Feeder-mäsk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Feeder-mäsk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Feeder-mäsk

Efter många bra tips i method-mixtråden ställer jag en fråga om feedermäsk.

Feedermäsket skiljer ju sig från "vanligt mäsk" genom att det (enligt tillverkaren) håller sig på feedern för att sedan "explodera" vid nedslaget.

Nu kommer då frågan: Vad blandar jag i det "vanliga mäsket" för att göra om det till feedermäsk?

Polenta har ju en kraftig uppsprickandeeffekt. Kan jag blanda i det? Och i så fall i hur stor proportion till mäsket.

Frågan ställs då jag har en stor del "vanligt mäsk" och butikerna i Helsingborg erbjuder inget mäsk så jag kanske får stuva ihop feederblandningar själv.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

sen har ju alltid partiklar som majs och hampa en uppsprickandeeffekt
    På jakt efter 15+

Kommentera

Ett stort moln, jättesmarrigt för alla småfiskar som kommer vallfärda från sjöns alla hörn och sedan inte låta krokbetet vara ifred en sekund, kanske passar tävlingsnissar, men som "specimenmäsk" är det nog inget för mig.

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg

Feedermäsket skiljer ju sig från "vanligt mäsk" genom att det (enligt tillverkaren) håller sig på feedern för att sedan "explodera" vid nedslaget.

Nu kommer då frågan: Vad blandar jag i det "vanliga mäsket" för att göra om det till feedermäsk?

Polenta har ju en kraftig uppsprickandeeffekt. Kan jag blanda i det? Och i så fall i hur stor proportion till mäsket.

Frågan ställs då jag har en stor del "vanligt mäsk" och butikerna i Helsingborg erbjuder inget mäsk så jag kanske får stuva ihop feederblandningar själv.
      sigpic

Kommentera

Du var lite väl kategorisk

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
        Ett stort moln, jättesmarrigt för alla småfiskar som kommer vallfärda från sjöns alla hörn och sedan inte låta krokbetet vara ifred en sekund, kanske passar tävlingsnissar, men som "specimenmäsk" är det nog inget för mig.
        Mäsket är ju också en bärare av partiklar. Jag vill ogärna att mäsket inte löses upp och att partiklarna då stannar kvar inne i feedern till ingen nytta (vilket hänt mig vid vissa mäskblandningar).

Mäsket gör att småfisken lockar in större fisk som kan ta de större partiklarna. Sen när den stora fisken kommit in kan man ju byta till tyngd istället för feeder och loosefeeda (om avståndet är tillräckligt litet). Annars så får man fylla feedern med partiklar + baitbinder.

Sedan så spelar ju betets storlek in på om småfisk kan gnaga av det eller ej.

Jag är varken specimenkille eller tävlingsnisse. Men mitt fiske är helt klart mer åt specimenhållet...

Kommentera

Att blanda mäsket så torrt att det precis går att använda i feedern hjälper också för att få det att släppa tidigt
          Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

Ursprungligen postat av Dalis Visa inlägg
            Att blanda mäsket så torrt att det precis går att använda i feedern hjälper också för att få det att släppa tidigt
            Fast är inte risken att det frigörs i ytan?

Kommentera

Fast är inte risken att det frigörs i ytan?
              Är det alltför torrt finns ju den risken. Det gäller att få till fuktigheten precis nog för att det ska följa med feedern ner men inte mycket mer.
              Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

Hampa, småfröer, vitt ströbröd(som bara är lite blött), har en grym uppsrickningseffekt. Polenta borde också funka! Om du vill slippa använda dig av småingredienser, så kan du köpa ett mäsk med mye hampa lr småfröer i. Använd kanske 1/4 av det i ditt tilltänkta feedermäsk. Har som sagt en grym uppspricknigseffekt, då kan du också blöta mäsket lite mer(bra för lite djupare vatten). Men kom ihåg att inte överfukta!

Nu svävar jag ut lite...

Ett ÄNNU mer explosivt mäsk kan också användas senare inpå fiskepasset lr om fisket har dött ut... Det brukar dra in fisk på platsen igen(även om småfisk också hakar på, men dessa kan du oftast mätta med lite extra partiklar). Du kan ju också prova att boosta feedern, maggotfeedern lr speedfeedern med diverse sprayer, brukar också ge ett par extra fiskar. Bombsänke använder jag ofta när fisken är skygg. Problemet är ju då att få ut någon sorts mäsk/partiklar till platsen. Loosfeedning är en bra variant, men passar sällan i de vatten jag fiskar i...! Jag brukar använda mig av maggot/speedfeeder. Oftast är ju fisken där, försök å ändra diverse "inställningar" för att ge maximal utdelning. Ingen sleeping feeder!!

Såhär brukar en fiskesession se ut för mig i ett ganska så djupt vatten där fisken är ganska skygg:

Grundmäskning med ca 3-10 medium bollar och 3 mindre bollar som är hårdare kramade för att få olika uppsrickningseffekter. Grunden vill jag ha för att ge en bulk på fiskeplatsen och för att jag inte vill undehållsmäska med mäskbollar. Grunden baserar jag beroende på vädret dagarna innan & dagens väder, samt hur mye fisk jag tror är inne på platsen.

