Flötmeta gräskarp tips tack. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flötmeta gräskarp tips tack.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flötmeta gräskarp tips tack.

Som de stod i rubriken, ska testa meta gräskarp, har aldrig gjort de så om det är någon som har några tips att bjuda på så ge mig bara =)

vet inte så mycket om vattnet än så kan inte ge er någon hjälp alls på de viset... bara att de är ofiskad karp.

Beten tillvägagångssätt mm.

prova frilina och flytande bröd. kasta ut vittbröd på ytan, och när du ser att karparna börjat äta kan du försiktigt lobba ut en brödbit med krok i. borde funka. prova annars lite mer udda beten som tex torrfoder till hundar, har hört att även det ska funka.

är ingen karpmetare jag häller, men denna metod funkar till de flesta karpfiskar.

lycka till.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nenne Visa inlägg
      prova frilina och flytande bröd. kasta ut vittbröd på ytan, och när du ser att karparna börjat äta kan du försiktigt lobba ut en brödbit med krok i. borde funka. prova annars lite mer udda beten som tex torrfoder till hundar, har hört att även det ska funka.

är ingen karpmetare jag häller, men denna metod funkar till de flesta karpfiskar.

lycka till.
      Bra tips från Nenne. Som han säger, så är det viktigt att låta fiskarna få förtroende för maten och låta dom äta innan man försöker kroka dom. Har även hört att det ska gå att meta gräskarp med maskrosblommor! Jag tror att ytmete efter denna fisk är roligast. Själv har jag aldrig lyckats få en karp på ytmete då det varje gång blivit sabbat utav måsar som dyker på betet och därmed skrämt bort fisken.

På en varm sommardag ska det vara effektivt att meta karp på ytan, frilina är väl det bästa, om du inte metar på för stort avstånd förstås, då behövs någon form av controller-flöte. Många doppar brödbitarna i raps/majs/hampa/matolja för ökad flytkraft, men det fungerar även som en booster i smak och luktväg. Fetta gärna in linan så den flyter ordentligt men låt den sista biten närmast kroken vara ofettad så den biten sjunker, detta för att slippa ha en siluett av linan närmast betet som kan skapa misstankar från dessa misstänksamma fiskar.

Om det är i Stockholmstrakten och du vill ha en fiskekamrat så följer jag gärna med!
      !

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
      687 svar
      51 038 visningar
      1 gilla
      Senaste inlägg efc__
      av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
      17 svar
      1 881 visningar