Själv använder jag grinnerknuten sen hundra år tillbaka, även till hårdplasten tråden avhandlar.
Är ju ganska snarlik Trilene och jag minns inte när jag hade en knut som gick upp senast, det är nog minst 20 år sedan.
Har hört, och sett, en del limmande av knutar. Det är i mina ögon bästa sättet att visa att man inte behärskar korrekt knytande.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Limma knut?
Collapse
X
-
Trilene knuten kör jag med jämt, till alla linor från Dacron till flätlina.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Jag fick för mig att knyta tafs i FC med lekande för att använda på en haspelrulle med nylonlina.
Varför har jag aldrig knutit trileneknut tidigare... jag har alltid kört med betesknuten man fick lära från Napp & Nytt en gång i tiden och har aldrig behövt en annan knut men jäklars... trileneknuten är bara så jäkla mycket bättre och glider absolut inte upp.
Jag ger trileneknuten fem av fem knutar :-)
- Gillar 2
Lämna en kommentar:
-
Trilene knuten till nylon och FC.
Palomar till flätlina.
Dom går aldrig upp så det finns ingen anledning att hålla på med lim om man gör dom knutarna. =)
Fukta nylon och FC linorna med saliv eller vatten innan du drar ihop knuten, sträck åt flera gånger och se till att den drar ihop sig ordentligt.
Man kan dra åt lite och sedan trycka ihop den lite med fingrarna och dra åt mera om linan är tunn och riskerar att gå av.
Jag har aldrig provat Palomar knuten till nylonlina eller FC, jag tror att den kommer att glida igenom.
Lämna en kommentar:
-
Har inte prövat palomar till FC (tafs) med beteslås än, har du prövat om den jag kör, Trileneknut (Clinchknut) eventuellt är starkare än den enkelknutna palomar till nylon? Palomar kör jag till flätlina med mindre diameter, till tyngre gäddfiske oftast Trilene, nej Berkley braid knot heter den. Lite bökig men mycket starkSenast ändrad av anteman; 2025-10-21, 23:31.
Lämna en kommentar:
-
Återkommer efter 2 år.
Jag bytte från betesknuten till palomarknuten även på nylonlina,nu håller knutarna.
- Gillar 2
Lämna en kommentar:
-
Tack för era svar.
Det är nog temperaturskillnaden som är boven i dramat.
Jag får prova mig fram.
Lämna en kommentar:
-
Jag tänker mer att det behövs en viss kraft för att linan ska svälla och då behöver linan vara såpass kraftig att den inte brister före.Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg
Tror det hänger på korrekt utförd knut mera än dimensioner.
Lämna en kommentar:
-
Jag använder ofta Loon UV knot sense för att få en fin övergång mellan knut och lina. Inbillar mig att det blir mindre smäll i spöringarna då.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
664 svar
49 749 visningar
1 gilla
|
Senaste inlägg