Jag måste bara fråga: hur veterinärkollar man maggots, samt hur kan man avla på dessa krypande larver?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
köpa maggots hos odlaren
Collapse
X
-
Tack för förtroendet Odde
Men det är precis som du säger. På senare tid har det varit problem med att få mask därifrån. Jokers tar de mest hem till särskillda tävlingar. Typ VM-kval och så.
Avelsmaggots frågade Pasavis om. Man får inte dra paralleller till häst-, hund- eller annan rasavling. Det jag lite slarvigt benämnde som avelsflugor är de larver som man vet är från en riktig "maggotfluga". Dessa använder man när man startar upp en odling. En odling måste startas om då och då eftersom det nästan alltid smyger sig in andra flugor i odlingarna till slut. Ni kanske ha köpt maggots, från en icke namngiven svensk odlare, som dör och blir som skinpåsar? Eller maggots som blir svarta förkrympta saker när man gör casters av dem? Det är så det blir när det kommit in fulflugor i odlingarna.
En liten rolig historia om denne svenske odlare var att jag vart lite sur och ringde upp dem (för massor av år sedan) och klagade på att deras sk pinkies inte var pinkies utan små maggots som man tagit från maten i ett tidigt skede. Jag förstod att de inte hade en aning vad som var vad och till slut hävdade de att det var så kunderna ville ha det. Problemet med små maggots är att de flyter, inte är särkill livliga och dör för tidigt. Till skillnad från riktig pinkies som sjunker och lever hur länge som helst förvarade i en kyl.Mete framför allt!
www.Metetorget.com
Kommentera
-
Ursprungligen postat av benste Visa inläggTack för förtroendet Odde
Men det är precis som du säger. På senare tid har det varit problem med att få mask därifrån. Jokers tar de mest hem till särskillda tävlingar. Typ VM-kval och så.
Avelsmaggots frågade Pasavis om. Man får inte dra paralleller till häst-, hund- eller annan rasavling. Det jag lite slarvigt benämnde som avelsflugor är de larver som man vet är från en riktig "maggotfluga". Dessa använder man när man startar upp en odling. En odling måste startas om då och då eftersom det nästan alltid smyger sig in andra flugor i odlingarna till slut. Ni kanske ha köpt maggots, från en icke namngiven svensk odlare, som dör och blir som skinpåsar? Eller maggots som blir svarta förkrympta saker när man gör casters av dem? Det är så det blir när det kommit in fulflugor i odlingarna.
Ok, tack för svaren, men vad är pinkies?
och hur "gör" man casters? är det då man fryser ner dem?
/Yohan
Kommentera
-
Pinkies är mindre maggots kan man säga. Ser likadana ut typ, fast mindre.Ursprungligen postat av pasavis Visa inläggOk, tack för svaren, men vad är pinkies?
och hur "gör" man casters? är det då man fryser ner dem?
/Yohan
Casters är förpuppade maggots. Bruna puppor.
Kommentera
-
aa precis pasavis!!
bara vänta några veckor, när dem e bruna kan du frysa in dem en dag eller två, så dem dör o inte blir flugor, mycket bra bete till braxen t.ex.
/braxmax
Kommentera
-
Casters är bra till brax och vitfisk. Helt klart. Men det tar lite tid i anspråk och för att det skall vara lönt bör man ha minst en liter att odla på.
1) Fukta spånet maggoten är i lite lätt. De får bättre tyngd och minskar andelen floaters. Inte för mycket vatten. Då kryper maggoten iväg ur burken.
2) Låt maggoten ligga framme i hyfsat värme. Normal rumstemp. eller någon grad till är ok.
3) Låt maggoten gå igenom ett casters såll. Det är viktigt att "nätet" är så pass grovt att de maggot som inte är puppor lätt tar sig igenom. De som är kvar är puppor. Låt dem gå igenom flera gånger eftersom en hel del caster trycks igenom av de levande maggotarna.
4) Gör det helst morgon och kväll. Gärna oftare. Största delen av förpuppningen sker inom ett intervall av 2 dagar. Med det menar jag att när väl förpuppningen satt igång på allvar gör man de största skördarna inom några få dagar. Hur lång tid det tar innan det startar varierar. Beror på hur färska maggoten är värmen man förvaras i.
5) Förvara casters i kylen. I en påse som du suger ut luften ur. Eller i en liten hink med kallt vatten.
6) Före du fiskar fyller du burken med vatten. Dels håller de bättre. Del kan man ta bort ev. floaters.
Det går att frysa ner casters. Det har sina nackdelar och jag gör det endast efter en tävling eller ett fiskepass. Om du gör det så se till att tina dem långsamt när de skall användas. Det har visat sig att frysta caster spricker för minsta lilla press och börjar flyta. Desto långsammare man tinar desto tåligare verkar de små rackarna bli. Inte vetenskapligt bevisat men våra empiriska studier pekar ditåt
Jag brukar använda tinade till feeder och möjligen loose feeding i grunda vatten. Kramar man t.ex en boll med dem i spricker frysta casters (har jag lärt mig the hard way) och det gör bara änder och måsar glada.
Mete framför allt!
www.Metetorget.com
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
656 svar
49 407 visningar