varför utan snäckskal?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ströbröd Vs Vatten
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av sonicboom Visa inläggvarför utan snäckskal?
Snäckskalen är där för att hjälpa hönsens kalkproducering till äggen.
Kommentera
-
Ströbröd...
Ofta har rent ströbröd en tendens att suga snabbt och mycket vatten vilket kan resultera i bollar som är som betong.
Jag silar alltid allt mitt mäst i ett finmaskigt galler. Finns att köpa i de flesta fiskebutiker. De är oftast utformade så de passar mäskhinken vilket är kalas. Efter att du fått ett luftigt och fint mäsk kan du försiktigt blanda ner det du vill. Majs, hampfrön etc. Det kan även vara ide att mörka ner mäsket beroende på vatten.
Ps, swedbait säljer mäsket sutarkung som har fungerat fint för oss. Det är ett ganska tungt mäsk så var försiktig med vattnet.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Highman Visa inläggUndvik ströbröd då det binder för bra. Köp riktigt mäsk som tidigare föreslagits.
Kommentera
-
"Riktigt mäsk"
Instämmer att i de flesta mäsk är ströbröd en stor det av innehållet. Men i en balanserad form. Ett feedermäsk jämfört med ett grundmäsk uppför sig helt olika vid kontakt med vatten.
Instämmer med highman att ett färdigt mäsk är det bästa. Jag blandar nästan aldrig mina egna mäsk (tävlingsmete)utan startar med en bra blandning beroende på ändamål. Generellt tycker jag swedbaits mäsk har bra kvalite/pris. Favvoriterna kommer från Marcel. Mest för att vi uteslutande köper från swedbait. Även andra namnkunniga märken typ sensas är för det mesta bra.I har i år har vi dock använt ströbröd som bas i vårt karpmäsk på vanligt och det funkar fint. Om man är lite försiktig med vattnet. Detta mest för att jag hade 20 kg ströbröd som blivit stående i säcken några år pga ovan nämna anledning.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg"Riktigt" mäsk innehåller iofs ströbröd...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Highman Visa inläggNu märker du ord. Tror alla vet vad jag menar. http://www.finaxbrod.se/images/produ...0_strobrod.jpg
Nej jag märkte inte ord. Skrev bara så för att den som startade tråden inte ska tro att det inte är ströbröd i färdiga blandningar.
Men det är det ju. Bara att de är färdigblandade.
Vill man kan man ju blanda exakt likadana själv.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Nån söderut som metar fortfarande så här på hösten? ^_^
Har tre st prototypflöten om någon vill...1 Foto-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-10-20, 14:20 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
|
29 svar
5 025 visningar
0 gillar