Hur länge till på hösten är det värt att meta sutare? Eller är det kanske redan för sent? Ni som kan det här, hur ligger det till?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ska jag ge upp?
Collapse
X
-
Skulle tro att det går att fiska dem hela året. Det gäller bara att ha rätt taktik. Eftersom jag är lat och framför allt tävlar har jag bara fiskat sutare mellan maj och september. Är med andra ord inte rätt man att förlita sig på till 100%, knappt 99%
Men om man går efter vad som brukar funka så borde man mäska mindre, ha mindre beten och fiska tight (alltså koncentererat). Gärna mörkt mäsk, på gränsen till svart. Använd en lite mindre feeder till att mäska med. Skulle testat att ha 20% starkt doftande mäsk och blanda ut det med matjord/lera. Ha i några klippta maskstumpar och/eller döda maggotar.
På tal om att fiska hela året: Jag är skeptisk till, vad jag tror är skrönor, historier om att sutare går i dvala. Jag tror de skulle gå att fiska från is. Även karp. Vad tror ni andra?Mete framför allt!
www.Metetorget.com
Kommentera
-
Finns ju folk som tagit karpar på isen så. Jag tror inte heller att de går i dvala. Rudorna bildar ju alkohol för att inte bli infrysta.Ursprungligen postat av benste Visa inläggSkulle tro att det går att fiska dem hela året. Det gäller bara att ha rätt taktik. Eftersom jag är lat och framför allt tävlar har jag bara fiskat sutare mellan maj och september. Är med andra ord inte rätt man att förlita sig på till 100%, knappt 99%
Men om man går efter vad som brukar funka så borde man mäska mindre, ha mindre beten och fiska tight (alltså koncentererat). Gärna mörkt mäsk, på gränsen till svart. Använd en lite mindre feeder till att mäska med. Skulle testat att ha 20% starkt doftande mäsk och blanda ut det med matjord/lera. Ha i några klippta maskstumpar och/eller döda maggotar.
På tal om att fiska hela året: Jag är skeptisk till, vad jag tror är skrönor, historier om att sutare går i dvala. Jag tror de skulle gå att fiska från is. Även karp. Vad tror ni andra?
Kommentera
-
Vet folk som fått sutare i strömvatten på pimpel, men antagligen undantaget i "inga regler utan undantag".Ursprungligen postat av benste Visa inläggSkulle tro att det går att fiska dem hela året. Det gäller bara att ha rätt taktik. Eftersom jag är lat och framför allt tävlar har jag bara fiskat sutare mellan maj och september. Är med andra ord inte rätt man att förlita sig på till 100%, knappt 99%
På tal om att fiska hela året: Jag är skeptisk till, vad jag tror är skrönor, historier om att sutare går i dvala. Jag tror de skulle gå att fiska från is. Även karp. Vad tror ni andra?sigpic
Kommentera
-
Saken är som den att forskningen säger att metabolismen inte funkar för de flesta arterna på vintern. Eftersom fisken inte kan tillgodose sig födan så slutar den mer eller mindre att äta. Lik förbannat kan man få dom att hugga. Ofta pga av huggreflexer troligtvis.
Kommentera
-
meta annatUrsprungligen postat av GlennHysén Visa inläggfår mäska sparsamt då, känns lite lätt deprimerande att behöva ge upp det älskade metet bara för det blir kallt. förstår inte riktigt hur man ska klara sig... men men, får väl börja planera inför nästa år
finns ju andra arter som är bättre att fiska vid lite kallare vatten. Mört och Sik tex. Eller predatorer om du vill fiska det.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
656 svar
48 644 visningar