Har sett att vissa mäskar med fodermajs, och jag undrar om man ska göra nåt med dom innan man mäskar. Eller är det bara att slänga i dom?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fodermajs...?
Collapse
X
-
Lägg i blöt ett dygn eller två, koka sedan ca en halvtimme. Det går att ta upp ett korn, krossa det och kolla om det är torrt i mitten. Om det är torrt så är det bara att koka lite till.
Ett annat alternativ är att jäsa dem. Låg dem stå i blöt i en tät tunna i veckor (gärna i solen - det måste vara hyfsat varmt!). Mata med socker då och då. Se till att alla korn är täckta av vatten hela tiden, annars är det stor risk att det börjar mögla. Om sockret tar slut så riskerar kornen att börja ruttna. Även där kan du ta upp ett korn och kolla om det är torrt i mitten eller inte. Om processen lyckas så luktar det alltid lite söt-äckligt. Börjar det lukta dålig tandhygien så har kornen ruttnat, och bör slängas."A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709
-
limnos har redan gett svaret, vill bara tillägga att det är viktigt med det han skriver.Torkade partiklar (hampa, majs osv) måste alltid kokas eller på annat sätt blötläggas. Annars kan fisken ta skada när den hamnar i magen.
Finns koktider osv av olika partiklar på till exempel screamingdelkims.com om jag inte har helt fel.
Kommentera
-
Har hört talas om ett trick som jag inte provat: koka upp vatten och lägg i fodermaj tillsammans med det heta vattnet i en bra isolerad kylbag. Efter ca två dygn skall det vara klart. Misstänker att man måste vara noga med att inte ta för lite vatten (se suger upp en hel del) och att man bör vara noga med att de är genomkokta. Annars får man slå på nytt vatten och vänta någon dag till.
Är det någon på forumet som kör denna metod?Mete framför allt!
www.Metetorget.com
Kommentera
-
Det funkar säkert. Frågan är bara varför man skulle göra så :P Går ju mkt snabbare att koka det helt.Ursprungligen postat av benste Visa inläggHar hört talas om ett trick som jag inte provat: koka upp vatten och lägg i fodermaj tillsammans med det heta vattnet i en bra isolerad kylbag. Efter ca två dygn skall det vara klart. Misstänker att man måste vara noga med att inte ta för lite vatten (se suger upp en hel del) och att man bör vara noga med att de är genomkokta. Annars får man slå på nytt vatten och vänta någon dag till.
Är det någon på forumet som kör denna metod?
Kommentera
-
Hemma hos mig går det snabbare att bara koka upp vatten.Ursprungligen postat av Sg Visa inläggDet funkar säkert. Frågan är bara varför man skulle göra så :P Går ju mkt snabbare att koka det helt.sigpic
Kommentera
-
Naturligvis går det snabbare att kokaUrsprungligen postat av Sg Visa inläggDet funkar säkert. Frågan är bara varför man skulle göra så :P Går ju mkt snabbare att koka det helt.
Det var för att slippa ha ett långkok man gör så samtidigt som betena aborberar mera väska och blir mjukare.
Skall man ha det till karp behöver man inte koka så länge. Karp som klarar av att käka hårdare saker ocn då undviker man att mäsket käkas upp i ett nafs. Det skall tilläggas att karp egentligen gillar mjukare beten men det gör ju tyvärr andra arter också.
Min erfarenhet är att man får koka dem bra mycket längre om du vill ha dem bra till andra firrar som brax och sarv t.ex. Men det var ett tag sedan jag använde fodermajs skall erkännas.Mete framför allt!
www.Metetorget.com
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
656 svar
48 824 visningar