tack limnos det var en bra länk.botten är slam som har packats löst.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
karp fiske i botten lös sjö..
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av limnos Visa inläggHär finns en beskrivning på hur det kan se ut. Jag har fått några karpar på sådan uppsättning, men tycker det går lika bra att köra med en lite längre tafs.
Känns lite som att karpen borde känna motståndet av huvudlinan innan den boltar, med ett sånt tackel. Men det kankse den inte gör.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av limnos Visa inläggChod-rig kallades förr för silt-rig, men någon (Terry Hearn?) lanserade ett eget namn på den som blivit poppis. Det är som helikopter-varianten, fast tafsen tillåts glida upp och ned på "tubingen".
På en chod-rig kör man korta tafsar (3-5 cm) som fiskas med flytande beten, ofta pop-ups. På detta sätt lyfts hela tafsen rakt upp ovanför leadern. Tafsen tillåts inte alls att glida utan fästs mellan två gummi-beads ganska högt ovanför sänket, 50-100cm... spelar då ingen roll hur mjuk botten är, betet "poppas" upp en tafslängd (3-5cm) från botten.
Chod-rig är alltså en version av helikopter-rig, men med kortare tafs och "poppat" bete...
Men dagens tips blir att fästa en vit garntråd i sänket och en meter upp längs leadern. Efter att man kastat ut kan man snabbt veva in och ser hur mycket av garntråden som blivit brun... så djupt sjunker sänket ner... sen tillverkar man tacklet utifrån det.Gädda, karp och sutare... all the way!
Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!
Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar
Kommentera
-
Ursprungligen postat av grindpalm Visa inläggMen dagens tips blir att fästa en vit garntråd i sänket och en meter upp längs leadern. Efter att man kastat ut kan man snabbt veva in och ser hur mycket av garntråden som blivit brun... så djupt sjunker sänket ner... sen tillverkar man tacklet utifrån det.Small carp, big carp, rare carp, different carp, wild carp, difficult carp, and then just carp again...
Kommentera
-
En chod rig kan man fiska på flera sätt. Så Grindpalm du har iofs. rätt.
Man kan fiska en chod rig fast och halv fast kan man säga typ glidande en bit. Bottenbete funkar utmärkt.
Antingen låser man fast tafsen med ett gummi på varje sida eller fiskar man med endast ett gummi dvs. sänket i botten sen tafsen glidande och gummistoppet så långt upp som man vill ha det. (Tänk på att tafsen måste kunna glida förbi gummistoppet om linan går av annars blir det ingen säker rigg). Fördelen är att man får bort sänket från betet, man kan inte fiska med linan klippad då försvinner funktionen när det tar stopp i utlägget och tafsen åker ner mot blyet vilket den inte ska göra. Nackdelen är väl att man inte kan spänna upp linan alls mycket, man kan inte fiska ex. en svacka i botten då huvudlinan ligger över botten och betet hänger under. Så ska man anv. sig av en chod rig måste man veta hur botten är där man fiskar.
PVA sticks ska man anv. sig av annars är det väldigt stor risk för trassel, och som Grindpalm skrev korta tafsar är det vanligaste man använder sig av men det går även med längre ska jag gissa så inte längre än 10cm.
Ta en titt på Korda 6 där det är med gästfiskare som anv. sig av just chod rig där förklaras och man kan själv se för och nackdelar och hur det är tänkt att riggen ska fiskas.
Korda har även en färdig chod rig i deras sortiment.
Enklast är att köra lättare bly ev. pva påse, längre tafs (mjukt tafsmaterial) och ett balanserat bete på en vanlig boltrig. Knyt som någon tidigare nämt lite vitt garn i blyet så ser du hur långt det åker ner i dyn.Senast ändrad av Andersson1; 2007-08-27, 19:33.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Andersson1 Visa inläggNackdelen är väl att man inte kan spänna upp linan alls mycketGädda, karp och sutare... all the way!
Kommentera
-
Grindpalm: Det finns olika varianter på samma tema. Vissa kallar allt för chod-rig, andra allt för silt-rig, andra blandar. Jag har 2 år av Crafty carper hemma om du vill läsa(!) och få dig olika varianter(och olika namn) till livs! Sg - bättre än karp som blir förvarnad med lite motstånd än en som inte hittar betet."A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709
Kommentera
-
Ursprungligen postat av limnos Visa inläggGrindpalm: Det finns olika varianter på samma tema. Vissa kallar allt för chod-rig, andra allt för silt-rig, andra blandar. Jag har 2 år av Crafty carper hemma om du vill läsa(!) och få dig olika varianter(och olika namn) till livs! Sg - bättre än karp som blir förvarnad med lite motstånd än en som inte hittar betet.Gädda, karp och sutare... all the way!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av limnos Visa inläggGrindpalm: Det finns olika varianter på samma tema. Vissa kallar allt för chod-rig, andra allt för silt-rig, andra blandar. Jag har 2 år av Crafty carper hemma om du vill läsa(!) och få dig olika varianter(och olika namn) till livs! Sg - bättre än karp som blir förvarnad med lite motstånd än en som inte hittar betet.
aa det var så jag tänkte medEn kompromiss helt enkelt!
Kommentera
-
Säger bara en sak till "bottenlösa sjöar" BAJSSJÖAR! Jag har varit ute en helg nu och sett fisk hela tiden. Jag skojjar inte, när jag säger att jag i lördags kunde se 4-5karpar samtidigt över en del av sjön. Och jag kunde när som helst hitta en karp. De simmade runt med ryggen ovanför, eller strax under ytan och retade mig till närmast vansinne.
Hur som helst, den sjön är dyig. Hur dyig vet jag inte men den är dyig! Jag testade nu i helgen, Safety rig med lång tafs (ca 30 cm) Helikopter rig, och Zig rig som ett wildcard under dagen.
Första natte, backdrop på Safety rigen. när jag kom fram till spöt (rätt snabbt) var swingern i botten och ingen fisk vid mothugg.
Andra natten, lite lamt run på helikopterrig, swingern gungade fortfarande när jag lyfte spöt, men nej. Ingen fast fisk.
Jag tror jag hade fått betydligt fler hugg om jag insett hur mkt fisk det verkligen är i sjön i förväg (mängden mäsk) Men det stör mig att riggarna inte funkar som dom ska för mig. (än)
Nästa pass ska jag fanimej mäta djupet på dyn. Och gå därefter. Börjar bli trött på att bomma i en sjö som kokar av karp...
Edit: Helgen var ju inte bortslösad, det var grymt kul att se så mkt karp på nära håll och simma i par osv. Synd att man inte hade systemkamera med teleobjektiv
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Nån söderut som metar fortfarande så här på hösten? ^_^
Har tre st prototypflöten om någon vill...1 Foto-
2024-10-20, 14:20 -
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Blev en harr ikväll och permiärtestade centerpinrullen, en gammal rulle (sovjetisk tillverkad 1985 )...1 Foto
-
2024-08-14, 19:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
|
29 svar
4 963 visningar
0 gillar