Fodermajs...? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fodermajs...?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
    limnos har redan gett svaret, vill bara tillägga att det är viktigt med det han skriver.Torkade partiklar (hampa, majs osv) måste alltid kokas eller på annat sätt blötläggas. Annars kan fisken ta skada när den hamnar i magen.

Finns koktider osv av olika partiklar på till exempel screamingdelkims.com om jag inte har helt fel.
    SG. vadå måste alltid kokas,hur kan du säga så?

jag har fan aldrig kokat min fodermajs lr duvmix. jag har mina vintunnor och socker och salt.
    häller upp det på sommaren sen låter jag dom stå tills jag ska använda dom,

karpen har väl iaf en rakt tarmsystem så jag tror inte att det kommer att bli förstoppninge i dens mage,
    isf skulle nästan alla karpar hemma ha dött,

SG hur förklarar du det?

sen karpen kan inte smällta majsen lr några andra particklar på en ggr, dom skiter ut det och äter upp det minst en gång till.
    så om man mäskar med 20kg med majs tex. så har man i princip mäskat 40kg men spritt i sjön.

Men det ar ju bara vad jag tror, läxa upp mig om ni anser att jag har fel.

Kommentera

Varför ska det tilläggas, och vad baserar du det på?

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
      Det skall tilläggas att karp egentligen gillar mjukare beten men det gör ju tyvärr andra arter också.
      "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Hur bra tror ni fodermajs fungerar till Ruda, samt behövs det blötläggas/kokas längre tid (Ruda kanske föredrar lite mjukare korn?)

//Olof

Kommentera

Ursprungligen postat av Still Searching Visa inlägg
          SG. vadå måste alltid kokas,hur kan du säga så?

jag har fan aldrig kokat min fodermajs lr duvmix. jag har mina vintunnor och socker och salt.
          häller upp det på sommaren sen låter jag dom stå tills jag ska använda dom,

karpen har väl iaf en rakt tarmsystem så jag tror inte att det kommer att bli förstoppninge i dens mage,
          isf skulle nästan alla karpar hemma ha dött,

SG hur förklarar du det?

sen karpen kan inte smällta majsen lr några andra particklar på en ggr, dom skiter ut det och äter upp det minst en gång till.
          så om man mäskar med 20kg med majs tex. så har man i princip mäskat 40kg men spritt i sjön.

Men det ar ju bara vad jag tror, läxa upp mig om ni anser att jag har fel.
          Är du blind?

"måste alltid kokas eller på annat sätt blötläggas"

Kommentera

Ta en tunna/balja med lock. Fyll den ca 1/2 med torr fodermajs. Fyll upp till toppen med vatten. Socker och havssalt lite på kænsla.. Stæng locket, och låt den stå i solen minst 1vecka, eller tills dom skall anvændas. Lættare blir det inte, bara man har lite framførhållning. Nær det luktar magsyra/spya ær dom færdiga att anvændas.
            Nackdelen med att koka ær att skalet blir mjukt. Mkt større risk att det blir mat till annan fisk istællet før karp. Sitter också sæmre på håret om skalet ær mjukt. Børja med minst ett spø med fodermajs som krokbete, om du mæskat med det. Efter några napp, kommer du sætta fodermajs på fler spøn..
            Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Spya/sötäckligt är rätt lukt. Men luktar det bajs så ska man kasta bort det, för då har det ruttnat.

Om boilies tillverkades för att fånga karpar istället för karpfiskare så skulle de nog inte lukta jordgubb och vanilj!

Kommentera

Fodermajs

Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
                Spya/sötäckligt är rätt lukt. Men luktar det bajs så ska man kasta bort det, för då har det ruttnat.
                Gränsen mellan spy- å bajslukt är väldigt liten
                Beror kanske på luktsinne
                Senast ändrad av Plupp; 2009-03-25, 10:15.
                sigpic

Kommentera

Om ditt kräks och dina fekalier luktar lika så BÖR du söka läkarhjälp omgående.

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
                    Varför ska det tilläggas, och vad baserar du det på?
                    På att man får mer fisk

Skämt åsido. Missade källhänvisningen. Karpmetare på kontinenten och i england säger att man får mer fisk med mjuka beten. Soft hook pellets, mjuk majs etc. Många fryser t.ex ner sin vanliga majs eftersom den då mjuknar och ger mer fisk.

Jag har gjort samma sak sedan 99 (då det började stå om det i fiskepressen) med majs (fryst dem) och jag tycker att de ger klart bättre resultat även annan vitfisk. Kör mest med majs i mäsket och på kroken när jag fiskar brax skall tilläggas.
                    Mete framför allt!
                    www.Metetorget.com

Kommentera

Det ær ju annan vitfisk som braxen som man vill undvika.. Karpar ær grisar och æter allt och vad som hellst. Bara det inte hamnar i en braxenmage innan dom hittar det..
                      Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                      656 svar
                      49 506 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg efc__
                      av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                      17 svar
                      1 820 visningar