Jag brukar mest spinna efter gädda och abborre, men har tänkt prova att meta lite mer i sommar. Har metat lite förut, men bara med mask och med ett sånt där "bullflöte" och har mest fått lite mört och abborre. Jag metar mest i en älv som flyter ganska lugnt, där fisken man får på mete är abborre, mört, braxen, id samt löja, så det är förutsättningarna.
Så mina funderingar är följande:
* Jag kör toppknutet med ett spö på 4 meter, duger det?
* Bör jag byta flöte från bullflötet?
* Har funderat på att testa att meta med majs, vilka arter av de jag nämnde ovan funkar det bäst på? Ska jag mixa mask och majs för bättre resultat? Hur många majskorn bör jag sätta på kroken för bästa resultat, och bör jag mäska med majs med för att locka dit fisken?
* Hittade något som hette Berkley Powerbait Corn i fiskebutiken, funkar det bättre en riktig majs?
* Hur pass djupt bör man meta för att få mer id och braxen, nära botten?
* Och slutligen den kanske dummaste frågan...
men man är ju nybörjare på mete, så det är min ursäkt... men om man får en stor fisk, typ en braxen på 3-4 kg eller så, hur landar man den med toppknutet, ingen rulle och kanske 4-5 meter lina?
Hoppas någon har tid att besvara mina dumma frågor här.
Så mina funderingar är följande:
* Jag kör toppknutet med ett spö på 4 meter, duger det?
* Bör jag byta flöte från bullflötet?
* Har funderat på att testa att meta med majs, vilka arter av de jag nämnde ovan funkar det bäst på? Ska jag mixa mask och majs för bättre resultat? Hur många majskorn bör jag sätta på kroken för bästa resultat, och bör jag mäska med majs med för att locka dit fisken?
* Hittade något som hette Berkley Powerbait Corn i fiskebutiken, funkar det bättre en riktig majs?
* Hur pass djupt bör man meta för att få mer id och braxen, nära botten?
* Och slutligen den kanske dummaste frågan...
men man är ju nybörjare på mete, så det är min ursäkt... men om man får en stor fisk, typ en braxen på 3-4 kg eller så, hur landar man den med toppknutet, ingen rulle och kanske 4-5 meter lina?Hoppas någon har tid att besvara mina dumma frågor här.
Kommentera