mäsk till id/braxen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

mäsk till id/braxen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• mäsk till id/braxen

nån som har något bra mäsk recept till id/braxen, tänkte köra igång en mäsk kampanj i veckan. Tips och goda råd välkomnas också.
    Hjonsson

Ett recept jag fått från en bekant som brukar meta id. Har inte hunnit prova det själv men nästa gång det blir mäskkampanj för min del ska jag testa detta recept (samt experimentera med att blanda i lite fiskfoder typ TetraMin i mäsket)

För ca ett kilo mäsk:

* En halv burk majs
    * 2 teskedar vaniljsocker
    * Resten ströbröd
    * Tillsätt lite vatten, rör om. Det ska bli en fast konsistens, så att det går att krama och göra bollar. Tillsätt majs när det går att krama bollar.
    Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Braxen och id äter det mesta med god aptit. Sött och matigt är en grundtanke att hålla fast vid, iaf matigt. Grovt ströbröd är bra som bindare(och mat). Majs, pellets, makaroner tom matrester. De är inte särskilt kräsna

Kommentera

Var ute efter braxen på ett nytt ställe och körde rakt av med Swedbaits Braxkung med majs i.

Fick inte riktigt det resultatet som jag förväntade mig men ett 20-tal idar på ett kvallspass var inte helt fel det heller.

Kommentera

Skall du "kampanja" så funkar partiklar. Jag skulle nog testat med två tre burkar vanlig hederlig majs. Skall du kicka igång platsen lite snabbare är mäsk i kombinaton med t.ex majs, mask etc oftast effektivare.

Keep it simple.
          Mete framför allt!
          www.Metetorget.com

Kommentera

är det viktigt sila mäsken för att inte få klumpar el är det tvärtom bra för att få några bitar som binder ihop bättre som fisken kan äta av på mäskplatsen? Hur gör ni?

Och hur mäskar man effektivast? och hur många kilo gör ni av med på ett fiskepass efter brax/id? Jag brukar dra ut 3 rejäla bollar direkt när jag kommer till fiskeplatsen därefter undrhållsmäskar jag en gång i halvtimmen ungefär.

Har problem med mört/småfisk under mina fiskepass. Kommer inte ner till botten innan nån mörtjäkel hinner få tag i betet. Finns det några knep? Gå upp i krokstrl och en lite större mask tillsammans med ca 4 majskorn ist för 2, kan det vara en bra ide?

Kommentera

Jag och andra har haft väldigt bra resultat vid idfiske med Hönsmat som bas, och sen tillsätter man bara majs och ströbröd.
              En billig mäskblandning som levererat några fiskar över regvikten 2700gr för oss iallafall.

Kommentera

Lånar tråden liten!
                Här finns det bra tips om mäskningen. Kan någon förklara hur man gör med själva betet som man sätter på kroken?? Räcker med majs på kroken, eller ska man göra ngt speciellt? Om man mäskar med majs och annat gott, kan man ha maskar på kroken??
                Mvh

Kommentera

En fråga till. Vilken årstid kan man meta braxen?

Kommentera

Ursprungligen postat av aousio Visa inlägg
                    En fråga till. Vilken årstid kan man meta braxen?
                    Braxen når könsmognad vid 3-6 års ålder, för småvuxna bestånd betydligt senare, upp till 10 år och vid en längd av ca 20 cm. Leken förrättas nattetid i maj-juli under olika omgångar med några dygn i taget och med en veckas uppehåll. Hanarna, som denna tid är försedda med vita hudvårtor på huvudet och ibland på ryggen, samlas i individuella lekområden, ca 10 m långa och lika breda, ungefär 3-5 m utanför stranden och ovanför gräsbevuxna bottnar på djup av 0,5-1,5 m. Dessa lekplatser ligger i rad, den ena bredvid den andra. De försvaras av hanarna. Honorna utväljer make. Ibland sker leken under mycket plaskande.

Är oftast hetast att meta då fisken lekt...
                    Är det så att man mäskar med majs ska man försöka hålla sig till majs på kroken också. Du kan givetvis blanda majs och mask då Braxen gillar mycket gott.

När jag metar med mask har jag tanken att det ska vara en bufe på kroken! Dom ska inte kunna motstå den... så angna på ordenterligt med mask på kroken.
                    Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                    687 svar
                    50 685 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                    17 svar
                    1 870 visningar