Vikter.....Blya...flöte.....
Många fuliga trix finnes.......blya rätt som står....kan funka....
Det beror på vilket Art faktiskt.........sarv, mört, o du kan blya så det flyter...nappen syns..... Brax, Id, sutare, Ruda...överblya med ett indikatorbly.....när nedersta blyet ex ett BB ligger på botten ligger flötet rätt men om fisken lyfter betet och indikatorblyet stiger flötet eller vandrar i sidled....stor fisk kan dra iväg med flötet oxå!!!! Mecka dig fram i en avklipps Pet-flaska......Lycka till!!!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vikter
Collapse
X
-
Ang. vikter.
Vikta så att du tycker flötet ger bra indikation och skit i vad som står på flötet. De flesta flötena avviker lite från normen och fiskas bättre om man viktar annorlunda än vad som står tryckt på dem.
Om du inte metar på botten måste du t. ex. ta hänsyn till betets vikt etc.
Prova dig fram, så litar du mer på tacklet än om du gör på ett visst sätt bara för att nån "guru" sagt att det ska vara så.
Ifrågasätt allt!!!!!
Lämna en kommentar:
-
Beror på vilken flöt-modell du använder.
Sitter flötet fast på linan, med t. ex. slang, tycker jag att du skall ha ett litet sänke en decimeter från kroken, och resten av sänkena en bit ovanför med några centimeters mellanrum.
Har du glidande flöte kan du sätta ett litet sänke som glidstopp, men då kan du inte veva in längre än metdjupet.
Annars är en stoppknut bra, då kan du veva in längre om du metar djupt. Krävs många sänken brukar jag sätta dessa två och två med några centimeters mellanrum, förutom ett mindre sänke en decimeter eller två från kroken. Mycket beror på vilken nappindikation du vill ha, om du metar på botten eller inte.
Man kan alltid experimentera i ett välfyllt badkar och se hur flötet uppför sig vid olika nappsituationer.
Använd gärna fler mindre sänken än få stora. De stora är svårare att fästa på tunna linor och börjar glida.
Om du inte vill skada linan så trä på slangbitar på linan innan du knyter på kroken och fäst sänkena över dessa.
Finns mycket att lära inom detta område och jag tror inte något sätt är direkt universelt. Detta beskriver hur jag gör.
Andra kanske vet bättre? Förslag?
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
656 svar
49 485 visningar