Limma knut? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Limma knut?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • JontaK
    replied
    Själv använder jag grinnerknuten sen hundra år tillbaka, även till hårdplasten tråden avhandlar.
    Är ju ganska snarlik Trilene och jag minns inte när jag hade en knut som gick upp senast, det är nog minst 20 år sedan.

    Har hört, och sett, en del limmande av knutar. Det är i mina ögon bästa sättet att visa att man inte behärskar korrekt knytande.

    Lämna en kommentar:


  • Mathias 70
    replied
    Trilene knuten kör jag med jämt, till alla linor från Dacron till flätlina.

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Jag fick för mig att knyta tafs i FC med lekande för att använda på en haspelrulle med nylonlina.

    Varför har jag aldrig knutit trileneknut tidigare... jag har alltid kört med betesknuten man fick lära från Napp & Nytt en gång i tiden och har aldrig behövt en annan knut men jäklars... trileneknuten är bara så jäkla mycket bättre och glider absolut inte upp.

    Jag ger trileneknuten fem av fem knutar :-)

    Lämna en kommentar:


  • .art
    replied
    Click image for larger version  Name:	show_image-4021657372.png Views:	0 Size:	240,4 KB ID:	2644826

    Click image for larger version  Name:	5f70c7c287daeb98d953a71d7b6f1511-1868559872.jpg Views:	0 Size:	52,0 KB ID:	2644827

    Trilene knuten till nylon och FC.
    Palomar till flätlina.

    Dom går aldrig upp så det finns ingen anledning att hålla på med lim om man gör dom knutarna. =)
    Fukta nylon och FC linorna med saliv eller vatten innan du drar ihop knuten, sträck åt flera gånger och se till att den drar ihop sig ordentligt.
    Man kan dra åt lite och sedan trycka ihop den lite med fingrarna och dra åt mera om linan är tunn och riskerar att gå av.

    Jag har aldrig provat Palomar knuten till nylonlina eller FC, jag tror att den kommer att glida igenom.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Har inte prövat palomar till FC (tafs) med beteslås än, har du prövat om den jag kör, Trileneknut (Clinchknut) eventuellt är starkare än den enkelknutna palomar till nylon? Palomar kör jag till flätlina med mindre diameter, till tyngre gäddfiske oftast Trilene, nej Berkley braid knot heter den. Lite bökig men mycket stark
    Senast ändrad av anteman; 2025-10-21, 23:31.

    Lämna en kommentar:


  • Sir Fish-a-lot
    replied
    Volvo51, uni knot (grinner) är också riktigt bra.

    Lämna en kommentar:


  • volvo51
    replied
    Återkommer efter 2 år.
    Jag bytte från betesknuten till palomarknuten även på nylonlina,nu håller knutarna.

    Lämna en kommentar:


  • volvo51
    replied
    Tack för era svar.
    Det är nog temperaturskillnaden som är boven i dramat.
    Jag får prova mig fram.

    Lämna en kommentar:


  • gabbu
    replied
    Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg

    Tror det hänger på korrekt utförd knut mera än dimensioner.
    Jag tänker mer att det behövs en viss kraft för att linan ska svälla och då behöver linan vara såpass kraftig att den inte brister före.

    Lämna en kommentar:


  • Nila
    replied
    Jag använder ofta Loon UV knot sense för att få en fin övergång mellan knut och lina. Inbillar mig att det blir mindre smäll i spöringarna då.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
664 svar
49 749 visningar
1 gilla
Senaste inlägg jimmy85
av jimmy85
 
Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
17 svar
1 837 visningar
0 gillar
Senaste inlägg JontaK
av JontaK
 
Startad av efc__, 2025-07-14, 23:52
22 svar
463 visningar
0 gillar
Senaste inlägg efc__
av efc__
 
Startad av Donkeykong, 2026-05-30, 11:52
3 svar
188 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Donkeykong  
Arbetar...
X