla tips ni har, så ska jag sitta hela veckan och meta!

Tack på förhand! //W

Vilken riggning som är lämpligast beror på vilka arter du är ute efter.

Jag brukar själv använda bom när jag bottenmetar med glidande tackel. Såhär kan ett sånt se ut; https://elge.blob.core.windows.net/e...-pack_360.jpeg Glöm inte att trä en mjuk gummipärla(jag brukar ha en på båda sidorna av bommen) genom linan så att du skyddar den knut som bommen slår mot vid kast. Man kan säga att det består av två tafsar; en för glidbommen med sänke, en för den tafs som kroken sitter i. Längder på respektive tafsar, sänkesvikt, lindimension(givetvis gäddsäkert tafsmaterial vid fiske med död fisk i vatten där det finns risk för gäddhugg) och krok beror givetvis på vilken/vilka arter du ska fiska efter.

Ett annat tackel som är enklare och kräver mindre material är ett så kallat pater noster tackel. Den här bilden illustrerar hur ett sånt görs på ett rätt enkelt sätt, men kör bara med en krok för enkelhetes skull; http://nappet.tk/images/bottenmete.png Då har du ett trevägslekande, i ena ringen knyter du fast betestafsen, i den andra sänkestafsen, och den tredje fäster du i huvudlinan.

Jag själv är ingen sofistikerad bottenmetare utan använder rätt enkla verktyg. Och 49 gånger av 50 som jag bottenmeter är det efter abborre eller gädda.

Det lär nog finnas gott om bottenmetesentusiaster som kan ge en hel del matnyttiga tips.
    All you need is Lubb.

Kommentera

Tack för tipsen!
      Det är abborre jag är ute efter. Bommen jag fick ser ut såhär http://www.sportfiskebolaget.se/medi...nmete-15Cm.jpg.

Kör man på som med dropshotfiske? Kontakt med sänket på botten ich smårycka lite eller hur gör man?

Kommentera

Ursprungligen postat av NorthWest Visa inlägg
        Tack för tipsen!
        Det är abborre jag är ute efter. Bommen jag fick ser ut såhär http://www.sportfiskebolaget.se/medi...nmete-15Cm.jpg.

Kör man på som med dropshotfiske? Kontakt med sänket på botten ich smårycka lite eller hur gör man?
        Tanken med bottenmete är väl oftast att betet får ligga stilla, sen ser man när det rycker i spötoppen att det är grejer på gång. Ett hett tips vid bottenmete efter abborre är nyfångad(dvs färsk) död fisk(eller bit av fisk)som bete. Har själv haft bra abborrfiske vid bottenmete med mört och stäm som bete. Löja är annars nåt som folk brukar rekommendera. Det kan mycket väl tänkas finnas andra arter som abborrar kan mumsa på, bland annat är stora abborrar inte främmande för att mumsa i sig mindre abborrar. Finns det abborre på strax under kilot eller större i vattnen du fiskar i så är en 15cm betesfisk inte ett för stort bete, abborrar är stora i truten! Lyckas man inte fånga betesfisk i lämplig storlek går det bra att skära loss en lämpligt stor bit från en lite större fisk. Får du t.ex bara mört kring 20cm kan det vara lämpligt att kapa den på mitten.

Och det kan inte upprepas för många gånger att vid fiske med betesfisk i vatten där det förekommer gädda så måste man använda gäddtandssäkert tafsmaterial! Gäddorna är nämligen föga intresserade av vilka avsikter vi människor har med vårt fiske.
        All you need is Lubb.

Kommentera

Det är abborre jag är ute efter
          DS rigg med gummiband (recoil rigg) och en fet daggmask på kroken brukar funka fint, då kan du ha riggen stående på samma ställe hela tiden samtidigt som du gör småryck så masken rör sig upp och ner.

Click image for larger version

Name:	20-S-201_2.jpg
Views:	1
Size:	14,2 KB
ID:	1784186
          Click image for larger version

Name:	recoil.jpg
Views:	1
Size:	21,9 KB
ID:	1784187

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
          670 svar
          49 941 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg efc__
          av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
          17 svar
          1 840 visningar