Börjar med ett lätt bly, 8gr brukar funka. Eftersom fisken kommer, kan ju ta ett tag ibland, så försöker jag få ut något levande bete på platsen. Maggot brukar tilltala dom arter jag är ute efter, samt att det är det mest ekonomiska för mig. Använder mig av den minsta speedfeedern som jag kan använda på platsen. Fortsätter med den tills jag känner att det dör ut lite, boostar feedern lr betet. Byter ofta till bomb sedan. Och sådär kan det fortgå under passet. Efter nån timme, kanske 3 så kan det va dax och prova ett ännu mer explosivt feedermäsk lr att grunda upp igen.

Det va lite hur jag brukar utforma mina pass....

Ditt fiske beror lite på hur just du vill utforma ditt fiskepass - match, specimen är så nära, men ändå så långt ifrån varann. Men det ovanämda kan absolut användas till båda stilarna!

/Johan
                [FONT="Palatino Linotype"]Speci-Matcher[/FONT]

Kommentera

Tack för utsvävningen...

Skriv lite till... lägg till bilder och vips så kan du skicka Bargman en riktigt najs artikel.

Synd att lägga sådan info i enbart "min" sketna tråd...

Kommentera

Hrmmm, Jag skrev världen doktorsavhandling på ämnet igår. Men det det kom inte med För dålig kvalité kanske

Odde, det var klokt sagt om Specimen och tävlingsmete.

Vill bara ta ur Flodeban villfarelsen att det finns tävlingsmetare som försöker fånga småfisk på feeder Inga framgångsrika i alla fall. Det finns betydligt bättre sätt att vinna tävlingar på när det kokar av småfisk. När man feederfiskar på en tävling gäller det till 90% att attrahera och "sortera ut" så att man fångar stor fisk. För specimenmetet gäller det kanske att ta det ytterligare ett steg till. Mäskar man rätt och mycket kommer det förr eller senare stor fisk. Stor fisk tränger undan småfisken. På lite grundare vatten märks det direkt. Det gäller bara att vara ihärdig och kasta om och om igen om det är mycket småfisk inne. Jag tror att det ofta är effektivare än att vänta ut med en degklump för att undvika mindre fisk.

I vilket fall, det gäller att testa sig fram. Snabbt uppsprickande mäsk kan vara effektivt i feedern. T.o.m i väldigt djupa vatten. Framför allt om det är kallt och svårfiskat. När man inte vill övermäska den lilla "spot" där feedern hamnar. Det gäller att testa sig fram. Funkar i vissa vatten. Inte i andra. Personligen använder jag mest mäsk som inte spricker upp helt och hållet vid nedslaget men som sedan spricker upp snabbt.

Jag använder sällan blandningar som marknadsförs som feedermäsk. Jag kör med VIP, Xtasy bream eller Extra bream (torrt). Undantager är VDE feedermäsk utvecklat av Jan V D Schendel. Blandar mäsket lite torrare eller så överfuktar jag det. Det senare att föredra om tror att det kan bli mycket småttingar på plats. Ibland blandar jag i Coco Belgium (kokosmjöl) om det är extra kallt och segt fiske. Blandar gärna in vanillin om det är djupt. Som allt socker binder lite med spricker upp snabbt som ögat i vatten. Även bra när man skjuter mäsk.

Det viktigaste av allt vid feederfiske är som sagt att kasta om och om igen. Max 5 min utan napp. Låter kanske jobbigt. Det är det också. Men lata metare fångar sämre. När det börja nappa så lägg i mer och mer mat (majs, hackad mask,pellets, maggots, casters etc). Får man fart på fisket slutar det oftast med att man fyller feedern med mat och bara pluggar ändarna med mäsk. Då får man inte har för uppsprickande mäsk. Är det riktigt mycket stor fisk och de tömmer platsen på mat, vilket de gör på en kvart, drar vidare.

Jag brukar ha två 2 pints beteslådor. En med mäsk och en med beten. I den ena klipper jag i mask. Sedan lägger jag i majs, döda maggotsar, casters, pellets etc. När jag fyller feedern tar jag först och trycker beten i feedern. Sedan pluggar jag den i mäsklådan. På så sätt vet jag att betena kommer ner där jag fiskar (förutsatt att inte pluggningen är för uppsprickande).

Ett väldigt effektivt bete i feedern är döda maggots. Dels kryper de inte iväg. Dels älskar fisk och de får arbeta lite för att få i sig dem. De blir helt enkelt inte lika lätt mätta som med t.ex majs/pellets. Funkar ypperligt på id, sutare och brax. Jag fryser in maggots i små flaskor. Små Tropicana flaskor är bra. Fyller dem med maggots och sedan med vatten. In med dem i frysen. Tinar på någon timme om man lägger dem utan kork i vattnet. Fryser man dem i vatten ser de lika fräscha ut som levande maggots. Inte långa mörka. Kanske inte spelar roll men jag har fått för mig det. 0,5 liter brukar räcka per pass.

Maggot är dyra i Svenska butiker. Därför är det bra att kika i tävlingkalendern på Metetorget.com. På de större tävlingarna kan man köpa maggots för 80kr/liter. När det är en tävling i närheten så beställer man några lite och fryser ner dem.
                    Mete framför allt!
                    www.Metetorget.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                    686 svar
                    50 548 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                    17 svar
                    1 862 visningar