Som andra varit inne på: Dött funkar, men levande är bättre. Har ytterst svårt att se att dött skulle vara bättre vid ngt tillfälle, men har man inget levande börjar man med det tills man pimplat upp några mörtar/borrar att agna med.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ismete med dött bete
Collapse
X
-
Både jag och kamrater har kört med dött agn och ibland har det varit bättre än levande. Vi har använt oss vinden för att sätta rörelse på de döda betena(ett litet segel eller motsvarande på vippan ger rörelse till agnet). Hänger agnet bara stilla är det aldrig bättre än levande enligt mina erfarenheter. Så kör med dött agn om du inte får tag i levande men försök få "liv" i betet.Ursprungligen postat av Bigfisher Visa inläggJag undrar om någon här på forumet har testat ismete med dött bete, typ strömming, mört eller makrill. Hur har det gått? Hur mycket bättre/sämre är det jämnfört med levande?
Bf
Kommentera
-
Jag har märkt att hugget ofta kommer efter att man isat av hålen. Ofta rör man då vippan lite grand, och den rörelsen verkar trigga gäddan till att hugga. Verkar som att de står och betraktar betet bra länge, och en lite förändring gör att de klipper till.
Har aldrig kört dött och levande parallellt, men tycker nog att strömming slår mört som deadbait alla gånger.
Kommentera
-
Var ute på min första pimpeltur för i år. Såg tråden här och blev lite nyfiken på att testa med dött bete. Har löjor i frysen sedan höstens trolling. La ut tre spön med lite olika tackling och på lite olika djup. Men inte ett napp! Pimplade också med vanlig sticka under tiden (maggot) men det gav heller ingenting. Jag är totalt värdelös på vinterfiske men skam den som ger sig eller? Nyfikenheten har väckts så det måste fortsätta prövas.
Kommentera
-
I brist på annat fungerar dött bete, jag har bara testat hel stor sill, samt även fått en 8kgs på strömmingsfilé
Feta fiskar luktar mer, en liten makrill som man snittar lite på sidan är nog inte helt fel!
Men jag tycker helt klart levande ger mer fisk, dock har jag märkt med min lilla erfarenhet att dött kan ge större fisk i enlighet med Trashmasta!_______________________________________
De morgenstond heeft goud in de mond
Kommentera
-
Håller med gamla grillvanten generellt om döbete... och vill lägga till att om du ändå väljer att fiska med dött bete så mäska gärna hålen med små bitar fisk, gör ofta en märkbar skillnad....Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggPs. Du kan hänga upp ett ultralätt, försilvrat trollingdrag, exempelvis ett Northern A-MAG Aluminiumflasher på fiskelinan en bit ovanför mörten. När mörten rör sig eller simmar runt under borrhålet då blänker det om Al-flashern och det blir flera gäddor i kassen än i vassen. Ds."Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
"Keep it simple"
//Jan O
www.fisheco.se
www.brofiske.net
www.magazinefisheco.se
Kommentera
-
Och se till att fisken är färsk... Några dagar gammal sill är lönlöst enligt mina erfarenheter.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
656 svar
49 355 visningar