Ålmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ålmete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ålmete

Hej!

Jag använder ett åltackel som ser ut så här(se word doc) när jag metar med mask. Undrar om det är bra eller det finns effektivare metoder?

Jag är ingen ålexpert men jag tänkte försöka höja mitt blygsamma PB på ål (500g) nu i sommar och behöver därför några tips.

Kan jag använda samma tackel om jag sakll meta med fisk eller fiskbit?

Är det någon som haft flyt med mäskning vid ålfiske t.ex. med fiskbitar eller finns det andra bra saker att mäska med?

Tight lines!!
    Bifogade filer

Jag skulle skippa den korta tafsen till sänket och istället köra med en "running ring" direkt på linan. "Running ring" är en knappt centimeterstor ring med en beteshake på. Linan träs genom ringen (mot en stor stoppärla) och sänket fästs i haken. Den relativt stora ringen som linan löper genom gör att motståndet blir minimalt, till skillnad mot ett vanligt lekande.

Lycka till med ålfisket, och glöm inte släppa tillbaka de flesta....

Kommentera

Skall prova det...

Tack för tipset...

Självklart släpps ålarna tillbaka...Lever efter måttot: Lämna inget mer än fotspår och ta inget förutom foto.

Kommentera

Ålen är en bottenlevande asätare... Mäska med något du hittar jämte vägkanten (större gnagare, större fåglar osv.) så drar du nog till dig ålar. Har du skjutit någon kan det också vara ett lämpligt alternativ...
        Tänk först - fiska sen!

Kommentera

Re: Ålmete

Originally posted by Mikael
          Hej!

Jag använder ett åltackel som ser ut så här(se word doc) när jag metar med mask. Undrar om det är bra eller det finns effektivare metoder?
          Naken lina mellan lekande och sänke är ganska trasselvänligt enligt mina erfarenheter. En bit klenare lina mellan huvudlina och sänke har dock fördelen att den går av före huvudlinan om sänket sätter sig fast.
          Bild på min lösning bifogas.

Jag är ingen ålexpert men jag tänkte försöka höja mitt blygsamma PB på ål (500g) nu i sommar och behöver därför några tips.

Kan jag använda samma tackel om jag sakll meta med fisk eller fiskbit?
          Borde väl gå. Vad använder du för tafs? Fiskbete kan ge mycket gäddnapp. Själv kör jag med 0.50mm nylon (ej gäddsäkert). Någon form av smidig wire är nog lämpligt om gäddnappen är många.
          Var inte rädd att använda stora fiskbeten. Jag har fått ål under 3 hekto på 15 centimeters löja.
          Är det någon som haft flyt med mäskning vid ålfiske t.ex. med fiskbitar eller finns det andra bra saker att mäska med?
          Jag har gjort en del halvhjärtade försök, dock enbart på platser som gett ål innan så några slutsatser kan nog inte dras av dom experimenten. Kortsiktigt mäskning (= i samband med fisket) har jag svår att tro på. Långsiktiga kampanjer är det nog som gäller fast på kan logistiken bli ett problem.
          Tight lines!!
          Bifogade filer

Kommentera

det tacklet borde väl funka men Färnströms variant är lite bättre, enligt min åsikt främst för att det är mindre risk för trassel.
            Allt som har mer än en lina KAN trassla och i mörker är det inge kul alls att pilla med sånt...

Det har förut nämnts att bete lagt en bit ovanför botten genererar fler och större ålar.
            Bilder på tackelvarianter finns här:

Personligen TROR jag att dessa KAN skapa trassel så jag har konstruerat en egen, väldigt enkel variant.

Födelen med detta tackel är att du har allt i en rak linje vilket reducerar trasselmöjligheterna till ett minimum.
            det röda på bilden, sugröret, är tänkt att hålla isär de båda flytobjekten så att betet inte kommer i kontakt med tafslinan. Vid fiske i strömmande vatten behövs bara ETT flytobjekt och stopp
            på varsin sida om det. Längden av tafsen väljer man själv och i och med den enkla konstruktionen kan du variera djupet med
            några enkla handtag.
            Stoppen gjordes enkelt med en liten ögla ("knut") som går upp vid ev. hugg. Synpunkter mottages tacksamt.

När det gäller mäskande så är det tankebanor som jag nyss börjat umgås med och jag tror att det på vissa platser kan vara en förutsättning för ett givande ålfiske.
            Att de är asätare är eg. en liten sanning med modifikation, de äter GÄRNA färsk mat bl.a. kräftor men de kan även jaga aktivt, t.ex. fisk. men, ligger det mat och "skräpar" på bottnen så visst slinker det in.
            Prova med färsk fisk som abborre, mört, löja. Skär dem i småbitar och släng i där du vill vara.
            Senast ändrad av GäddJävel; 2004-05-27, 20:32.

Kommentera

mmm... ville ha in bilden i texten men det lyckades jag minsann inte med... nåja...

Kommentera

Jag trär en flytkula på plaströrer på sänket till runringen, på så vis försäkrar jag mig om att det glidande glider 100% säkert och befinner sig ovan skräp, dy mm på botten
                Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Originally posted by GäddJävel
                  Det har förut nämnts att bete lagt en bit ovanför botten genererar fler och större ålar.
                  Finnes någon källa till detta påstående. Jag är, liksom doktor Dengrot, en smula skeptisk.

Kommentera

Originally posted by Push-Up
                    Jag trär en flytkula på plaströrer på sänket till runringen, på så vis försäkrar jag mig om att det glidande glider 100% säkert och befinner sig ovan skräp, dy mm på botten
                    Jag gör också det ibland men latmasken sätter p för det allt oftare (mitt ålmete sker oftast på "rena" bottnar). Vill man kasta toklångt så finns där även en aerodynamisk aspekt att beakta.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                    656 svar
                    49 497 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                    17 svar
                    1 819 visningar