Nybörjarfrågor om mete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfrågor om mete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjarfrågor om mete

Jag brukar mest spinna efter gädda och abborre, men har tänkt prova att meta lite mer i sommar. Har metat lite förut, men bara med mask och med ett sånt där "bullflöte" och har mest fått lite mört och abborre. Jag metar mest i en älv som flyter ganska lugnt, där fisken man får på mete är abborre, mört, braxen, id samt löja, så det är förutsättningarna.

Så mina funderingar är följande:

* Jag kör toppknutet med ett spö på 4 meter, duger det?
    * Bör jag byta flöte från bullflötet?
    * Har funderat på att testa att meta med majs, vilka arter av de jag nämnde ovan funkar det bäst på? Ska jag mixa mask och majs för bättre resultat? Hur många majskorn bör jag sätta på kroken för bästa resultat, och bör jag mäska med majs med för att locka dit fisken?
    * Hittade något som hette Berkley Powerbait Corn i fiskebutiken, funkar det bättre en riktig majs?
    * Hur pass djupt bör man meta för att få mer id och braxen, nära botten?
    * Och slutligen den kanske dummaste frågan... men man är ju nybörjare på mete, så det är min ursäkt... men om man får en stor fisk, typ en braxen på 3-4 kg eller så, hur landar man den med toppknutet, ingen rulle och kanske 4-5 meter lina?

Hoppas någon har tid att besvara mina dumma frågor här.
    Senast ändrad av Petey21; 2004-05-16, 15:01.
    Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

* Jag kör toppknutet med ett spö på 4 meter, duger det?
    -Visst kan det duga finfint, beror på hur långt ut du behöver fiska för att komma åt fisken.

* Bör jag byta flöte från bullflötet?
    -Byyyyt genast

* Har funderat på att testa att meta med majs, vilka arter av de jag nämnde ovan funkar det bäst på? Ska jag mixa mask och majs för bättre resultat? Hur många majskorn bör jag sätta på kroken för bästa resultat, och bör jag mäska med majs med för att locka dit fisken?
    -Majs är ett mycket bra universalbete som funkar på många fiskarter. Mört, braxen och id tar gärna majs. Är du ute efter braxen och id kan nog mask i kombination med majs vara snäppet bättre.

* Hittade något som hette Berkley Powerbait Corn i fiskebutiken, funkar det bättre en riktig majs?
    -Ingen aning om hur det funkar, prova Men vanlig majs funkar ju kanon så..

* Hur pass djupt bör man meta för att få mer id och braxen, nära botten?
    -Braxen söker födan i och nära botten, således bör du ha ditt bete där också

* Och slutligen den kanske dummaste frågan... men man är ju nybörjare på mete, så det är min ursäkt... men om man får en stor fisk, typ en braxen på 3-4 kg eller så, hur landar man den med toppknutet, ingen rulle och kanske 4-5 meter lina?
    -Att drilla en fet braxen på toppknuten blir nog ingen lek, men du får väl improvisera lite när den väl sitter där

Hoppas svaren duger, skitfiske!
    Mvh

Kommentera

Om inte Berkeley tänkt om helt i Powerbaittillverkningen, så är det nog rätt dåligt. Hela idén med Powerbait är att den ska efterlikna födan som uppfödd fisk får - odlad regnbåge främst. Därför är den ganska oanvändbar till andra fiskar.

Sen att någon har tur då och då är väl en annan sak. Men men, vill inte vara en träbock, så det kanske funkar till någon fisk av dem du talade om. Speciellt om du blandar i dynamit.
      Tänk först - fiska sen!

Kommentera

Byt från toppknutet till ett matchspö med en haspel rulle... Flötet bör du byta på en gång!

Kommentera

Berkley har vidgat sin horisont en aning och upptäckt att det finns fler arter att fånga än regnbåge.

I dag gör de en mängd beten med mycket specifika doftsammansättningar, vilka ska attrahera även andra arter och provocera dem till att hellre ta det syntetiska betet i stället för det naturliga.

Så syntetisk majs, maggot eller mask kan vara ett sätt att variera sin meny när firrarna ratar det vanliga. Glasburken med skruvlock har ju dessutom den fördelen att majsen inte blir förstörd enbart av den anledningen att burken öppnats och man satt fingrarna i den.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Tack för alla trevliga svar! Har skaffat ett annat flöte nu, ett billigt (20 spänn) pennflöte av märket Fladen Fishing med 5 meter 0,16 lina och krok storlek 8. Det får duga tills vidare, och köper nog inget matchspö än på ett tag för de är rätt dyra och just nu räcker det med att se om dessa tips leder till ett bättre mete i sommar, och om så är fallet och man fastnar för det kan det tänkas att man skaffar lite bättre utrustning.

Hittade förresten en bild på detta flöte på deras hemsida om nån vill se hur det ser ut...

Senast ändrad av Petey21; 2004-05-17, 20:27.
            Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Det kommer säkert att duga, men man bör helst inte ha längre lina än vad spöt är långt. Det blir svårare att få ut linan och framförallt krångligare att få in fisken. Krokstorlek 8 är lite onödigt stort men får du stor fisk så fungerar det ju.

Kommentera

Jag såg inte flötet på länken men hittade däremot en ganska bra beskrivning hur man metar toppknutet. Läs igenom den så får du svar på det viktigaste.

Kommentera

Det gör du nog rätt i. Fiske ska inte vara så pretentiöst som många här vill göra det.

ha en trevlig sommar och skitfiske på dig!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                  682 svar
                  50 364 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Donkeykong  
                  Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                  17 svar
                  1 859 visningar
                  0 gillar