Ett runt sänke som bilden i första inlägget borde bolta riktigt bra då i princip hela sänkets vikt kommer på en gång och fisken hinner inte känna onödigt motstånd innan själva bolten ocg hinner då inte spotta betet. Eller?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bombsänke till karp och annat.
Collapse
X
-
-
Right on target, Captain!Ursprungligen postat av Konkwista Visa inläggEtt runt sänke som bilden i första inlägget borde bolta riktigt bra då i princip hela sänkets vikt kommer på en gång och fisken hinner inte känna onödigt motstånd innan själva bolten ocg hinner då inte spotta betet. Eller?
(Men jag antar att tillverkae av grippa-leads och annat skoj försöker få oss att tro att deras sänken verkligen sitter som gjutna i dyn och därmed boltar ännu bättre)
Ända negativa är ju att bombsänkena är så okamoflerade (om nu botten är hård). Tänkte sänka ner dem i golvlack och sedan i jord eller grus... ett hett tips om man inte vill punga ut med dyra slantar för extremt kamoflerade sänken från landet där vissa sjunger "God Save the Queen".Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2007-10-31, 21:45.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Så lätt som möjligt
Jag skulle köra 25-30 gram. Braxen är lite "tunn i skinnet" vid munnen till skillnad från karp och sutare. Man behöver således (vilket härligt ord) inte överdriva med vikten.Ursprungligen postat av Dabilur Visa inläggHej!
Tänkte bryta in eran djupa diskussion om formen på sänken...
Vad använder ni (skulle använda) för vikt på sänken till Brax på en boltrigg?
/D
PS För guds skull... vilken form på sänket skulle ni föreslå? Gärna uttömmande svar som inkluderar olika bottentyper (läs densitet på själva substratet), bottenstruktur, ström och vattentemperatur! DS
Till karp kan faktiskt 40 gram funka men jag tror att man tenderar att ha grövre sänken än så så att boltningen blir 120%-ig... det är ju svårare att få en karp att nappa än sutare eller braxen så man vill vara på den säkra sidan att den sitter som gjuten!
sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Ähvafan varför ska man mesa med tyngden på Boltbraxen ?jag skulle köra ett sänke runt 120g,de ligger rätt bra där de strömmar lite
Keep talking about me, You are just making me famous..
MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
www.Sk-fiskpinnen.com
Kommentera
-
Du har förmågan att skoja till det ordentligt, du!Ursprungligen postat av Jimmiee Visa inläggÄhvafan varför ska man mesa med tyngden på Boltbraxen ?jag skulle köra ett sänke runt 120g,de ligger rätt bra där de strömmar lite
sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
När jag försökt bolta sutare så har sånna tunga sänken varit helt värdelösa iallafall. Känns som sutaren släpar sänket i botten efter sig för att den inte riktigt pallar lyfta med hela den tyngden i läppen. Har i princip tappat varenda fisk under fighten. Medans lättare sänken kring 60-70 gram har fungerat hur bra som helst.Ursprungligen postat av Jimmiee Visa inläggÄhvafan varför ska man mesa med tyngden på Boltbraxen ?jag skulle köra ett sänke runt 120g,de ligger rätt bra där de strömmar lite
Sen kör man väl ofta mindre bete till Brax och sutare än karp. Mindre bete, då kan man ha mindre krok, och då kan man ha mindre sänke, juDet är dagens härliga sanning!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
656 svar
49 110 visningar