Karpmete, blandade känslor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karpmete, blandade känslor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Karpmete, blandade känslor

Jag var iväg i helgen på mitt första riktiga karpmete. jag och brorsan låg över i två nätter och hade två spön var ute. Nu är det så att jag har väldigt blandade känslor efter helgen. Det är ett skitkul fiske, precis som allt mete. Men när jag satt sista dagen och väntade på ett sista hugg så fick jag upp tankar som - "Varför lägger vi inte ut en massa spön?", "Vad är skillnaden på att använda 2 eller 10 spön?", "Vart går gränsen?" o.s.v... skitjobbigt. Vart går gränsen? Man måste ju sätta den själv, för det går att lägga ut hur många spön som helst. Jag tycker det är jobbigt att sätta gränsen själv.. Jag är väl en tävlingsmänniska som är van vid regler eller begränsningar i någon form. När vi sysslar med det fisket vi är mest vana vid, mete med match eller feeder, så brukar man oftast inte kunna använda mer än ett spö p.g.a. alla aktivitet, så då behöver man inte fundera över sina metoder på samma sätt som karpfisket. Vid karpfisket kan man ösa spön på en yta som är så lång som man hinner löpa för att göra mothugg, vilket är kanske 50-100 meter. Det går många spön på 50-100 meter * 2..
    Är det bara pengar som begränsar? Finns det karpfiskare här som använder fler än 3 spön?
    Bloggen | Portfolio

specimenfiskare får bara fiska med 3 spön som skåningarna säger eller om de var småläningarna
    Keep talking about me, You are just making me famous..
    MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
    www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Jag har också funderat över det. Och efter mina pass har jag kommit fram till att (lite beroende på hur swimmet ser ut givetvis) så räcker 3 spön gott och väl. Kanske t.om för mkt ibland.

Har man 2-3 spön kan man koncentrera mäskningen på ett fåtal platser, då tror jag karpen lättare hittar mäskplatsen och därmed betet.

Har man dock en helvettes massa spön ute kors och tvärs (och mäsk på samma sätt) så blir mäskningen för spridd och det blir svårare för karpen att hitta krokbetet.

Så tror jag det funkar iallafall. Men det finns säkert flera olika åsikter om det.

Kommentera

Det blir en jä..la massa linor i vattnet

Kommentera

One bullet, one shot, one chance! Watch the”Deer Hunter” I only use one rod when carp fishing, maybe why I don’t catch any!
          I think I fish, in part, because it's an anti-social, bohemian business that, when gone about properly, puts you forever outside the mainstream culture without actually landing you in an institution. It's a nice position. No one considers you to be dangerous, but very little is expected of you.

- John Gierach

Kommentera

Tycker att det räcker med 3st spön, som dom andra säger lättare att koncentrera sin mäsking och mindre linor i vattnet. Men ärligt talat hur många är det som andvänder mer än ca 3st spön?? och vissa kör 4st spön i vissa vatten, men har aldrig sett någon som andvänder mer.

Kommentera

Jag har aldrig kört mer än 2 spön och hittils har jag inte känt mig utfiskad på något sätt. När jag skaffar mig ett tredje boltspö kommer jag bara kör tre spön om det behövs och jag är ensam. Två stycken bra fiskade spön klår 10st dåligt fiskade.

Jag skulle säga att den absoluta gränsen ligger vid fyra spön. Men då ska man ha en anledning till det.
              Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

Kommentera

I mindre vatten har jag fiskat två spön allena. Det har gett resultat. Som Luddan poängterade, antalet linor i vattnet är en vital anledning till att hålla antalet spön nere. Mer än tre använder jag inte under svenska förhållanden, OM så är blir det ett flötmete vid sidan om som jokerspö...
                Small carp, big carp, rare carp, different carp, wild carp, difficult carp, and then just carp again...

Kommentera

Ursprungligen postat av Jimmiee
                  specimenfiskare får bara fiska med 3 spön som skåningarna säger eller om de var småläningarna
                  10st är rätt vanligt...inom trollingen. Så man kan ju säga att det är måååånga "specimen"fiskare som inte följer sian budord
                  sigpic

Kommentera

Okay. Jag har förstås också funderat på saker som mindre mäskplatser och mindre linor i vattnet. Men mäsk där man lägger betet är ju inte livsnödvändigt, och linorna går oftast att undvika rätt enkelt. De karparna vi drog gjorde ett par rusningar på 5-10 meter högst, och de var inte så svåra att kontrollera. Aja.. skulle va skönt om någon kunde sätta regler för antal spön eller nåt, så slapp man tänka på det jag får se om jag får tebax suget ordentligt för karpfiske, just nu är jag bara trött. Men det är kanske inte så konstigt efter 50 timmars fiske :P
                    Bloggen | Portfolio

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                    656 svar
                    49 506 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                    17 svar
                    1 820 visningar