beteslöja - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

beteslöja

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• beteslöja

Man blir ju sugen på aborrmetet när man ser Bengt Öste meta dom med löja i stockholms skärgård på SVTs öppna arkiv. Han menar på att löjan är oslagbart som bete för aborre och löjan skall helst vara vid liv.

Hans lösning var ju att lägga nät eller meta löjan styckvis med en mycket liten krok och deg. Men om man inte känner till vattnet eller inte har möjlighet att välja fiskeplats (om man exempelvis är tvungen att stå på en brygga, som jag är på svärföräldrarnas sommarhus) hur hittar man då löjan om man inte kan se några stim ovanifrån? Skall man bara förutsätta att där det finns borre finns det löja och hoppas på det bästa? Finns det flera typer av löja eller räcker det med vilken småfisk som helst?
    Är det blåål eller vralåk?

Går säkert alldeles utmärkt med vilken småfisk som helst, jag har fått goda resultat med små borrar till och med.

Men det kanske är annorlunda i skärgården?
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av andreas9 Visa inlägg
      Man blir ju sugen på aborrmetet när man ser Bengt Öste meta dom med löja i stockholms skärgård på SVTs öppna arkiv. Han menar på att löjan är oslagbart som bete för aborre och löjan skall helst vara vid liv.

Hans lösning var ju att lägga nät eller meta löjan styckvis med en mycket liten krok och deg. Men om man inte känner till vattnet eller inte har möjlighet att välja fiskeplats (om man exempelvis är tvungen att stå på en brygga, som jag är på svärföräldrarnas sommarhus) hur hittar man då löjan om man inte kan se några stim ovanifrån? Skall man bara förutsätta att där det finns borre finns det löja och hoppas på det bästa? Finns det flera typer av löja eller räcker det med vilken småfisk som helst?
      Du behöver verkligen inte ha löja som bete till abborren! Abborre, Sarv, Mört mfl fungerar utmärkt som agnfisk, i ett av de vatten jag fiskar är t.ex Sarv outstanding som agnfisk.

Kommentera

Nors, benlöja, siklöja, mört, sarv det finns massor med potentiella abborredräpar agn. Om du inte ser "löjan" så kan du ju alltid mäska efter den, ett kilo mäsk kommer du långt på, kostar cirka 30-40kr i vilken fiskeaffär som helst. Annars gör du lite deg och kastar ut lite successivt då och då, då kommer löjan garanterat!

Skitfiske!
        Motörhead - Everything Louder Than Everything Else!

www.kinnevikensfritid.se

Kommentera

Kan även kasta ut havregryn, kastar du ut 3 ggr/dagen så har du mycket löja där innom några dagar.
          Sluta snacka, ut o fiska..

Kommentera

Ok, menar man siklöja när man säger löja? I så fall borde den inte finnas överallt, tycker man. Strunt samma, jag menade nog mest pyttefisk i största allmänhet.

Frågan kvarstår lite ändå, var finner man småfisken? Mäska låter lite overkill tycker jag men jag skall överväga det trots att det är lite strömt där jag tänkte fiska i sommar, det kanske funkar ändå?

Tack för tipsen!
            Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Fixa lite spigg, de e ju bara att håva dom

de borde ju gå gode bra att meta med? :P

Kommentera

En mört fälla fungerar alltid, om man har tillgång till en sån, annars bygger man en ganska så lätt, har man hönsnät, eller nåt liknande., så e det bara bygga o klura lite grann... stor fiskan

Kommentera

Jo har hört man kan fiska med sillbitar oxå,, ska fungera riktigt bra har ja hört =)

Kommentera

Löjan brukar ju finnas lite överallt, oftast nära land, så det borde inte vara nåra problem för dig att ta dom med ett 3 eller 5 meters metspö bara.

Ursprungligen postat av andreas9 Visa inlägg
                    Ok, menar man siklöja när man säger löja? I så fall borde den inte finnas överallt, tycker man. Strunt samma, jag menade nog mest pyttefisk i största allmänhet.

Frågan kvarstår lite ändå, var finner man småfisken? Mäska låter lite overkill tycker jag men jag skall överväga det trots att det är lite strömt där jag tänkte fiska i sommar, det kanske funkar ändå?

Tack för tipsen!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                    687 svar
                    51 084 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                    17 svar
                    1 884 visningar