Vilken forskning då?! Någon sådan har jag inte lyckats hitta!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ska jag ge upp?
Collapse
X
-
Kolla om du hittar något på SLU det var dom som lärde oss det.Ursprungligen postat av limnos Visa inläggVilken forskning då?! Någon sådan har jag inte lyckats hitta!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av limnos Visa inläggSäker på att de sa "inte fungerar" - de sa inte att den går långsammare eller är mindre effektiv eller liknande?
Om inte jag missminner helt så sa dom att den inte funkar under viss temperatur för vissa arter, ja.
Kommentera
-
Jag får ivf sutare i mörtstuga under vintern och av de jag fått så har alla ätit bra av mäsket och varit runda. Får även ruda i det vattnet under vintern(de är också runda och fina av mäsket). Så iom att de äter i min mörtstuga borde det även gå att fiska riktat efter dom. Sen kan man fråga sig om det verkligen är värt den uppoffring och tid det förmodligen tar för att fånga kräken när andra arter garanterat nappar bättre?!Ursprungligen postat av benste Visa inläggSkulle tro att det går att fiska dem hela året. Det gäller bara att ha rätt taktik. Eftersom jag är lat och framför allt tävlar har jag bara fiskat sutare mellan maj och september. Är med andra ord inte rätt man att förlita sig på till 100%, knappt 99%
Men om man går efter vad som brukar funka så borde man mäska mindre, ha mindre beten och fiska tight (alltså koncentererat). Gärna mörkt mäsk, på gränsen till svart. Använd en lite mindre feeder till att mäska med. Skulle testat att ha 20% starkt doftande mäsk och blanda ut det med matjord/lera. Ha i några klippta maskstumpar och/eller döda maggotar.
På tal om att fiska hela året: Jag är skeptisk till, vad jag tror är skrönor, historier om att sutare går i dvala. Jag tror de skulle gå att fiska från is. Även karp. Vad tror ni andra?
Kommentera
-
Jag pluggar inte längre och vill helst inte kontakta dom alls :SUrsprungligen postat av limnos Visa inläggOk. Låter skumt. Jag skulle pressa dem på referenser om jag var du.
Kommentera
-
Tankebana (har inga som helst vetenskapliga belägg);
Om en arts, säg sutare/karp/ruda, metabolism går ner till nästan noll under vintermånaderna, hur är då återhämtningen efter att ha blivit fångad?
Gädda/gös/aborre är ju aktiva under isen o bör ju därmed ha en bättre återhämtningsförmåga...
Det finns ju en skön gråzon i moral-diket här...[FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
-Ta med skräpet hem.
-Var ödmjuk.
-Njut. Sluta hetsa o stressa.
-En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]
http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...
Kommentera
-
Det är ju bara hypoteser nu som sagt, men när det är så kallt så kanske inte fisken gör av med lika mkt energi vid drillning. Vilket isåfall bör göra att den är piggare vid återutsättning. Sen är vattnet mer mättat på syre än på sommaren i allmänhet. Dock brukar de arterna som du skriver klara sig rätt bra i syrefattigt vatten.Ursprungligen postat av KnudorFnugelfufen Visa inläggTankebana (har inga som helst vetenskapliga belägg);
Om en arts, säg sutare/karp/ruda, metabolism går ner till nästan noll under vintermånaderna, hur är då återhämtningen efter att ha blivit fångad?
Gädda/gös/aborre är ju aktiva under isen o bör ju därmed ha en bättre återhämtningsförmåga...
Det finns ju en skön gråzon i moral-diket här...
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
656 svar
48 829 visningar