Ålmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ålmete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det var ett citat av Push-Up faktiskt, skrivet i en tråd om bottenmete efter gös (kanske på andra ställen också men där såg jag det)

Kommentera

dennis: Varför kasta "toklångt"? Jag har oftast fått ål förvånande nära land... Iofs inga jätteålar...
      Ska man kanske sikta längre ut?

och när jag ändå håller på att fråga, VAR ska man söka dem NU i en sjö? det är lättare på hösten och våren.

Kommentera

Undring kring tacklet i GäddJävels inlägg:

Blir det inte lurigt att balansera de två flytkulorna? Resulterande vertikala kraften på högra kulan är ju konstant (kulans flytkraft) men motsvarande kraft på den vänstra sidan av sugröret varierar ju med betens vikt och volym. Om perfekt balans inte uppnås kommer ju sugröret att ligga vertikalt med resultatet att kroken hamnar nära linan mellan sänket och första kulan? Detta resonemang gäller naturligtvis endast i stillstående vatten där inga horisontella krafter förekommer.

Kommentera

Originally posted by GäddJävel
          dennis: Varför kasta "toklångt"? Jag har oftast fått ål förvånande nära land... Iofs inga jätteålar...
          Ska man kanske sikta längre ut?

Samma här, oftast krävs inga långa kast (ålen jag lagt in i fotoalbumet nappade ca 10 m från båten). Vid fiske på nya platser vill i alla fall jag sprida betena så mycket som möjligt och då blir det att ta sikte på horisonten ibland.

och när jag ändå håller på att fråga, VAR ska man söka dem NU i en sjö? det är lättare på hösten och våren.
          Svårt/omöjligt att ge ett generellt svar på det (är det inte vår nu förresten?).
          Ström om än så svag är aldrig fel tycker jag.

Kommentera

Dennis, ålen går mkt gärna på födosök mkt nära land, speciellt om där finns överhäng av träd. Oftast gererar bäst landnära fiske påplatser med stora djup nära inpå en ganska liten strandszon.
            Grunda näringsrika sjöar, vikar, marer osv. kan den mest produktiva och föodorika zonen vara längre ut.
            Vi har ex. ett par ställen i gruna områden där merparten tas på jättelånga kast mitt ut i ingenstans(käns det som).
            Nu ska du söka ålen där det finns gott om betesfisk, strömsatta sund kan är så här års riktiga hot-spots för de grova ålarna som just vaknat och börjat sin långa vandring söderut, sunden samlar mkt fisk såhär års mkt koncentrerat och då får jag förmig att ålen stannar för en stunds äta upp sig på resan. Lite tidagre än såhär års ta mkt ål i syssjor på mkt grunda ställen, oftast i vassområden där de går och mumsar på romen från all fisk om lekt i vassen.
            Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
            Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
            Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

dennis: Du har heöt rätt när du påpekar att vikten varierar men jag brukar "testa" lite hur betet ligger i vattnet genom att doppa tacklet innan jag hivar ut det.
              DOCK håller jag nu på med en liten "flytslang". Får se hur det kan bli.

JO, kanske är att betrakta som vår än men mina erfarenheter säger mig att det är relativt "enkelt" att hitta bra ställen tidigare på året. Lekvikar för gädda brukar vara säkra ställen. Här har gäddorna lekt, gäddrommen (maten) kläckts och ynglen (maten) börjar sprida ut sig. vart tar de nu vägen, det är sånt jag sitter och funderar på om kvällarna.

Kommentera

Push-Up: tack för tips.

(fundering) Skulle man kunna mäska för betesfisk för att locka till sig ål för att fiska den? Eller är det att gå över ån efter ål? *s*

Kommentera

Originally posted by GäddJävel
                  Push-Up: tack för tips.

(fundering) Skulle man kunna mäska för betesfisk för att locka till sig ål för att fiska den? Eller är det att gå över ån efter ål? *s*
                  har funderat på precis samma sak,, :

Kommentera

Jag fick ett tips av någon att man kan hacka mört och frysa in i en glassbox med vatten. Det är iaf något jag skall pröva att mäska med i sommar =). Annars tycker jag att tackeltypen inte spelar så stor roll, det viktigaste är att man presenterar betet på ett bra sätt, dvs på ett hot-spot =).

Kommentera

vi har mäskat en del, både med mosa fisk och med blodmjöl utblandat med ströbröd.
                      Men att mäska in betesfisk för att locka in ål verkar....njae.....
                      Bättre choppa betesfisk eller blodmjöl som ligger å luktar, det lockar även fram Gös och abborre på bra sätt har vi märkt.
                      Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                      Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                      Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                      679 svar
                      50 266 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Donkeykong  
                      Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                      17 svar
                      1 859 visningar
                      0 gillar