Liten mörtbit på kroken = ingen mört? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten mörtbit på kroken = ingen mört?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Liten mörtbit på kroken = ingen mört?

Tjena!

Då jag har ganska nära till en grund liten sjö så drar jag iväg och metar ibland. Mest med mask och maggot.

Sjön innehåller väldigt mycket mört, men även en del abborre och gädda.
    Dock så får jag 9 av 10 gånger en mört på kroken.

Har provat att meta med hel mört, både levande och död för att locka abborrarna och gäddorna till hugg. Dock utan resultat.

Såg på en film om abborrfiske att man kan skära ut bitar av färsk mört och sen meta med, vilket åtminstone i filmen gav endast och större abborre.

Min fråga är då om denna metod utsluter hugg från mört och bara lockar rovfiskar som abborre och gädda? Eller mörten kanske också gillar dött kött, även från sin egen art?

Googlade lite fakta om mörten och fann inget om att den skulle vara kannibal eller tycka om kött av sin egen art. Insektslarver, små blötdjur samt en del växtlighet står tydligen mest på menyn. Och metmask såklart.
    Även om mörten möjligtvis inte jagar mindre fisk av samma art som abborre och gädda, så kanske den inte tackar nej till redan dött utskruret kött?

Om det skulle vara så att mörten absolut inte gillar fiskkött från sin egen art är detta en metod att väl värd att prova, men jag är lite osäker som sagt.

Någon som kan hjälpa mig, eller har egna erfarenheter att berätta om just detta om?

Tack

Kim

Jag vet inte om det passar in exakt men, jag har metat väldigt mycket med väldigt liten mört, som jag metat upp med extremt liten krok på väldigt grunt vatten.

Vid mete med dessa små mörtar (6-10cm) så har jag då aldrig stött på annat en Abborre och en å annan liten gädda.

Kommentera

Om du ska fånga mört på mört får du nog filea o sen låta mysa till sej i solen eller nåt, tror inte de hugger på färskt kött, speciellt inte av sin egen art. Men pröva för all del o låt visa resultat.
      Oroa dig inte, snart är du död och inte en fan kommer att sakna dig.

Kommentera

Ursprungligen postat av yxadde Visa inlägg
        Om du ska fånga mört på mört får du nog filea o sen låta mysa till sej i solen eller nåt, tror inte de hugger på färskt kött, speciellt inte av sin egen art. Men pröva för all del o låt visa resultat.
        Det är väl just Mört han inte vill ha? Fortsätt meta med hela levande mörtar. Kanske inte är betet det är fel på? Tidpunkt, plats, djup etc?

Kommentera

Exakt.. mört är jag inte så sugen på.

Därför undrar jag om man kan meta med mörtbitar för att utsluta hugg från just mört? Det är ju abborren jag är ute efter.

Kommentera

Tror du utesluter mört rätt bra om du fiskar med mörtkött hehe. Men du får nog tyvärr inte speciellt bra fiske. Tror att om du kör levande små mörtar så lär du få mkt bättre resultat.

Kommentera

ska du ha gädda så är hel, levande mört betet nr 1. Vill du meta aborre bör du ha mindre löjor eller "glin". Du lär knappast få nån mört på dom här betena i vilket fall som helst.

Kommentera

Tror ni att mört kan känna skillnad på olika sorters fiskkött?
                Senast ändrad av Harmageddon; 2009-08-21, 14:36. Anledning: till

Kommentera

Små abborrar känner ju faktiskt skillnad på död abborre o annan fisk. Kanske är så med mört med?

"Det är väl just Mört han inte vill ha? Fortsätt meta med hela levande mörtar. Kanske inte är betet det är fel på? Tidpunkt, plats, djup etc? "
                  Missade det, ja...Nä, hel mört är nog bäst.
                  Oroa dig inte, snart är du död och inte en fan kommer att sakna dig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                    Tror du utesluter mört rätt bra om du fiskar med mörtkött hehe. Men du får nog tyvärr inte speciellt bra fiske. Tror att om du kör levande små mörtar så lär du få mkt bättre resultat.
                    Du har säkert rätt, fisket kanske inte blir så bra. I filmen fick dem dock napp på ganska tung abborre på mete med mörtkött. De lät t.om en del inälvor hänga kvar på bitarna. Men det är ju klart, allt ser ju både enklare och bättre ut på film.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 951 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37