Ströbröd Vs Vatten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ströbröd Vs Vatten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ströbröd Vs Vatten

Har lite problem att få till konsistensen på mäsket. Mäskar på ganska korta avstånd, 2 - 7m i stilla vatten. Önskar att bollen löste upp sig i nedslaget och mäsket singlade ner genom vattnet.

Använder mig av ströbröd, majs och vaniljsocker. Är det en alldeles för fattig blandning till Sutare, borde jag fylla på med smak eller partiklar?

Huvudfrågan är; Finns det något bra förhållande mellan mäsk och vatten för att få konsistensen jag söker, tex 1dl vatten på 5dl ströbröd. Vad använder ni? Hur gör ni?

Är ruggigt dålig på att mäska, börjar bli pinsamt nu....

Är en sann mäsknovis utan framgångar så all hjälp välbehövlig, tack på förhand.
    God shad it...

Har aldrig mätt upp hur mycket vatten man har gjort åt.Fukta det helst i två omgångar.Fukta upp det så att det precis går att krama bollar av det.Sedan väntar du ca en kvart så kommer du märka att det är på tok för torrt igen och då blöter du försiktigt upp mäsket så det får en bättre konsistens igen.Men det gäller att vara försiktig med hur mycket vatten du tar i åt gången för andra gången det fuktas så behövs extremt lite vatten.Använd en dänkflaska.Finns att köpa på mataffärerna för en tia.Bollarna behöver inte lösa upp sig direkt i ytan.Kasta i en nära land så kommer du se att det inte tar lång tid innan de löser upp sig på bottnen.Tar det lång tid så har du blött upp det för mycket och fått närmast deg när du gör bollar av det.Sen skiljer sig kvalitet på ströbröd oxå.Beror på hur det är rostat med.Går inte säga generellt hur man ska göra eftersom det beror på vad för ströbröd du har.Man får prova sig fram och man lär sig med tiden hur man ska blöta det för att få bra konsistens men lite vatten åt gången är ett måste

Kommentera

Ursprungligen postat av sonicboom Visa inlägg
      Har lite problem att få till konsistensen på mäsket. Mäskar på ganska korta avstånd, 2 - 7m i stilla vatten. Önskar att bollen löste upp sig i nedslaget och mäsket singlade ner genom vattnet.

Använder mig av ströbröd, majs och vaniljsocker. Är det en alldeles för fattig blandning till Sutare, borde jag fylla på med smak eller partiklar?

Huvudfrågan är; Finns det något bra förhållande mellan mäsk och vatten för att få konsistensen jag söker, tex 1dl vatten på 5dl ströbröd. Vad använder ni? Hur gör ni?

Är ruggigt dålig på att mäska, börjar bli pinsamt nu....

Är en sann mäsknovis utan framgångar så all hjälp välbehövlig, tack på förhand.
      Håller med föregående talare.
      Blandar du i mer mat i mäsket typ majs, mask och maggot så spricker det nog upp lite lättare med.

Annars är hönsfoder och blodpulver med majs ganska smidigt att jobba med.
      Krökta spön knarrande rullar och linor spända som fiolsträngar, då lever man gott....
      www.solskensmetarna.se

Kommentera

intresant fråga detta som tåls att diskutera. personligen har jag kört med grisfoder till grundmäsk då det är en relativt billg produkt. passar sig perfekt till sutare,krap,brax mm.. hampa brukar vara najs att ha i med tycker jag... gäran lite grova frön till de större fiskarna.. det enda som sätter gränser är väll igentligen din fantasi.. ta det som finns tilljängligt (som du vet inte är farligt för fisken) :-) Mäska på lycka till Mvh//Tommy
        [FONT="Arial Black"]Pumba[/FONT]

Kommentera

nåt som är skit bra för att få mäsket att spricka är polenta, det finns på willys och kostar 9,9kr kilot och finns i en röd(grov) och en blå(finmald) förpacking. polenta är typ nermaldmajs eller nånt sånt.

jag brukar köra ganska mycket polenta i mäsket, då kan man göra stenhårda bollar som ändå spricker.

kolla in swedbait.se där finns mäsktillsatser till tusen. jag blandar alltid själv och brukar ha i ströbröd, pv1, kopramellase, babycorn, polenta hampfrömjöl och doft t.ex strawberry eller brasem, vanilinsocker finns där billigt med.

hampfrömjl är ett måste i mäsket. köp hela hampfrön och mal dom i en mixer så att det inte finns ett enda helt frö, det är skitbra! massa göttiga oljor och sånt godis i.
          Senast ändrad av dandark; 2007-07-04, 09:51.
          http://blogg.gaddajager.se/#home

Kommentera

Måste man blötlägga hönsfoder innan och var köper man blodpulver?
            God shad it...

Kommentera

blodpulver kan du köpa hos lantmännen weibulls blodmjöl 39kr för 1kg
              http://blogg.gaddajager.se/#home

Kommentera

jag hade skippat vaniljsockret och lagt till partiklar, tex kokt hampa. Sen ska du fukta mäsket 2 ggr. Efter första fuktingen ska brödet få tid att suga upp vätskan. Sen kan man återfukta lite och mäska ut. Partiklarna gör att det spricker upp mer. Men ska du meta sutare är det snarare optimalt att bollen sprängs när den nuddar botten. Annars om det mäskas upp mkt i yt och mellanskiktet drar du in en massa mört och löja osv.

Kommentera

Höns/grisfoder är i pellets/granulat form och brukar bara vara att fukta.
                  Blodpulver köpte jag på Lantmännen (eller Granngården) vet dock inte om dom har det längre(ring och kolla), blodpulver gör att det binder som satan och löser långsamt så var försiktig med mängden.
                  Krökta spön knarrande rullar och linor spända som fiolsträngar, då lever man gott....
                  www.solskensmetarna.se

Kommentera

Det är skit-olika. Jag har använt foder som knappt binder när det är blött ens. Och även haft foder som knappt behövs fuktas.

Köpt utan snäckskal iallafall...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 972 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76